12 - 17 oktober

17 oktober 2019 - Falmouth, Verenigd Koninkrijk

Na een paar uur motoren vanuit Exmouth varen we Brixham binnen. Waar is de visitor’s pontoon? Er zijn twee steigers, maar eentje is, volgens het bord, de events-pontoon van de marina en de andere ligt vol met ouwe boten. Ik wil niet in de marina liggen, want die rekenen, zoals helaas vele andere commerciële marina’s, 4 pond per meter(zo’n 50 euro per nacht). Wordt allemaal wel erg duur zo. Gelukkig is de havenmeester van de marina  begripvol en verwijst ons naar de steiger met ouwe boten waar we volgens hem in het weekend waarschijnlijk niks hoeven te betalen. We meren af naast een haveloos, in beslag genomen, schip. Spookbeelden van de Vliegende Hollander doemen in gedachten op, waarbij piraten (of ander gespuis) ons in de nacht met messen zullen belagen. Desondanks maken we vast en hebben een rustige nacht.

Morgenochtend lekker rustig met halve wind naar Salcombe. ik verheug me er al op om niet zwaargereefd te stampen aan de wind.

We vertrekken met weinig wind, gaat lekker zo. En even later staat op de windmeter alweer 30 knopen en zijn we weer zwaargereefd aan de wind aan het varen met golven op de boeg. Hmmm.... Gelukkig is er zon en is Salcombe maar zo’n 35 mijl, inclusief een lange slag naar het zuiden.

Het binnenvaren in Salcombe is een feestje. In de beschutting van het land geen golven meer, zonnig en stroom mee naar binnen. We kunnen aan een boei gaan liggen, maar is misschien wat onrustig bij de zuidelijke wind, of aan de pontons in de “bag”? Aan de walsteiger bij Salcombe zie ik een paar zeilboten liggen. Het blijkt dat daar in dit seizoen ruimte is voor zo’n 4 boten, dus daar meren we af. Perfecte plek. Tijd voor een pint bij de Ferry Inn.

Even het weerbericht checken. Zoals eerder voorspeld draait vanavond de wind naar het zuid/zuidoost, maar gaat ie overdag alweer naar west en blijft daar voorlopig..... Dat wordt een snel goodbye van Salcombe en weinig nachtrust.

Ik slaap ‘s avonds een paar uur en sta om half twaalf op. Jard blijft in z’n kooi en lost me later af. Het is een heerlijke nacht met een volle maan door de wolken en we lopen een lekker vaartje met halve / bakstag wind. Alleen de genua op. Na de doos drop te hebben leeggemaakt, ga ik om half vier proberen wat te slapen en steek om 8 uur weer mn hoofd uit de kajuit: Al bijna in Falmouth. We meren af in de visitors marina “Falmouth Haven Marina”, nemen een heerlijke douche en gaan daarna bij Fuel aan een Full English Breakfast.

De afdichting vd de dekdoorvoer vd linkerzijstag lekt waarschijnlijk, want tijdens zeilen zie ik binnen een lekspoor en de binnenbetimmering wordt daar doorweekt. Ik ben de hele dinsdagochtend bezig om de stagen los te halen, de beschermplaat en oude kit te verwijderen en opnieuw te kitten. Ook verander ik gelijktijdig de “parkeerstand” van de extra voorstag; de eerder verzonnen constructie met AL-plaatje voldoet niet (deze vervormt en drukt in het beschermplaatje) en ik probeer het nu met een dyneemalijntje om de pin vd de stagspanner. Lekker in de zon, dus ook de tijd om de was te doen.

Dinsdagmiddag komt, precies op tijd, Walter aan boord. Die heeft er een dag reizen opzitten vanuit Antwerpen. We maken verder kennis onder het genot van een paar pintjes bij de Chain Locker (na een vergeefse wandeling naar de Royal Falmouth Yachtclub).

Gisteravond heb ik de schipper gesproken van de prachtige houten Pilot Cutter “Agnes of the Isles of Scilly”. Volgens de havenmeester heeft hij veel ervaring op de Golf van Biskaje. Hij adviseert om geen haast te hebben, niet op te boksen tegen zuiden / zuidwesten wind en te wachten op noordelijke wind, die er meestal wel komt zo eind oktober. Windkracht zo’n 6 a 7 bft is volgens hem te doen, en hij adviseert ofwel via Camaret te gaan (West Bretagne), of eerst een flink eind west en dan zuid. Daarbij is het met de huidige goede weersvoorspellingen en scherpe jachten een stuk makkelijker dan vroeger. Toen moest je wel naar 10 graden West, om jezelf ervan te verzekeren dat, als het weer onverwacht slechter werd, je in dieper en minder gevaarlijk water zat. En zeker op de, vrij abrupte, overgang van een diepte van zo’n 100 meter naar een diepte van 4 km kan het bij harde wind en oceaandeining flink spoken.

Enfin, het is duidelijk dat we nog niet direkt aan de oversteek beginnen, want de eerstkomende dagen is het tegenwind en op donderdag/vrijdag worden er windstoten in de golf voorspeld tot 40 knopen. Walter vindt het jammer, die had gelijk wel willen vertrekken. Misschien vanaf zaterdag?

Ja, het begint er goed uit te zien. Gelukkig, want er is in Falmouth best wel wat te beleven maar een dag of 5 is wel zat.... De wind gaat vanaf vrijdagmiddag afzwakken en draait in de nacht naar noordwest en wordt op zondag noordelijk. De weermodellen zijn het redelijk met elkaar eens gelukkig. Maandag/dinsdag moeten we dan al een eind gevorderd zijn en aan de westelijke kant zitten, om voldoende wind te houden. Windrichting dan waarschijnlijk noordoost.

“Looks good”, dus waarschijnlijk zaterdagochtend richting A Coruña! Olé.

1. René van Manen:
    18 oktober 2019
    Gaat voortvarend!
  4. Rob:
    18 oktober 2019
    Sterkte en veel plezier met de grote oversteek. Ik ben echt benieuwd hoe jullie het ervaren. Hopen dat het weer zaterdag en de dagen erna prima is voor jullie overtocht.
  5. Mark van der Wal:
    20 oktober 2019
    Hi Hans, hoop dat je gister vertrokken ben naar Spanje. Goeie reis ! Ole!!
  6. Hans selter:
    21 oktober 2019
    veel succes en behouden vaart
  7. Evert:
    23 oktober 2019
    Hi Hans,
    Erg leuk om te lezen en je beelden te zien. Ben wel wat jalours.
    Ik wens je een fijne reis en veel plezier.