17 - 20 november

20 november 2019 - Lissabon, Portugal

Het eind vd ochtend arriveert Joost. Hij krijgt weinig tijd om te acclimatiseren aan boord. Na een koffie, met nata uiteraard, even kleren aan boord wegbergen en de haven uit richting Peniche, zo’n 22 mijl varen. De wind is mee en het is vrij rustig ( nou ja, kalm is het ook niet, het is maar wat je gewend bent), dus daar wil ik graag gebruik van maken om verder te komen. Dan kunnen we de dag erna ook met goede wind naar Cascais, voordat het wederom een dag slecht weer wordt.

Oppassen zeg, zo daar bij de haven van Nazaré. Daar liggen niet alleen vlaggetjes met kreeftefuiken, maar ook hele netten aan kleine drijvertjes die je bijna niet ziet. We weten ze gelukkig te omzeilen. In Peniche komen we met donker aan en dan begint het ook net te regenen. Geen havenmeester te bereiken, maar gelukkig is er nog een plekje aan de langssteiger. Wel aan lagerwal helaas, en open voor golven van langsvarende vissersboten. Zonder de havenmeester te hebben gezien...  (Ik hoop dat hij ons ook niet heeft gezien...), vertrekken we de volgende ochtend vroeg, om in de middag in Cascais te kunnen zijn (48 mijl).

De wind staat weer mee. Daar hebben we toch best geluk mee. De portugese noord is er volgens de pilot normaal alleen in de zomer, maar wij hebben nu in het najaar toch overwegend noordelijke wind. Cascais is een prima jachthaven. Goede faciliteiten, goed gelegen en een gezellige plaats met diverse musea, park en strand. Op de tocht erheen vallen de vele grote villa’s langs de kust op en er lijkt een overschot aan luxe hotels, maar in het hoogseizoen is het vast allemaal overvol. Er is nog even tijd voor een wandeling in de zon en een pilsje. Morgen wordt het regenachtig dus een mooie dag om Sintra te bezoeken.

Nou ja, voor Sintra is elke dag een mooie dag, want daar is behoorlijk wat te zien binnen en buiten: het was daar destijds al een zeer gewilde lokatie voor (zomer)paleizen.

De hop on hop off bus wordt overal driftig aangeprezen als vervoer tussen de, een paar kilometer uit elkaar liggende, lokaties, maar dan mis je de prachtige wandelpaden en de nodige beweging de heuvel op en af... Teveel te zien voor 1 dag, dus ik maak een selectie: We bezoeken het nationaal paleis in het centrum van Sintra, het Pena paleis, wandelen langs het Moorse kasteel en gaan naar een nogal uitbundig, creatief optrekje met park voorzien van allerlei bouwsels. De paleizen zijn prachtig en heel gevarieerd.

De haven van Cascais ligt heel beschut, maar toch schommelt de boot in de vroege ochtend. Er blijkt behoorlijk wat deining te staan buiten en het spatwater komt hoog boven de havenpier uit. We kunnen pas om 0900 uur weg omdat we de keycards nog moeten inleveren om de forse borg terug te krijgen en het kantoor blijkt helaas alleen open van 9 tot 6. Als we om 0900 uur weggaan dan hebben we in het begin nog wat stroom mee naar de monding van de Taag op weg naar Lissabon (12 mijl) en dan begint de ebstroom. Die laatste is dan nog niet zo hard, dus ik verwacht dat we dan nog geen probleem hebben van steile golven door wind (mee) tegen stroom. Een engelsman op de steiger zegt de golven buiten gezien te hebben en volgens hem, ondanks dat het niet hard waait, zijn er allerlei brekers en meldt dat de ankerketting van Hollanders in de baai ‘s nachts is gebroken door de golven. Joost vindt het in 1e instantie niet verstandig om te vertrekken. Wat mij betreft gaan we. Na wat heen en weer praten, is het alweer wat later geworden en besluit ik dat we dan vanmiddag maar gaan. Dat moeten we dan grotendeels motoren. Daarbij blijken de golven buiten de haven helemaal niet zo wild, en een mooie bonus is dat we met een prachtige avondzon Lissabon invaren langs de toren van Belem en het monument voor ontdekkingsreizigers.

Ik probeer nog of er in het Belem dok nog een plaats is, maar helaas. Daar heb je niet het lawaai van de brug wat je in het Alcantara dok wel hebt. Gelukkig heeft Joost via de haven in Cascais vooraf laten reserveren bij Alcantara, want de havenautoriteit meldt mij dat er in het Alcantara dok ook geen plaats meer is. Het Belem dok ziet er inderdaad vol uit, dus we varen door onder de brug over de Taag naar het Alcantara dok. Het is inmiidels donker als de voetgangersbrug voor ons opengaat. Daar reageert de havenmeester niet op onze marifoon oproep en bellen we hem. Volgens hem heeft hij geen plek. We zien zelf ruim voldoende lege boxen en steiger..... Na duidelijk gemaakt te hebben dat we al in de haven zijn en dat er gereserveerd is ( waar hij niks van zegt te weten), wijst hij ons toch een boxnummer toe. Wel een beetje jammer dat de boxnummers niet vanaf het water te lezen zijn, dus dat wordt een zoektocht..... Uiteindelijk blijkt het geen enkel probleem om in die box 3 nachten te blijven liggen....

De volgende twee dagen Lissabon verkennen. Nu eerst maar eens naar Bairro Alto, daar is ‘s avonds altijd wat te beleven.

1. F. Schoof:
    28 november 2019
    Dank, heel leuk om te lezen!