18-23 oktober

23 oktober 2019 - A Coruña, Spanje

De windrichting en -sterkte blijft er goed uitzien. Morgenochtend vertrekken we. Wind draait in de nacht van zuidwest naar west en dan naar noordwest en zaterdagavond/nacht naar noord / noord noord oost. Daar blijft ie tot maandag en dan zijn de weermodellen het niet meer helemaal met elkaar eens. Draait dan waarschijnlijk door naar oost, zou daarbij kunnen dat de wind grotendeels wegvalt. Windsterkte gemiddeld zo’n 3 a 5 bft. Qua windsterkte het beste om westelijk aan te houden, want richting franse kust zitten er gebieden met te weinig wind. Plan is om eerst naar het zuidwesten te varen, ongeveer tot de diepte van 200 m naar 4 km gaat, en dan koers te veranderen naar zuid. Ik verwacht dat we woensdagochtend aankomen na zo’n 450 a 500 mijl

Nu eerst de boot opruimen, motor controleren etc., water afvullen, diesel tanken (rode propulsion diesel met vol VAT om bij controles in de EU geen boete te krijgen...), inkopen doen (dat gaat flitsend: met zn drieen in 25 minuten, inkopen voor een week gedaan..... en die nog aangevuld met verse Cornish Pasties die a/h eind vd middag bij de “best” “award winning” pastry maker worden uitverkocht), de Garmin Inreach instellen zodat thuisfront ons kan volgen met tracking points elke 10 minuten en we onderweg tekstberichten kunnen sturen en ontvangen, laatste gribfiles binnenhalen. Druk druk druk.......

Na het heerlijke avondgerecht, geprepareerd door Walter, maak ik de maaltijd klaar voor morgenavond. Een goed plan blijkt onderweg, want het lukt net om iets warm te maken in al dat geslinger met onverwachte zwiepers....

Om 7 uur op, een goed ontbijt, en los. Geen wind helaas, waarschijnlijk door luwte van het land, dus we motoren. Na 1,5 uur komt er wat wind en kan de motor uit. We lopen zo’n 3 a 4 knoop, beetje tegenstroom, aan de wind. Gaat niet hard. Golven en deining nemen wat toe, terwijl we Lizard Point dwars krijgen en de zeilen klappen regelmatig door te weinig winddruk in combinatie met de golven. Hebben er wel wat zon bij en we rekenen erop dat de wind wat toe gaat nemen en gaat draaien naar noord. We zien een paar dolfijnen naast de boot zwemmen. Goodbye England. Voor ons is het nu Brexit (maar in Het VK zijn ze er nog niet uit....).

We hebben een wachtsysteem van 3 uur wacht, 3 uur oproep als er hulp nodig is aan dek en 3 uur af. Dit zorgt ervoor dat iedere nacht de wacht verschuift en we hebben bovendien de drie uur oproep een uur verschoven, zodat de samenstelling steeds wijzigt. Dit blijkt uitstekend te bevallen. Wat wat minder... bevalt is, dat,  terwijl de wind ruimer invalt, we flink last krijgen van deining dwars, waardoor de boot heftige kurketrekker bewegingen maakt. In de nacht wordt dit steeds erger en het is niet mogelijk om in slaap te komen, val je soms uit bed, en is het een hele expeditie om naar het toilet te gaan of wat te eten. De wind neemt toe tot zo’n windkracht 5 en we rollen enorm. Binnen is het ook lawaaierig vanwege knarsen van betimmering. Ergens bij de kajuittrap, weet niet precies waar het vandaan komt, maar het is reuze irritant. Dat moet opgelost gaan worden... Ander probleem is dat de schroefas is gaan meedraaien, wordt niet meer geblokkeerd in zn achteruit en maakt herrie. Gelukkig heb ik een paar houten keggen aan boord en het lukt om de as af te remmen en deze tussen de flens van de keerkoppeling en de romp te klemmen.

Geprobeerd wat te rusten, maar meer dan ogen dichtdoen wordt het niet. Schrap zetten om niet steeds om te rollen. We hebben alleen de genua op, voor de wind, en lopen gemiddeld zo’n 6 knopen. De volgende dag de boom erop, dat scheelt tegen het klappen van het zeil en we kunnen makkelijker een pal voordewinds koers aanhouden. De stuurautomaat houdt het meestal goed bij, soms sturen we met de hand en ook een tijdje op de windvaan. Die laatste doet het (met het vergrootte vaanblad) ook okay, en kost geen stroom, maar dat is wel wat bewerkelijker, dus meestal houden we het toch op de automaat. We oasseren de overgang van 200 naar 4000 meter diepte. Niks van te merken, maar dat is met deze windrichting en sterkte ook niet te verwachten. Dat zal vanaf 6 a 7 beaufort uit (zuid)west wel anders zijn neem ik aan.....

‘s Avonds warmen we de pasties op in de oven en knagen een wortel... het is nog steeds erg onrustig. Bovendien regent het af en toe, en moeten we de kajuitingang dichthouden tegen binnenvallende regen en koude wind. 

Midden in de nacht wordt ik uit mn kooi geroepen. Brandlucht... Ik doe de deur naar de motorruimte open en die staat vol rook. Komt van de drinkwaterpomp, die kennelijk aangeslagen is door een luchtbel en na een tijd gedraaid te hebben warm en vast is gelopen. Hmmmm... balen. Elektrische aansluitingen eraf, schakelaar uit en voorlopig met de hand water tappen. De volgende dag hang ik de slangen om naar de zeewaterpomp zodat we toch weer stromend water hebben.

De wind neemt nu af, de snelheid aanzienlijk terug en het geslinger houdt aan. Ik ga er een zeil bijzetten op de extra voorstag: Genua uitgeboomd naar bakboord en extra zeil aan stuurboord. Tsjonge dat is toch best veel werk die extra voorstag monteren en het zeil eraan klikken (met leuvers). Hijsen gaat makkelijk en we lopen een knoopje harder, (nu zo’n 4 a 5). Ziet er goed uit dat nieuwe zeiltje, waar ik bij toeval (bij het zoeken naar een gebruikte stormfok) “tegen aanliep”.

De wind draait naar oost, zeil er weer af. Boom eraf. Grootzeil erbij en we varen plots zo’n beetje halve wind naar A Coruna. Perfecte koers en perfecte wind, die weer iets toegenomen is en nu zo windkracht 3 a 4. Er is wat zon en de dwarse deining hebben we ook minder last van zo en s avonds kunnen we zowaar een, simpele, maaltijd koken. Ennn... er kan goed geslapen worden. De motor gaat een ruim uur aan om stroom te draaien, wat voldoende blijkt om de batterijen op goede spanning te houden tot in A Coruna.

Een prachtige dag met veel zon breekt aan. Het zeilpak kan uit en we zien dolfijnen die ons de weg wijzen naar Spanje. We gaan voor het eind vd middag al aankomen. Geen windstiltes tegengekomen, nog steeds een lekker windje uit oostelijke richting. Heerlijk, we verlangen al naar een koude Cerveza in de Spaanse zon en niet veel later lopen we de haven in en zitten we op het terras. Na nog wel even driftig gezocht te hebben naar de vlaggebrief en verzekeringspapieren, want als ze die papiertjes hier niet kunnen kopiëren dan mag je hier niet verblijven... In de haven blijken 4 zeilboten gisteren aangekomen te zijn vanuit Camaret, kennelijk nemen meer boten die, kortere, oversteek dan via Falmouth. Al met al vond ik het vanuit Falmouth een prima tocht en zeker te adviseren als het wat harder waait, waarbij je westelijker kan blijven met waarschijnlijk minder ruige golven.

Na een lange en diepe slaap en een zoet spaans ontbijt, nu op zoek naar een nieuwe drinkwaterpomp en de stad verkennen. Morgen een bezoek aan Santiago de Compostela.

Foto’s

1 Reactie

  1. Joost:
    24 oktober 2019
    Mooie overtocht, en leuk om Jard mijn pak te zien gebruiken!