19 - 22 mei Solo de Golf van Biskaje over

22 mei 2020 - Roscoff, Frankrijk

Vanavond vroeg naar bed, vroeg vertrekken om van de wind te profiteren. Die staat er nu al, maar ik wil wel uitgerust vertrekken. Eerst nog even vers brood halen, overige proviand heb ik nog ruim voldoende uit Nazaré. Koken voor twee dagen, dan hoef ik morgenavond alleen op te warmen. Nog water aanvullen, nog dit, nog dat en ik lig toch pas om 10uur. Kom helaas nauwelijks in slaap, misschien toch spanning terwijl ik best zin heb in de oversteek. Het enige waar ik tegenop zie is slaaptekort (ben ik in staat om onderweg uit te rusten met hazeslaapjes?), dus zou wel handig zijn als ik nu in slaap val..... Even na twee uur sta ik op en om 3 uur ben ik de haven uit.

Eerst een stuk motoren om weg te komen van de kuststrook waar het nagenoeg windstil is. Het water is onrustig, er is deining uit het westen en golven uit het noordoosten, pal op de boeg, wat de voortgang remt. Na 4 uur motoren zit ik in de zone met wind. Motor uit en zeilen met vol tuig. Aandewindse koers (scherper dan ik had gedacht/gehoopt) en windkracht 4 (zoals voorspeld). Een uurtje later is het windkracht 5 a 6, dus ik moet fors reven. De golven, nog steeds op de boeg, zijn hier nog irritanter, remmen flink af en ook gereefd gaat de boot flink schuin en duikt ie af en toe de golven in. Ik zit in vol oorlogstenue in de kuip en na veel inspanning met vinden van het goede zeiloppervlak en trim, samen met het bokken van de boot, voel ik me niet lekker. Toch maar een anti zeeziekte pilletje en even liggen. Gelukkig knap ik na een paar uur weer op. Genoeg drinken is het devies, maar plassen is erg onhandig met alle abrupte bootbewegingen en doe ik in een jerrycan in de kuip.

Het is inmiddels middag en de golven worden nu wat rustiger, het is nog steeds windkracht 5. Na het avondeten kijk ik een Netflix serie (ik heb er verschillende gedownload op mn ipad) en daarna beginnen de hazeslaapjes. Eerst 20 minuten binnen liggen (in zeilpak en reddingsvest, met alleen mn laarzen uit) en daarna omgeving, zeilen, snelheid en koers checken en weer gaan liggen. De AIS staat aan en zal, luid, alarm geven als er een boot met AIS in de buurt komt. De eierwekker waarschuwt me als er 20 minuten is verstreken. Hmmm... 20 minuten is erg kort... Ik probeer een half uur, er is toch nergens een boot te zien en ben ver van de kust. Dat is beter. Alles blijft stabiel, ik durf het aan om een uur te gaan liggen en dat doe ik tegen de ochtend nog een keer, afgewisseld met halve uren slaap/rust. Het is een mooie heldere nacht met een heel dunne maansikkel. De wind is inmiddels ietsje ten gunste gedraaid en iets afgenomen, het is nu heerlijk varen.

De zon komt op. Muesli ontbijtje met veel fruit en smoothie in de zon, wat wil je nog meer. Ik voel me helemaal uitgerust, dat was een goeie nacht.

Gezien de stroming bij Bretagne zou de gemiddelde snelheid minimaal 5 knoop moeten zijn, de huidige snelheid is 4,5 knoop. Zou het beste zijn als ik donderdag voor 14:00 uur bij Ile de Sein ben. Toch nog maar niet de motor aan en genieten van de stilte. Er is volop zon en het zeilpak kan uit. Hé hoor ik een plons? Ik zie wat schuim. Ja, daar zijn dolfijnen, zeker wel 10. Ze zwemmen een tijd met de boot mee en springen regelmatig half uit het water en draaien rondjes in het water. Genieten om daarnaar te kijken.

Een paar uur later neemt de wind weer wat toe en loopt de snelheid naar 5,5 knoop. Prima, hoop dat dat nog een tijd zo blijft. Ik zit lekker in het zonnetje te lezen.

Om 1600 uur valt de wind weg, dus helaas gaat de motor aan. Na een tijdje lijkt het of ik een beetje zangerig geluid hoor. Ik check het schroefas-seal. Dat blijkt warm en er komt heet water uit als ik er in knijp. Niet oververhit, maar niet goed. Bah..grrr... Toerental maar een beetje terug en nu lijkt het okay te blijven.

Een Heineken 0.0 gaat er best in en ik warm een  bonenschotel, uit een pak, op waar ik wat wortel en bleekselderij bij wegkauw. Dan komt er plots wind uit het westen, 11 knoop, dat stond niet in de voorspelling, maar ik profiteer ervan, dus de motor kan weer uit. Het is nu twee uur later en de wind is helaas weer op. Motor aan met wat gereduceerd toerental, maar helaas wordt het water in de schroefaskoker toch weer wat warm. Elk half uur moet ik in het seal knijpen om het warme water te laten verdringen door koud. Geen idee wat de precieze oorzaak is, moet de uitlijning zijn lijkt me, maar de motorsteunen zijn juist afgelopen zomer (voor de 2e keer) vervangen en alles is gecontroleerd en gesteld.... De motor en schroefas draaien rustig. Er is wel wat meer zeegang, zou dat het probleem verergeren? Er staan nu wat meer golven dan eerst. Nou ja, ik kan niks anders doen dan het in de gaten houden en zorgen dat het niet oververhit raakt.

Vanaf Spanje heb ik de Garmin Inreach geactiveerd. Die zendt elke 10 minuten een trackingpunt via de satelliet naar internet zodat ik via een website thuis te volgen ben. Ook leuk om even te sms-en met Linnette. Ik haal er nu ook een weerbericht van twee lokaties mee binnen. Dan weet ik wat zekerder wat het gaat worden: eerst nog een tijd tegen en later op de dag gaat ie draaien naar Oost en verder naar Zuid, dat is gunstig. Volgens Windy zou het bijna windstil worden en soms wat lichte wind tegen. Helaas, het is nu 4bft tegen, de golven lopen op en de snelheid loopt terug. Motor een tandje harder zetten doe ik maar niet vanwege het warm worden van het seal. Al motorend ga ik zo verder de nacht door en ga steeds 30 min liggen en één keer een uur. Eerste gang na elk opstaan is naar de schroefas.... Gelukkig wordt het niet overmatig warm.

Al met al heb ik kennelijk toch genoeg rust gehad want ik voel me niet moe. Het lukt om op tijd bij Ile de Sein te zijn, waar ik de stroom meekrijg. Ik kijk reikhalzend uit naar de voorspelde draaiing van de wind, maar die komt voorlopig nog niet, dus nog maar verder motoren. Nu met stroom mee, levert de tegenwind dusdanige golven dat de snelheid niet toeneemt. Die loopt uiteindelijk zelfs terug naar 2 knoop. De wind draait wel een klein beetje, maar Ile Ouessant is niet bezeild. Ik besluit de motor uit te zetten en zo scherp mogelijk te gaan zeilen. Dan maar heel ruim om Ile Ouessant heen. De snelheid loopt op naar 6,5 knoop. Kijk, dat is prima, al vaar ik naar NoordNoordWest terwijl ik naar NoordOost moet. Het idee begon zich al te ontwikkelen om door te varen naar Roscoff. Ik heb weer databereik met mn mobiel, en een verse windvoorspelling bekeken. De wind wordt gunstig naar Roscoff en ik kan best nog een nachtje doortrekken. Zoveel mogelijk profiteren van de goede windcondities nu.

De wind draait mooi mee met m’n koers naar Roscoff, de windvaan stuurt prachtig met die wind mee, geen omkijken naar. De golven zijn maar 1 a 1,5 meter, maar voorbij Ile Ouessant richting Banc du Four gaan de golven alle kanten op door stroming. De boeg duikt soms in een golf die daarna over dek spoelt. Ik ben blij dat ik hier nù vaar en niet een dag later met de dan voorspelde golven van 4 meter. Dat lijkt me geen pretje hier. De wind neemt langzaam toe naar windkracht 5 a 6. Grootzeil inrollen en half aan de wind alleen op de genua verder, dat is ook rustiger in de nacht. Het is mooi weer, er zit lekker vaart in en het is weer tijd voor een alcoholvrij biertje en een opwarmmaaltijd. Hoewel ik expres flink afstand tot de kust hou, durf ik hier toch max. 20 minuten binnen te gaan rusten vanwege de grotere kans op boten (achteraf maar 1, tenzij ik de rest niet heb gezien...). Ruim om Ile de Batz heen, wat ik ook niet zie (er is geen maan). Om 4 uur ‘s nachts kom ik in Roscoff aan en kan ik gemakkelijk aan een langssteiger afmeren.

400 mijl gevaren in 73 uur waarvan 25 uur op de motor. Niet slecht, ik ga tevreden slapen en hoop dat ik niet vroeg wakker wordt geklopt door politie of zo.

1. Joost:
    Petje af.
  2. Mama:
    27 mei 2020
    Fijn dat je al zo ver bent X
  3. P Kettler:
    27 mei 2020
    Ongelooflijk dit zooo stoer, behouden vaart Hans! En ik hoop dat je snel weer thuis kan zijn!
  4. Albert nieuwenburg:
    Huzarenstukje Hans.
  5. Paul:
    28 mei 2020
    Mooi hè, al die dolfijnen.
    Daar doe je het toch ook een beetje voor 😊.
    Succes met de laatste loodjes!