La Gomera

22 januari 2023 - San Sebastián de la Gomera, Spanje

‘s Ochtends om 8 uur vertrek uit Santa Cruz de la Palma. Er staat genoeg wind en …. genoeg golven. Hmmm, weer een hobbelig ritje. Met ruime wind, vrijwel alleen op de genua. Het weer is prima, maar La Gomera ligt in een onheilspellende donkere wolk, niet zo leuk aanvaren. Dat verandert als we om 16:30 uur de haven van San Sebastian invaren. Ziet er gelijk al een stuk zonniger en gezelliger uit. Na aanmelden via de marifoon sprint er iemand naar een rubberboot om onze plek te wijzen en te helpen met aanleggen. Fijn, want terwijl we de box indraaien gaat het plots hard waaien uit de heuvels.

Even later staan Duco en Marjolijn op de steiger, de overburen van mijn zus. De wereld is klein…., maar zo toevallig is het ook weer niet, we wisten dat ze hier liggen. Leuk om met hen kennis te maken.

San Sebastian is een relaxt , mooi gelegen en leuk dorp. Lekker kleinschalig. De haven ligt vlak naast het centrum en het strand. Wel veel toeristen (ook van de ferry en cruiseboot) en op het eerste gezicht geen locals te bekennen, of het moeten buitenlanders zijn die hier wonen… We slapen heerlijk. In maanden hebben we het niet zo rustig gehad. De boot ligt gewoon stil. Hoe kan het? Ook opvallend is dat er in de haven meer Nederlanders zijn dan we tot nog toe op de Azoren, Madeira of La Palma hebben gezien. De volgende dag vallen we met onze neus in de … folklore. Van heinde en verre (althans van dit eiland) zijn families in klederdracht aangekomen, die vanaf het middaguur tot in de avond samen wat eten en drinken en afwisselend muziek maken, zingen en dansen in de feesttent op het plein. Geweldig om te zien, om te horen soms wat minder…

Dan is het weer eens tijd om de wandelschoenen aan te trekken …. en het eiland te verkennen. Maar welke wandelingen willen we doen? Kiezen is lastig, er zijn er talloze. Wandelingen met een stijging van meer dan 600 meter (gemiddeld zijn de hellingen op La Gomera steil) vallen af…. Karin’s knie heeft daar niet zo’n trek in, en een stijging van max. 400 meter vinden we vermoeiend genoeg. Daarnaast willen we dit keer geen auto huren, en pakken de bus. En dan is er nog steeds zat te wandelen…. Het eiland is wat minder groen dan La Palma en in de zomer schijnt het zelfs bruin te kleuren. Het landschap vinden we minder afwisselend dan La Palma, maar niettemin erg mooi. “Onze” mooiste wandeling is die vanuit Pajarito via het grootste deel van de PR16 richting Imada en van daaruit naar Igaluero. Vanuit Agulo wandelen we naar Hermigua. Dalen af naar de kust via een lange afstands wandelpad, een aangelegd pad. Levensgevaarlijk. Ze hebben de stenen met de gladde kant boven gelegd en het pad heeft een zodanige helling dat je zomaar wegglijdt, terwijl niks belet om in de diepte ernaast te vallen. We kruipen zittend en op handen en voeten naar beneden en halen het strand gelukkig ongeschonden. Nou ja, strand…. Alleen grote kiezels en er staat een lelijk, overdekt, zwembad wat duidelijk al lang buiten gebruik is. In de zomer schijnt hier een mooi surfstrand te zijn? Kan het me niet voorstellen. We lezen dat Hermigua het beste klimaat ter wereld heeft , met een temperatuur tussen 17 en 27 graden. Nu is het er echter grijs bewolkt, terwijl in San Sebastian de zon schijnt….

Tussendoor een dagje strand, er zijn al snorkelend wat gekleurde visjes te zien in het heldere water. En een klusdagje. Er komt tijdens het zeilen wat water onderdeks vanuit de stag(wantputting)-doorvoeren. Ik kan me niet voorstellen dat de kitafdichting aan dek lekt want die heb ik 3 jaar geleden allemaal zorgvuldig afgekit. Ben “bang” dat het water tussendeks loopt en er bij de wantputtingen uitkomt…. Hoop het niet. Van binnen wat houten afdekkingen weggenomen om voor alle zekerheid de staat van wantputtingen en bevestiging te controleren. Dat ziet er goed uit. Er is een ferreteria in San Sebastian waar ze de juiste kit verkopen en ik kit de doorvoeren extra af. Hoop dat het helpt.

Gezellig met Duco & Marjolijn wat gedronken en gegeten. Zij zijn van plan om vanaf de Canarische eilanden,waarschijnlijk via Madeira, naar de Azoren te gaan en daarna terug en verder de wijde wereld in. Wat we zo horen is de route van veel niet overstekende boten, eerst Canarische eilanden en dan Azoren, alvorens of naar huis of naar de Middellandse Zee of weer naar de Canarische eilanden te gaan. Wij hebben het, tegendraads, anders gedaan. Rustiger in de havens, maar meer depressies…

In februari gaan we bezoek krijgen van Michiel en van Anouk & Sven, Leuk, we verheugen er ons op! Anouk en Sven komen op 5 februari naar Gran Canaria, hebben geen zin om aan boord te 😴en gaan daar een appartementje boeken. Wij gaan zorgen dat we dan in het zuiden van Gran Canaria zijn. Michiel komt daarna en vliegt op Fuerteventura.

Februari komt snel dichtbij en we willen Tenerife nog zien. Van La Gomera hebben we nog lang niet alles gezien en San Sebastian is een prima haven, maar ik vind het toch ook weer leuk om een stukje te zeilen en andere plekken te zien. Lijkt me leuk om voor anker te gaan liggen voor een strandje aan de zuidwest-kant van Tenerife, Playa Masca. Daar is een mooie wandeling door een nauwe kloof. Start normaal vanaf het bergdorpje Masca en moet je lang van te voren reserveren, maar ik neem aan dat er geen bewaking op het strand staat en dan lopen we een stukje de kloof in. Hoop wel dat er niet teveel deining/golven staan. De windrichting is weliswaar vanaf land, maar de golven kunnen om het eiland krullen. We gaan het zien. ‘s Ochtends afscheid op de Blauwe Zwaan, we missen helaas de verjaardagsborrel, misschien komen we elkaar nog tegen?

Info

Haven

• San Sebastian heeft een goed verzorgde marina en mooi gelegen
  • Behoorlijk wat passantenplaatsen. Je moet reserveren, bij binnenkomst vooraf betalen en onze plek is niet gegarandeerd als we langer willen blijven. Dat is vanwege hoogseizoen, volgens de receptie. Het is nu half januari. Is het hier altijd hoogseizoen?
  • Zeer goed beschut (behalve wellicht de plaatsen in het verlengde van de haveningang)

Wandelingen

• Vanaf Pajarito (busstop lijn 1) naar Alto Garajonay (hoogste punt van La Gomera, ca. 1500 meter) met mooi uitzicht op de Teide van Tenerife en bij goed zicht ook andere eilanden. Daarvandaan de Laguna Grande 1 en 2. Terug vanuit Pajarito.
  • Agulo (busstop lijn 2) naar Hermigua (busstop lijn 2) via het strand. Gevaarlijke afdaling!
  • Vanaf Pajarito (busstop lijn 1) via het grootste deel van de prachtige PR16 en dan een mooie maar steile afdaling richting Imada, daarvandaan naar Igaluero (busstop lijn 1)
  • Las Rosas (busstop lijn 2) naar Valle Hermoso (busstation lijn 2). Mooie en afwisselende wandeling.
  • Rosa de la Bruma (met de auto). Door een sprookjesachtig bos (tip van Duco, zelf niet gelopen).
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Paul:
    1 februari 2023
    Prachtig!
    En? Nog genoten vd Karaoke bars op Tenerife 😉?