La Palma

12 januari 2023 - Santa Cruz de la Palma, Spanje

Gisteravond nog even snel ons logo op de kademuur afgemaakt. Leuk om iets achter te laten op Madeira. Om 5 uur ‘s ochtends varen we de haven uit. Ongeveer 250 mijl naar Santa Cruz op La Palma met ruime wind, dat wordt één nachtje doorzeilen en aankomst in de avond. Eerst vol tuig met windkracht 4, maar al snel kan ik het grootzeil wegdraaien en gaan we alleen op de genua verder. Mooie snelheid, soms 7 a 8 knoop,  we hebben ook een klein beetje stroming en de golven mee. Weinig zon helaas, maar droog. Het is weer eens hobbelig, we rollen behoorlijk, maar de snelheid vergoedt veel. ‘s Nachts neemt de wind toe, reef ik de genua flink en gaan we nog steeds 6,5 knoop. Lekker. Behalve slapen dan, want me omdraaien hoef ik niet zelf te doen, dat doet de boot voor me… Ach, het is maar één nachtje. De volgende dag is het een stuk lekkerder, zonnetje erbij, wat rustiger en we zijn voor donker in Santa Cruz. We hebben vooraf gereserveerd, dat schijnt nodig te zijn op de Canarische Eilanden. Er is zat plaats, we krijgen een mooi plekje en omdat de haveningang een schuif heeft die de ergste deining buiten houdt, slapen we heerlijk.

Maar eerst Àllo Àllo bij de Picasso, die verwachtten ons nog niet. Is onze boot zo snel dan? Dacht het niet. Zij zijn slechts 4 uur eerder aangekomen en vertrokken veel eerder dan wij, maar hebben het twee nachten rustig aan gedaan om wat minder te rollen en beter te kunnen slapen.

Best een overgang van Funchal naar Santa Cruz de la Palma. Santa Cruz is minder stijlvol, meer dicht op elkaar gebouwde appartementblokken. Kleurrijk, dat wel, en er staan mooie oude huizen tussen. We vinden een prima terrasje bij Habana en ontdekken meer leuke plekken, je moet het even leren kennen. Er is ook een goed strand

La Palma is een groen eiland met veel wandelmogelijkheden. Zoveel dat het behoorlijk lastig kiezen is. Gelukkig zijn er veel internetsites die wandelingen aanbevelen, waaronder lapalma-wandelen.nl. Daar halen we goede ideeën vandaan. De wandelingen die langs de oostkust en in Llanos/Tazacorte starten zijn goed met de bus te bereiken vanuit Santa Cruz ( relaxt en je ziet onderweg meer) voor andere  wandelingen is er een auto nodig. We huren er eentje voor 4 dagen bij Pemai, goeie prijs alles incl., en geen gedoe met controles voor en na.

We wandelen bijna elke dag, erg mooie indrukwekkende en heel gevarieerde landschappen, bergen, kloven, valleien, lavavelden…. Veel wandelingen zijn heerlijk rustig. Horen we kanaries (video)? Of zijn die niet op de Canarische eilanden, net zoals er op de Maagdeneilanden geen…. ? (Flauw).

De hoogste top is ongeveer 2400 meter en we zoeken een mooie dag uit om naar de Pico de la Nieve te wandelen, ruige bergen, wolken onder ons en in de verte zicht op de Teide van Tenerife (en Gomera en Hierro). Daarentegen is de wandeling bij Las Tricias lieflijk met veel drakenbloedbomen. We zijn daar op een dag dat het in Santa Cruz bewolkt en regenachtig is en rijden door de “magische” tunnel naar Llanos. Inderdaad magisch: van regen naar zon aan de kust. Op de berghelling hangen daar nog wel wolken waar het zachtjes uit regent. Goed recept voor prachtige, haast permanente, regenbogen.

Wat op een heel andere manier indruk maakt is het nieuwe lavaveld gevormd bij de uitbarsting bij El Paso eind vorig jaar, vanuit de nieuwe vulkaankrater Tajogaite. Een volledig dorp is overspoeld door de lava. Van het dorp is niks meer te zien. Over de lava is een noodweg aangelegd en er wordt hard gewerkt om een nieuwe infrastructuur te maken. We lunchen bij een restaurant vlak naast het lavaveld (Las Norias). Zij zijn net ontsnapt, wat andere huizen aan de rand staan nog overeind, maar de woonkamer is gevuld met lava….Gelukkig is er voor zover ik weet tijdig geëvacueerd.

Inmiddels worden we een beetje wandelmoe, de eerste dagen zijn we er met de bus op uit geweest en de vier dagen dat we de auto gehuurd hebben willen we toch ook goed benutten, maar na 460 km met de auto (best een eind rijden naar de startpunten van de wandelingen….) is het wel effentjes genoeg.

Santa Cruz is goed voorzien van winkels. Er is zelfs een Lidl, dus we eten eindelijk weer gewone muesli bij het ontbijt in plaats van de zoete cruesli. Zouden ze hier ook waterfilters verkopen? Die wil ik graag hebben voordat we naar de andere eilanden gaan, omdat de smaak van het water daar minder schijnt te zijn vanwege het proces van ontzilting ( op La Palma vinden we het water nog goed smaken). Ik vraag het na en wordt verwezen naar Bolsa de Aguas.  En inderdaad, ze hebben daar de goede filterhuizen en koolstoffilters met de juiste maat (9 3/4 inch). Een filterhuis kost 20 euro. Daar rekende de watersportwinkel in Madeira 140 euro voor. Afzetters die watersportwinkels! Ik koop er twee, die ik aan elkaar koppel. Eentje als voorfilter en de tweede met het koolstoffilter. Met een paar koperen nippels erop voor de slang aansluiting (ook al veel goedkoper dan in Nederland) hebben we weer een goed filter.

Ondertussen ook gezellig een drankje en hapje met de Picasso en de Lady Mi bij ons aan boord. Zij blijven hier nog een tijdje, wij gaan door naar La Gomera. Ik zou graag Hierro bezoeken en de wind is prima om daarheen te zeilen, maarrr….. de wind blijft uit het noordoosten waaien, dus dan zouden we pal tegenwind terug moet kruisen. Daar hebben we geen zin in. Misschien dat we vanuit La Gomera nog heen en weer kunnen naar Hierro. We gaan het zien.

Info

Onze wandelingen

• San Pedro busstop, Fuente Grande LP19 terug via El Llanito en Brena
  • Fuencaliente, busstop. Rondom Montana de las Tablas bij volcano San Antonio
  • La Galga, busstop. Cubo la Galga LP 5.1 heen, LP 5 terug
  • Pico de la Nieve vanaf Pico de la Cruz. Met auto
  • Tablado naar Gallegos. Met auto. Terug gelift naar de auto (bus kwam nog lang niet…)
  • Las Tricias, Drakenbloedboom rondje langs Cuevas de Buracas vanaf Casa Rural la Podina. Met auto.
  • Tazacorte en lavaveld bij La Laguna. Met auto

Marina’s

• Marina Santa Cruz. Voldoende plek. Bij binnenkomst haven melden op kanaal 6 en voor marina (en laten zakken vd schuif) kanaal 9. Schuif bij haveningang zorgt voor een redelijk rustige haven. Toch wat beweging en getrek aan lijnen, omdat de kade openingen onderwater heeft…. Vlakbij de plaats en het strand. Wat herrie van de ferry.
  • Tazacorte hebben we niet gelegen. Zo te zien rustig liggen in alle omstandigheden. Diverse passanten, maar ik zag geen vrije plekken. Minder te beleven dan in Santa Cruz. Leuk strand met wat terrassen. Minder regenkans dan in Santa Cruz.

Vervoer

• Autohuur bij Pemai beviel ons goed.
  • Het busstation is vlakbij de haven.

1. Paul:
    24 januari 2023
    Nog steeds goed bezig! :)
    Mooi foto's en heel speciaal al die lava in het dorp.
    Hoeveel wandelschoenen hebben jullie niet al versleten op deze zeilreis? ;)