Lanzarote en Graciosa

8 maart 2023 - Caleta de Sebo, Spanje

Michiel is net afgestapt in Corralejo, Fuerteventura, en met z’n tweetjes gaan we naar Puerto Calero, Lanzarote. Tegenwind, maar het is een kort tochtje met lekker weer en we zeilen de tweede helft. Goed compromis. We zien vanaf het water al dat Lanzarote haast nog droger en kaler is dan Fuerteventura. Later zien we dat een tuin in Lanzarote veelal bestaat uit een vlakte van zwart lavagruis met hier en daar een cactus. Tsja, wat moet je als het zo droog is.

Puerto Calero is ontwikkeld als jachthaven met een rij restaurants en appartementen. Niks authentieks dus, wel goed verzorgd. We hebben vooraf gereserveerd om verzekerd te zijn van een ligplaats, want we treffen hier een Engels stel die ca. 2 weken geleden zijn aangekomen vanuit de Algarve. Zij hebben 2 pingers, die ze niet meer nodig hebben om Orca’s af te schrikken en we nemen ze over voor de helft van de nieuwprijs. Handig om dit zo te kunnen regelen. De pingers geven in het water een pulserend geluidsignaal af van 40 hz. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat ze werken tegen Orca’s, maar volgens onderzoek is 40 hz de frequentie waar Orca’s gevoelig voor zijn en de Engelsen hebben ze een keer bij de Portugese kust overboord gezet, nadat er Orca’s in de buurt kwamen en toen vertrokken ze na 5 minuten. Zij hadden de pingers in beide gangboorden paraat liggen, verzwaard met lood en aan een lijn bevestigd vanaf de boeg. Dat gaan wij ook doen, maar in Orca gebied is het misschien handiger om ze permanent in het water te hebben.

Het officiële advies van de autoriteiten is: niks doen. D.w.z. zeilen naar beneden, motor uit, dieptemeter uit, niet aan het roer staan. Ja ja, dan gaan de Orca’s weg…, maar pas nadat ze het roer gesloopt hebben. Daar wil ik niet op wachten en neem liever aktie.

Ons aktieplan is gebaseerd op de ervaringen en tips van anderen en is in volgorde:

1. Zoveel mogelijk vermijden van gebieden waar Orca’s (te verwachten) zijn. Met name via meldingen in Whatsapp-groep Orcas Location @PT/SP coast en de app Orcinus. Zie linktr.ee/orcas.portugal. Er is ook een website van iberica.org, die lijkt iets minder up to date, met een kaartje met actuele risicogebieden  (recommendations). Daarbij zo mogelijk in ondiep water varen.
  2. In een risico-gebied permanent de pingers overboard en daarbuiten de pingers gebruiksklaar in het gangboord.
  3. Als er Orca’s in de buurt zijn langzaam op de motor achteruitvaren in rondjes.
  4. Zand strooien. Ik heb een waterdichte 30 liter zak met zand vastgesjord op het achterdek (geschept van het strand). Dit schijnt het sonar systeem van de orca’s te verstoren
  5. Mast van het bijbootje deels in het water hangen en daarop kloppen met een stuk hout
  6. Als er niks werkt en de nood hoog is: Knallen onder water (met lood verzwaarde rotjes)

We hopen bij stap 1 te blijven. Omdat we onderweg geen internet connectie hebben gaan we Michiel vragen om ons via tekstberichten op de hoogte te houden van Orca lokaties.

Vriendelijke mensen de Engelsen. Hun plan is om via de Kaap Verden over te steken naar Brazilië, dan af te zakken naar het zuiden en Kaap Hoorn te ronden in tegengestelde richting van de gangbare. Flink avontuur. Hun boot staat op de kant voor wat onderhoud en onverwachts mogen ze niet aan boord blijven slapen en ze slapen in het naburige Puerto Carmen, wat een aardig plaatsje schijnt te zijn.

Mooie bestemming voor een kustwandeling. Al met al best groot dat Puerto Carmen, maar geen hoogbouw, een leuke haven en strandje waar je zo te zien leuk kunt duiken en snorkelen om o.a. Manta Rays te zien. Veel Engelsen hier, compleet met Engelse pubs en zo.

We zeilen naar de volgende haven, Marina Lanzarote in Arrecife (de hoofdstad van Lanzarote). De busverbindingen zijn hier beter en de, ook prima verzorgde, haven is een stuk goedkoper dan Puerto Calero (terwijl het van dezelfde organisatie is). In de Navily app staat dat de haven vol is, ik bel vooraf en ze hebben nog plek. Allerlei restaurantjes en wat winkels in het marina-complex, waar tevens een aanlegplaats is voor cruiseboten. Arrecife zelf heeft goede voorzieningen (met een Lidl, dus we vullen onze voorraad muesli aan), en een paar aardige plekken: Een binnenhaven met terrasjes en een strand.

Met de bus gaan we naar Teguise. Het was vroeger de hoofdstad van Lanzarote en er zijn nog veel oorspronkelijke gebouwen. Weinig levendigheid afgezien van het toerisme. Er zijn dan ook veel toeristenwinkeltjes, waaronder alweer eentje met Aloe Vera produkten. Het barst ervan. Toch maar eens binnengestapt, want er staat op dat er ook een museum is. Dat blijkt onverwacht erg interessant. De Aloe Vera produkten bij de uitgang laten we desondanks liggen.

Met de fiets naar het huis van Cesar Manrique. Een inmiddels overleden kunstenaar die met succes heeft gepleit tegen hoogbouw in Lanzarote. Zijn visie was dat alles wat je bouwt in harmonie moet zijn met de natuur. Dat bracht hij zelf in de praktijk met onder andere zijn paradijselijke huis. Gebouwd in een lavaveld met ondergrondse, door gasbellen in de lava gevormde, ruimtes. Hij genoot ook van het leven zelf, gezien de foto’s die in het huis te zien zijn, omringd door schonen bij het ondergrondse zwembad, en zo.

Ik lees dat er nog een plaats echt een bezoek waard is. Het artikel rept van het mooiste dorp van Lanzarote, misschien wel één van de mooiste van Spanje: Yaiza. Top, daar gaan we heen! Nou, het blijkt wel schoon daar, maar dat is het dan ook. Verkeerd vertaald uit het Vlaams of zo? Enfin, we maken daarvandaan een leuke wandeling en die geeft een prachtig uitzicht op de “vuurbergen”. Daar zien we in de verte ook de touringcars rondrijden (ook die van Tui, rechtstreeks van het cruiseschip), je mag er niet wandelen. Wij vinden het leuker om ze te voet van afstand te zien. We stoppen in Femés voor een drankje bij café El Mirador met een prachtig…., je raadt het al.

Ons plan is, of eigenlijk was, om van hieruit naar de straat van Gibraltar te gaan. Helaas zit dat er voorlopig niet in, foute windrichting. Het ziet er wel naar uit dat we eind van de week naar Porto Santo kunnen zeilen. Dat maakt de afstand naar de straat van Gibraltar niet korter, maar er is daar wel meer kans op wind uit de goede richting. Bovendien is het leuk om Porto Santo te zien. Dan hebben we daarvoor nog een paar dagen om het eilandje La Graciosa te bezoeken net ten noorden van Lanzarote. Het liefst liggen we daar in de haven, maar er is ook een goede ankerplaats: Playa Francesa.

Daar aangekomen varen we de haven in. Plek zat. Eerst maar even melden. Voor we kunnen aanleggen komt er een “security guard” op ons af en gebaart dat we dat niet mogen doen. We moeten eerst een mail sturen…. Kunnen we dat dan vanaf de steiger doen? Nee, behandeling van de mail duurt minimaal 1 dag….Grrrrr… We gaan voor anker bij Playa Francesa. Mooi strand met kale heuvels op de achtergrond. Ik stuur een mail. Het is een beetje schommelig jammer genoeg, we slapen niet lekker en hopen dat we de volgende twee nachten toch de haven in kunnen. Nog geen antwoord op de mail. Ik bel, geen gehoor, ik bel een ander nummer, niet bestaand, uiteindelijk een nummer gevonden waarmee ik iemand aan de lijn krijg. Die spreekt alleen Spaans. Na een tijdje onbegrijpelijke taal, wordt duidelijk dat een mail niet wordt geaccepteerd maar dat een aanvraag gedaan moet worden vanuit hun website bij de pagina Solicitud. Duurt een tijdje voor ik het gevonden heb en de juiste keuzes heb gemaakt om bij de aanvraag voor een passanten-plaats te komen. Al met al kost het me ruim een uur om de aanvraag te doen… en na voorlopige goedkeuring moet ik eerst online betalen. Het goede nieuws is dat we tegen het eind van de ochtend goedkeuring hebben en de guard wijst onze ligplaats. Hèhè toch fijn, kunnen we het dorpje verkennen en rustig slapen.

We doen het rustig aan en maken dit keer eens geen lange wandeling. Het trekt ons eigenlijk niet zo om over de kale vlaktes en heuvels te lopen, hoewel het er relaxt uitziet met alleen zandpaden. De folder roept dat het “misschien het enige eiland in Europa is zonder asfalt”. Onzin, daar zijn er meer van. Wat niet wegneemt dat het prettig vertoeven is.

We bereiden ons voor op de oversteek naar Porto Santo en ik span me in om het onderwaterschip verder schoon te maken. Was ik in Arrecife al aan begonnen. Er zat aangroei op de schroef waardoor die veel herrie maakte en ook heeft de hele romp lichte bruingroenige aangroei met velden van ruwe witte kalkachtige spikkels (soort van mini-pokken of zo). Wetsuit aan en een uur lang, al snorkelend, met een schuurspons en een schotchbrite aan een steel, licht geschrobt. Dat helpt, nadeel is dat er ook (zelf-eroderende) antifouling loskomt, maar ja als de antifouling bedekt is door een groene laag dan werkt ie ook niet. Koud kom ik weer uit het water en het duurt even voordat ik op temperatuur ben.

We zijn klaar voor de oversteek naar Porto Santo. 275 mijl, ik verwacht 2,5 dag varen. Morgenochtend om 8:00 vertrek.

Info

De havens die we hebben aangedaan

• Puerto Calero. Goed verzorgde haven en goede beschutting. Relatief duur. Beperkte busverbindingen.
  • Marina Lanzarote Arrecife. Goed verzorgde haven en erg goed beschut (we liggen er super rustig, afgezien van een nacht gestamp uit een discobox). Alle faciliteiten en goede busverbindingen.
  • Playa Francesa, ankerplaats bij La Graciosa. Ankeren in zand. Met bijboot naar het strand. Beschut voor wind uit west tot oost over het noorden. Er staat vrijwel altijd wel wat deining.
  • Marina Caleta de Sebo, La Graciosa. Nieuwe regel: minimaal 1 dag vooraf aanmelden via website (dus dan heb je pech als je daar als eerste aanlandt van je oversteek uit de Algarve….), jammer hoor. Water en elektra op de steiger, geen werkende douches. Bij zuidwesten wind wordt het erg onrustig in de haven.

Onze wandelingen

• Puerto Calero - Puerto Carmen v.v.
  • Yaiza - Femès, rondwandeling linksom
  • Met de fiets Van Arrecife naar Casa Cesar Manrique in Tahiche en terug via Costa Teguise

Onze tips (er is vast nog veel meer te vinden)

• Teguise
  • Casa Cesar Manrique in Tahiche
  • Favoriete terras Arrecife: Parador Cafe, aan de boulevard.
  • Goede koffie bij Marina Lanzarote: Amélie

1. Yvonne:
    14 maart 2023
    Behouden vaart!
  2. Paul:
    15 maart 2023
    Als er Orca’s in de buurt zijn langzaam op de motor achteruitvaren in rondjes? Denk je dat ze gek zijn ofzo 😉.
    En al dat gedoe en gemail om in de haven te mogen liggen (èn te betalen) begrijp en herken ik niet. Wat een idioterie!
    Geniet v Porto Santo!
  3. F. Schoof:
    20 maart 2023
    Interessant verhaal weer, dank!