Naar Portugal

4 oktober 2019 - Dover, Verenigd Koninkrijk

NAAR PORTUGAL

Afgelopen jaar een heerlijke zeiltocht beleefd naar en van de Franse Atlantische kust en Zuid Bretagne. Helaas daar wel een rots geraakt wat toch meer schade bleek te geven dan gedacht. De bevestiging van vloerbalken aan de romp was deels losgekomen, de mast-voetplaat bleek krom en aan de achterkant vd kiel was een naad te zien van de twee romphelften, welke ook reparatie behoefde. Misschien niet allemaal in 1 keer veroorzaakt door die rots (in de afgelopen 5 jaar helaas wel vaker de grond beroerd....), maar werd na die aanvaring wel zichtbaar. Gelukkig allemaal verzekerd en gerepareerd, maar dat duurde allemaal wel langer dan gedacht. Daar kwam nog bij dat de motoruitlijning niet goed was, terwijl de motorsteunen nota bene anderhalf jaar eerder waren vernieuwd (na het compleet afbreken van de oude; advies achteraf: vervang die elke 10 a 15 jaar uit voorzorg)... Schroefasflens bleek ook niet jofel, dus die ook vervangen.... Uiteindelijk pas in juli van dit jaar klaar.... Wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om het roeraslager te reviseren (komt een keer bij alle HR’s van dit type) en een wegneembare voorstag laten monteren, 20 cm achter de rolgenua zodat er geen bakstagen nodig zijn, om een werkfok en stormfok te kunnen hijsen bij zwaar weer (en vervolgens hoop ik dit nooit te gebruiken....).

Enfin, begon toch wel weer te kriebelen om een lange reis te maken, afwachten tot het volgend voorjaar vond ik ook niks en wilde ook nog wel genieten van de zomer thuis. Plan begon zich te nestelen om in het najaar naar Portugal te varen en dan in het voorjaar weer terug naar Nederland.

Dat betekent langere stukken varen en wellicht hier en daar ook langere tijd voor anker of aan meerboei. Wil daarbij niet afhankelijk zijn van de motor om de accu’s bij te laden en gekozen voor installeren van zonnepanelen en windmolen. Het alternatief generator(tje) viel af vanwege geluid en “waar moet ik het laten”, brandstofcel op ethanol is interessant, maar is duurder. Hmmm.... is achteraf nogal een heel project geworden, want ik wilde de zonnepanelen zo onopvallend mogelijk maar wel voldoende capaciteit. Uiteindelijk daarvoor een houten frame gemaakt wat op dek past voor de cockpitramen daarover een RVS plaat en daar 3 flexibele panelen op van elk 70 watt. Stevig bevestigd op dek (ook een “dingetje” met een sandwichdek: opvullen met epoxy) , maar wel zodanig dat het ook naar de zon gedraaid kan worden. De windmolen heb ik gebruikt kunnen kopen (een Superwind 350) met een zeer solide mast die geheel op trillingsdempers staat, zodat er hopelijk geen of weinig trillingen te voelen zijn aan boord. De windmolen is inmiddels ook geinstalleerd, maar lijkt nog geen stroom te leveren en nog onbekend waar het probleem zit, dus wordt vervolgd....

Achteraf was een ietwat hogere investering in een brandstofcel al met al misschien wel gunstiger geweest....

Het volgende probleempje wat zich aandiende was dat de motor even niet op toeren komt na schuin gelegen te hebben: Naar alle waarschijnlijkheid lucht in brandstoftoevoer. Alle leidingen losgenomen, geinspecteerd, gemonteerd. Zonder resultaat. Nu maar een elektrische pomp er extra tussen gezet, waarmee de oorzaak niet is opgelost, maar waarmee een goede brandstoftoevoer in ieder geval verzekerd is.

Ja inderdaad, koop een boot en werk je ........ Daarbij je geld verscheurend onder een koude douche , en nog wat meer van die gezegden.

Het moment van vertrek kwam wel steeds dichterbij en de lijst met klussen liep maar langzaam af. Stressen (lijkt wel op werk, waar ik toch juist voor gekozen had om ...? ). En bemanning, met name voor de oversteek van de Golf van Biskaje, had ik ook nog niet geregeld. In het najaar is iedereen weer aan het werk en het is lastig om flexibel te zijn, en je moet er maar zin in hebben. Het weer is inmiddels steeds onvoorspelbaarder en kan zomaar gebeuren dat er een week of wat gewacht moet worden op goed weer om door te gaan. Vandaar de bemanningsbank van de Toerzeilers geinformeerd van de tocht en een opportunity geplaatst op Oceancrewlink.com.

Aardig wat reacties gehad en zo had ik niemand en zo had ik bijna teveel en was het nog even puzzelen wie wanneer. Uiteindelijk heb ik nu zelfs bemanning voor het hele stuk van Nederland naar de Algarve, terwijl ik er eerder vanuit ging dat ik stukken alleen zou zeilen. Jard (24, afgestudeerd, wel zeilervaring maar niet op zee) gaat mee vanuit Bruinisse, Walter (gepensioneerd, ruime ervaring) stapt 15 oktober op, Paul (vriend/oud collega) stapt eind oktober op in NW Spanje en Joost (ruime ervaring als opstapper) stapt 15 november op. Verder misschien mn zoon nog een paar dagen, Alex (is bezig zijn yachtmaster ocean te halen en woont in de buurt van Falmouth) is vanaf 2 november beschikbaar voor overtocht Golf van Biskaje (als het weer tot dan toe niet heeft meegezeten) en Duco is misschien eind oktober / begin november beschikbaar. En wie weet dient zich nog iemand aan die een stuk mee wil. Laat maar weten als je dit leest en denkt ik wil mee. Hoe meer zielen hoe meer vreugd..., zolang het niet te vol wordt...., eigenlijk vind ik voor een langere reis totaal 3 personen aan boord genoeg (4 kan ook).

And off we go

Geheel volgens planning (dat vind ik altijd fijn), maken we aan het begin van de middag op 1 oktober los in Bru. Meerlijnen maar even losgehaald, die neemt Karin mee naar huis, anders komen er teveel mosseltjes aan. Wel grotendeels tegenstroom en tegenwind naar de Roompot Marina, dus duurt ff. Meren er om ongeveer 7 uur af. Lekkere tocht en varen vlak langs de haveningang van Stavenisse. De ingang kan ik nu bij daglicht wel zien. Afgelopen woensdagnacht was ik hier met Frank tijdens de Duotocht. Toen was het in het pikkedonker een stuk minder duidelijk en moesten we scherp naar stuurboord om niet op de dijk te varen....Jammer dat er geen havenlichten zijn en die paal met dat groene flitslicht hielp voor mij niet veel....

De afgelopen week is het geen goed weer geweest en ik ben blij dat er morgen een gunstige windrichting is. Om ongeveer half zeven ‘s ochtends gaan we door de Roompotsluis en de stroom begint gelijk mee te lopen. Flinke wind, alleen op de (beetje gereefde) genua gaat het prima. Het begint grijs en de wind loopt op naar 6 en af en toe 7 bft in pittige en koude buitjes. Bestemming Oostende verandert al snel in bestemming Nieuwpoort. In het begin wat slaperig van de zeeziektepil die ik en Jard voor de zekerheid toch maar hebben genomen (vind ik altijd wijs, zo’n eerste dag op zee) en flink wat golven die oplopen tot zo’n twee meter, maar gaat verder allemaal voorspoedig en gaat met steeds meer zon door naar Duinkerken waar we eind vd middag binnenlopen. Perfecte eerste dag! Met Jard ging het ook prima, geen last van zeeziekte en hij gaat graag verder mee. Nu plannen waar we de volgende dag heengaan. Wordt het Calais, Boulogne, Dover of Eastbourne? Boulogne is niet gunstig ivm het weer de komende dagen. Dover is haalbaar en misschien Eastbourne. Wind zou ‘s middags draaien naar zuid en dan is Eastbourne een optie. Maar... er wordt aan het eind van donderdagavond windkracht 7 en misschien 8 voorspeld dus is risicovol. Doel wordt Dover en onderweg kunnen we altijd alsnog kijken of Eastbourne haalbaar is. Vertrek uit Duinkerken om 9 uur. Eerst motoren tegen wind de geul uit en daarna zo scherp mogelijk aan de wind, windkracht ongeveer 4 bft en rustige zee. De aandewindsekoers blijkt richting Ramsgate, maar stroom verzet ons gelukkig naar het zuiden en we rekenen erop dat de wind naar het zuiden draait. Uiteindelijk doet hij dat niet helemaal, maar gaat naar het zuidwesten en we komen na een hele relaxte tocht om 3 uur Engelse tijd in Dover aan. Was wel opletten bij het passeren van de shipping lanes, die we tegen de regels in toch wat schuin overstaken, maar met hulp van de AIS en goed zicht konden we prima de schepen ontwijken.

We liggen in Granville Dock. De nieuwe haven is nog niet klaar. Wordt gebouwd met Europese subsidie, wat mij betreft zetten ze die stop in verband met Brexit.

Op vrijdag blijven we liggen. Wind is pal uit het westen zo’n 6 bft, dus het zou geen feestje zijn om daartegen in te beuken naar Eastbourne. Morgen (zaterdag) wordt er wind voorspeld uit het oosten, dus dan gaan we verder. Althans zo ziet het er nu naar uit. Gisteren waren de weermodellen het daarover nog niet eens. GFS voorspelde westenwind en ECMWF oostenwind... (Windy is een handige app die dat in een vergelijking kan laten zien).

Zoals het er nu uitziet moet het, met een aantal wachtdagen ivm te harde wind) mogelijk zijn om op 15 oktober in Falmouth te zijn.

Vandaag Dover bezoeken (en goed giftige antifouling kopen, Seajet Shogun 033, die in Nederland niet meer geleverd wordt.)

1. Paul:
    4 oktober 2019
    Goed bezig Hans! Tot snel!
  2. Linnette:
    4 oktober 2019
    Ja leuk! Heb het gelezen hoor ;)
  3. Hans:
    😀😀
  4. Anouk van Ballegooijen:
    4 oktober 2019
    Jaa heb je echt super leuk geschreven!!!Veel plezier!!!🤗
  5. Yvonne:
    5 oktober 2019
    Tof zeg weer dit verslag en al zo fijn op weg; geniet!