4 - 7 oktober

8 oktober 2019 - Poole, Verenigd Koninkrijk

Na het schrijven van het 1e log-verhaal van deze trip, onder het genot van een grote latte, is het tijd om de benen te strekken. Hoewel Dover zelf er eigenlijk niet uitziet, is er genoeg te doen en zijn er mooie wandelingen te maken. Ik kies voor de citadel-wandeling op de klif. Mooi uitzicht over de haven, napoleontische forten en geschutsplaatsen uit de 2e wereldoorlogen. Een bijzonderheid is de trap waarmee manschappen snel van de klif naar kade v.v. konden komen: 3 in elkaar gedraaide spiralen zorgden ervoor dat het driemaal zo snel kon. In de praktijk pakte dat anders uit: De officieren hadden hun eigen trap.

De volgende dag is de wind, zoals voorspeld, naar het zuidoosten gedraaid en is het prima weer om verder te gaan. Doel Eastbourne. We vertrekken vanuit Granville Dock  als het net licht wordt, stroom nog wat tegen, maar bij Dungeness hebben we hem mee. Heerlijk weer en okay golven. Vertrek met halve wind en later voor de wind met uitgeboomde genua. Bestemming Eastbourne veranderen we in Brighton, want dat blijkt ook prima haalbaar. Wind neemt wel af en snelheid loopt terug, dus toch maar de gennaker te voorschijn gehaald. Een hoop werk voor wat meer snelheid,  bed van Jard overhoop, lijntjes uit de knoop, gennaker twist eruit enzo. Maar uiteindelijk staat ie en we lopen een knoopje harder, nu zo’n 3 a 4,5 knoop. Het wordt nu donker, een met sleepnetten vissende visser komt dichterbij. Precies op ramkoers en hij houdt zn koers en snelheid, wellicht ziet hij ons niet. Met de gennaker op kunnen wij ook niet makkelijk wijken... Voor het eerst maar eens de toeter gepakt en een lang aandachtssein geblazen. Dat helpt gelukkig, de visser mindert snelheid en we gaan voorlangs. Brighton komt langzaam in beeld, snelheid zakt verder en we lopen in het donker Brighton binnen. Aangelegd aan de visitors steigers, plek zat. De volgende dag veel wind dus we blijven een dagje liggen en Michiel komt langs. Lekker gekletst en hij gezellig meegegeten.

De wind staat nu gunstig om verder te gaan en voor anderhalve dag later wordt er weer veel wind voorspeld en pal tegen, dus we gaan ervan profiteren en vertrekken direct na het eten, met een goed gevulde maag de nacht in. Bestemming Chichester, daar zouden we dan om 2 of 3 uur ‘s nachts aankomen en op dat moment is tij gunstig om er naar binnen te gaan. Nu is het niet gunstig, nog een lange tijd stroom tegen, maar de wind is nu belangrijker. Pittig windje, regelmatig zien we tot 30 knopen op de meter, en aan de wind is Selsey Bill net niet bezeild. Is niet erg wat ik wil met deze wind en in de nacht (kreeftenfuiken e.d ?) niet door het Looe Kanaaltje gaan.

Na Selsey Bill wordt het meer tegenwind, Chichester is niet bezeild en het is sneller om de Solent op te gaan en door te varen, ook omdat het niet lang meer duurt totdat de stroom mee gaat lopen in de Solent. Dat wordt niet slapen dus..... Bestemming verlegd naar Cowes of Yarmouth. In de eerste helft van de avind/nacht scheen er een mooie halve maan en waren de sterren te zien, het is nu dichtgetrokken en duister. Er is weinig scheepvaart. Ruim op tijd zie ik één rood vast licht. Een zeilboot waarschijnlijk. Peiling verandert niet, ook de AIS geeft aan dat we akelig dicht bij elkaar in de buurt komen. Wij scherp aan de wind, en “Elke” met 7,9 knoop voor de wind. Elke behoudt koers, in het donker is het erg lastig afstanden te schatten, ik moet wat doen. Ik besluit scherp weg te draaien en zie, voor mijn gevoel vrij dichtbij, een donkere schaduw van een zeilschip voorbij stuiven. Blij dat het weer goed is afgelopen. Ik heb niet de indruk dat Elke ons gezien heeft. Via de AIS data spoor ik de eigenaar op en zend via facebook een berichtje gericht aan Elke, namens Abalone, dat we vannacht wel erg vlak bij elkaar lagen.....  Nog geen reactie gehad.

Jard is een paar uur naar z’n kooi. Ik kruis de Solent in tussen de forten door met ochtendrood en daarna de zon ook eventjes tussen de wolken. Prachtig gezicht en zeilt heerlijk rustig. De wind valt steeds verder weg, door het vlakke water in de Solent blijven we nog wel wat snelheid houden, met stroom mee nu zo’n 3 knopen, maar wind is pal tegen dus schiet niet op en de wind valt daarna verder weg... Motoren dus.... Is nu zo’n 7 uur. Voorspelling is dat wind om 10 uur naar zuid zuid west gaat en dan in de loop van de dag toe gaat nemen tot windstoten van 33 knopen aan eind vd middag. Stroom loopt nog mee t/m de Needles tot 10:30. Als ik nu toch op de motor ga, kan ik dat ook t/m de Needles doen en daar weer gaan zeilen. Bestemming verlegd naar Poole.

In het Needles channel lopen de golven en de wind tegen mijn verwachting in snel in hoogte en kracht toe. Is pal tegen dus toch maar doorzetten op de motor. Wel het hele channel volgen, want ten westen is het volgens de Reeds nogal “dangerous”. Op het laatst tegen de steile golven en de wind van nu al zo’n 5 bft, haal ik op de motor nog maar 1,5 knoop. Ik ben inmiddels wel voorbij de Needles dus kan zeil zetten en eerst een slag naar zuidoosten maken. Dat gaat prima, al gauw zijn we het hele kanaal uit en kunnen we koers zetten naar Poole. Wind weer eens tot 30 knopen, soms wat meer, ruim bezeild en stevige golven op de boeg. Aan het eind vh Needles Channel is Jard ook uit zn kooi geschud. Beiden hebben we geen spoor van zeeziekte, ik had alleen de eerste twee dagen een pilletje genomen en ben nu weer gewend. Zeilen eerst nog met grootzeil erbij maar dat geeft teveel roerdruk, dus verder met alleen de tot de laatste stip ingerolde genua. Ik kom erachter dat de schroefas meedraait ook terwijl hij in z’n achteruit draait en schakelen in vooruit/achteruit verandert daar niks aan. Is wel eens eerder voorgekomen. Ik hoop dat de keerkoppeling er tegen kan. Binnenkomst naar Poole verloopt verder rustig maar wel in de stromende regen (ja, dat had het morgenrood al aangegeven).

Aangelegd in Pool Quay Marina. De boot heeft het weer goed gedaan. Hier en daar wat lekdruppeltjes, vnl. uit de ventilatieopeningen en het bescherm-touw om het voorluik is weggespoeld. Twee nachtjes blijven, want morgen weer te harde wind uit westen voorspeld en bovendien heb ik een warm en vermoeid hoofd en flink wat slaap in te halen. Daarna echt proberen hier weg te komen, ondanks stevige wind uit het westen, want het haventarief hier is veel te hoog (46 euro per nacht excl elektra, zonder werkende wifi, in een door laden/lossen van vrachtschepen, rumoerige lokatie). We begrijpen niet dat ze uitgeroepen zijn tot de beste marina (die titel is zeker gekocht met de exorbitante havengelden?).

Nou ja, het is lekker om hier even uit te rusten en onder het genot van een grote latte, in een heerlijk leunstoeltje, dit verhaal te schrijven.

1. F. Schoof:
    9 oktober 2019
    Hi, een mooi avontuur! Chichester bij nacht binnenvaren lijkt mij vergelijkbaar met Stavenisse..