23 - 29 mei

29 mei 2020 - Duinkerke, Frankrijk

Goed geslapen, ik wordt om 1 uur ‘s middags wakker. Niet wakker gemaakt, heel attent ligt er een folder met inschrijfformulier in de kuip. Met mondkapje op het havenkantoor van Roscoff in. Het is toegestaan de wal op te gaan en het sanitair is ook open. Super, dat valt alles mee! Terrasjes zijn nog dicht, het is wel mogelijk om drank in wegwerpbekers te halen bij de bar van een paar cafés. Verder zijn de winkels open. Niet druk, maar er lopen toch wel wat toeristen rond.

Het waait hard vandaag en vannacht, dus ik blijf hier nog een nachtje uitrusten. Morgen weer verder, ik heb de smaak te pakken van « grote stappen, snel thuis ». Zaterdagmiddag zal de wind en de golfhoogte wat matigen naar windkracht 4 a 5 respectievelijk 3 meter. Met ruime wind is dat prima om naar Cherbourg te gaan, Alderney zou ook kunnen maar als de wind, ikzelf en de boot okay zijn, dan ga ik door. Rekening houdend met de zeer forse stroom daar en het liefst nachtrust zover mogelijk van de kust en shipping lanes, wil ik graag met licht bij Alderney zijn, op het moment dat de stroom daar mee gaat draaien. Dat betekent dat ik zaterdag begin vd middag wegmoet, met ruime wind naar Alderney en vanaf daar, voor de wind naar Cherbourg.

Ben aan het popelen om weer te vertrekken, ik kan niet wachten en vertrek al om 1200 uur. De golven, hoewel flink, blijken zeer gelijkmatig en rollen rustig onder de boot door. Het gaat rap zo, ik vlieg met regelmatig 9 a 10 knoop Guernsey voorbij (tsja stroom mee...), waar ik even internet heb om te whatsappen, altijd weer leuk. Zo ga ik veel te vroeg bij Alderney zijn. Nou ja, beter dan andersom, misschien kan ik wel door naar Fecamp? Wat is 80 mijl verder nou helemaal...  Na een Heineken 0.0 en weer een opwarm vegetarisch stoofpotje een aflevering Suits kijken en dan maar ‘ns binnen gaan liggen, in het begin een half uurtje per keer, afgewisseld door één uur (wat een luxe...), maar dan ben ik toch al midden in de nacht bij Alderney. Ik merk wel dat ik minder uitgerust ben dan bij de oversteek van de Golf van Biskaje. De stroom draait bij Alderney nu niet mee, maar juist tegen. De wet van de remmende voorsprong.... Daar moet ik van koers veranderen naar voor de wind en die neemt nu ook nog eens af..... Kortom motor aan en steeds weer het hele ritueel van controle schroefas-seal. Voortgang loopt terug naar 1 a max 2 knoop. Balen, daar slinkt de voorsprong. Nou ja stug volhouden en de stroom gaat weer draaien, maar voor mn gevoel duurt dat eeuwen. Ik heb zeer ruim om Alderney heengestuurd (6 mijl noorderlijk) om vervelende stroomverschijnselen te vermijden. Toch merk ik onrustig water, wat de snelheid niet ten goede komt. De wind neemt wat toe en ik probeer weer te zeilen, eerst maar even met ruime wind naar het noordoosten om een beetje snelheid op te pikken, dan begint de stroom te draaien en vreemd genoeg neemt de wind dan ook weer verder toe en kan ik voor de wind, met stroom mee, met een lekker gangetje verder. Dat gaat weer rap zo. Ik laat Cherbourg lachend rechts liggen. Door naar Fecamp, de stroom heb ik tot ruim voorbij Pointe de Barfleur nog mee. De boot rolt wel oncomfortabel van links naar rechts. Ik vaar met vol grootzeil en uitgeboomde genua. Ik hoor binnen wat geknerp... bij de mast. Waar komt dat nu weer vandaan. Lijkt wel op hetzelfde als na het raken van de rots in Bretagne. Het komt van de mastvoet, maar ik kan verder niks ontdekken wat beweegt of er niet normaal uitziet. Wat moet ik daar nu weer mee? De mastvoet is afgelopen voorjaar vervangen en sindsdien heb ik geen geknerp gehoord tot nu. Is alleen voor de wind. Missschien beweegt de mastvoet miniem van links naar rechts tijdens het rollen? Misschien moet ik er mee leren leven.....?

Nou ja, in de kuip hoor ik het niet. Ondertussen wel goede voortgang, de stroom draait tegen maar is hier niet zo sterk meer. Conform voorspelling valt de wind de laatste 3 uur weg en ga ik op de motor verder. Plots zie ik dat de tenp.meter op ruim 95 graden staat. Dat is ongeveer 5 graden meer dan ik gewend ben.... Niet goed. Nu dat weer... ggggrrrrrr. Toerental beetje terug, temperatuur zakt iets, door naar Fecamp en daar weer verder zien. Om 2200 leg ik aan in Fecamp. Zo, dat is weer een mooi stuk afgelegd, ben nu een stuk dichter bij huis, ik heb een glaasje rum verdiend.

Ook hier geen enkel probleem met aan wal gaan. De balie van het havenkantoor is helemaal afgeschermd door plexiglas, dus een mondkapje is niet nodig gelukkig. Ik smokkel wat met mijn aankomsttijd en zeg in mn beste frans dat ik omstreeks middernacht ben aangekomen, dat klopt ongeveer wel vind ik. Ze zijn niet zo moeilijk dus ik verdien een nachtje. Het tarief doet me trouwens wel verbleken. Dat is hier inmiddels 39 euro, fors gestegen de afgelopen jaren. In je eentje is dat een aanslag op je budget. Natuurlijk zeg ik er vriendelijk wat over, wat me een korting oplevert van 25% (wegens door corona verlengd voorseizoen...).

Nu op zoek naar het motortemperatuurprobleem. Eerst testen met motor op toeren in zn vooruit aan de steiger. Temperatuur loopt te hoog op. Er komt volgens mij zat koelwater uit, dus dat zal het niet zijn. Misschien thermostaten of warmtewisselaar. Thermostaten eruit, ik heb geen thermometer, maar ze gaan bij kokend water wel open. Bij laten draaien van de motor zonder thermostaten komt de temperatuur niet boven de 50 graden. Waarschijnlijk toch de thermostaten dan. Geen Volvo dealer in de buurt. Wel in Honfleur, en die sturen ze op en zijn dan overmorgen hier. De volgende dag kom ik erachter dat er hier een winkel is die ze gewoon op voorraad heeft. Dom dom. Ook de koelkanalen van de warmtewisselaar maar even gecontroleerd, maar dat ziet er goed uit. Uiteindelijk koen de thermostaten pas aan het eind van de dag. Tijdens test na montage blijft de temperatuur correct. Ik hoop dat het inderdaad opgelost is, morgen weer verder op weg naar huis.

Fécamp Dieppe is een kippestukje van 30 mijl. Wind is wel noordoostelijk, dus tegen. Met stroom mee is dat te doen en in de praktijk blijk ik voldoende te hebben aan één slag naar noord en een lang rak naar oost. Vlakbij Dieppe een vlaggetje, ik zie het te laat, en ben te traag, om uit te wijken en vaar er dwars overheen. Oei oei, ik hoop dat er geen lijn verstrikt raakt. Na een spannend moment (duurt lang dan) komt het vlaggetje weer tevoorschijn en ik wordt niet afgeremd, dus ik heb geluk gehad. Aan het eind vd middag ben ik in Dieppe. Tijdens het motoren, haven uit en in, liep de temperatuur toch weer wat meer dan gewenst op. Wat minder dan eerst volgens mij, maar toch blijft het wat zorgelijk. Inmiddels zie ik dat ‘s nachts de wind een tijdje naar Oost draait, wat perfect is naar Boulogne (ca. 50 mijl). Dat wordt weer weinig nachtrust, dezelfde avond om 2300 weg. Daarvóór ga ik nog een paar uur liggen.

De wekker gaat en ik wordt zowaar wakker. Kennelijk toch wat geslapen en terwijl het nacht wordt vaar ik de haven uit. Gaat lekker, in het begin scherp aan de wind en daarna ietsje losser, ik pak weer een paar hazeslaapjes (er zijn nog steeds bijzonder weinig boten waar ik vaar) en ben om 8 uur bij Boulogne. Er staat nog een staartje stroom mee, het is bezeild tot net voorbij Cap Gris Nez. Wat te doen? Zonde om niet te profiteren van de dag..., door naar Calais. Nou dat valt tegen, net voorbij Cap Gris Nez draait de stroom en valt de wind steeds verder weg. Eerst nog een stuk motoren met zeilen op. Daarna recht tegen de wind motoren. Snelheid loopt terug naar 1 a 2 knoop. De motor hou ik op een rustig toerental om geen problemen te krijgen met schroefasseal of motortemperatuur. Tsjonge ik lijk er wel nooit te komen. Misschien moet ik terug naar Boulogne. Nee, dat vind ik ook niks. Stug doorzetten, de stroom gaat draaien. De wind neemt weer toe maar is pal tegen. Wanneer gaat de sluis van de marina in Calais open? Aah, dat is net de tijd dat ik daar aankom. Valt toch niet tegen. De stroom neemt al af en de snelheid toe. Ik ben er al eerder. Ik kan hier naar binnen, maar de stroom begint net te draaien. De wind gaat verder toenemen en wat draaien, het is mogelijk om door te gaan naar Duinkerken, als ik hier bij Calais naar binnenga heb ik morgen een minder gunstige uitgangspositie dan nu. Doorgaan naar Duinkerken dus. De stroom gaat lekker meelopen, de wind ook overigens. Windstoten voorspeld van 23 knopen, nou dat waait het nu continu en de golven zijn niet hoog maar ook niet mals. Fors reven en toch nog steeds flink schuin hangen en veel water door het gangboord na het in de golven duiken.... Weer in vol oorlogstenue en proberen wat te lezen. Na een slagje naar het noorden is het bezeild en de snelheid is uitstekend. ‘s Avonds om 8 uur ben ik in Duinkerken. In de kajuit blijkt er het één en ander losgeraakt te zijn, door het duiken in de golven. De boot heeft wel wat te verduren zo.

Ben blij dat ik doorgezet heb, weer een heel stuk dichter bij huis. Tijd voor een pilsje, restje aardappelsalade van gisteravond en een noodlesoepje. Morgen weer verder.

1. Mama:
    30 mei 2020
    Geweldig die dolfijnen!
  2. Paul:
    Nondeju!
    De Halberg zak toch niet uit elkaar vallen Hans, zo vlak voor de finish 😉?
    Bijna weer thuis! Succes het laatste stukkie.
  3. Paul:
    31 mei 2020
    Mooie zeilfoto's trouwens, zo op één oor.
  4. Paul:
    31 mei 2020
    En de thermostaten heb ik ook herkend hoor 😉.
    Helaas dan, heb deze zelf ook laten vervangen ivm temperatuur problemen 🙄.
  5. Hans:
    1 juni 2020
    Ik hoop dat het bij mij alleen de thermostaten zijn..., maar heb er niet het volste vertrouwen in...