9 - 18 mei

18 mei 2020 - A Coruña, Spanje

Eindelijk op naar de volgende haven. De wind is gunstig. Voor de zekerheid belt de havenmeester Figuera da Foz. Dat valt tegen, ze laten alleen portugese boten met portugese bemanning toe. Hoe zit dat dan met de andere havens? Aveiro en Viana do Castelo hetzelfde. Lekker handig, maar niet heus, dat er geen landelijke richtlijn is en dat elke haven zelf bepaalt hoe ze ermee omgaan.

Ik kan ook 160 mijl in één keer naar Baiona, Spanje. Die hebben bevestigd dat ik erin mag, misschien niet aan wal, maar a la. Uiteindelijk wil Leixoes me wel ontvangen. Dat is 100 mijl varen.

Na het gebel met Leixoes en betaling van het havengeld (gelukkig nog laagseizoen en door de lange periode ca. 10 euro per nacht) gooi ik om 11 uur ‘s ochtends de trossen los. Vaarwel Bluebird en Styx. Tot ziens Nazaré, ik hoop nog eens langs te kunnen komen.

Lekker om weer op zee te zijn. Ruime wind, net op het randje van voor de wind, nogal veranderlijke sterkte. Er komen donkere luchten over die naast wat regen, vooral ook harde wind meebrengen. Ik vertrek met vol tuig. De wind neemt zó toe dat de boot enorm loeft, de windvaan en de autopiloot kunnen het niet aan. Dan maar zelf sturen. Het stuurt erg zwaar en er is teveel roer nodig in de vlagen (volgens de windmeter tot 35 knoop). Het vereist geduld en acrobatiek om de fok te reven zodat het wat rustiger vaart. Voordat het zover was raakte de giek en het onderlijk van de genua de golven met een snelheid oplopend tot 9,5 knoop. Nou ja, wel spektakel en weer eens wat anders dan in de haven liggen.

Naast de variatie in windsterktem is de richting ook niet zo stabiel. Dus boom erop en eraf, genua reven en uitrollen, aantrekken, vieren. Bezig, bezig.... Schiet wel lekker op.

Tijdens etenstijd vaar ik pal voor het lapje met een rustige wind en lukt het prima om pasta met spinazie en zalm klaar te maken en van te genieten. Na donker een netflix serie kijken. Wel jammer dat het af en toe regent. Voor de wind biedt de buiskap geen bescherming en dikke druppels vallen op mn mobiel die het vervolgens niet meer reageert....grrr... Om half vier ‘ochtends ben ik bij de haven van Leixoes.

De marifoon heb ik uit voorzorg maar’ns aangezet. Grote kans dat ze me oproepen ivm de corona maatregelen. Ja hoor, Sailing Yacht Abalone, Sailing Yacht Abalone, her Port of Leixoes Port of Leixoes. What are your intentions? Ik: Naar de marina, daar heb ik vooraf toestemming voor gekregen. Zij: De haven is gesloten. U mag buiten de pieren voor het strand ankeren. Ik: Maar ik heb toestemming gekregen om in de marina te liggen. Zij: U mag niet naar binnen, wacht op de boot van de Policia Maritima die zal u verder instructie geven.

Ik wacht een kwartiertje, langzaam vooruit varend richting haveningang. Geen boot te bekennen. Dan toch maar de haven in. Nog steeds geen boot en na nog een kwartier ga ik de marina binnen. En daar is de Policia Maritima, 4 man en vrouw sterk bezig om in een grote rubberboot te stappen met volledige uitrusting inclusief mondkapjes. Druk gebarend. Ze maken overduidelijk dat ik de marina niet in mag en hier zo snel mogelijk moet vertrekken. Ik leg uit dat er contact is geweest, maar dat blijkt niet bij hun bekend. Ik leg verder uit dat ik sinds 15 maart in Nazare « in quarantaine » heb gelegen en dat de havenmeester daar met de marina van Leixoes heeft gebeld. Uiteindelijk mag ik naast de marina, maar wel in de havenkom, voor anker. Prima, dan kan ik eindelijk slapen. Ze wijzen de ankerplek en vragen ook nog of ze aan boord mogen komen. « Liever niet, is voor mij een risico. Ik weet dat ik niet besmet ben en van jullie weet ik het niet ». Maar goed, ze willen perse een foto van mn paspoort en bootpapieren (die overigens ook al aanwezig zijn in hun landelijk registratiesysteem en bij de marina hier) en het regent pijpestelen, dus er komt toch even iemand aan boord, met mondkapje. Verder blijken ze erg vriendelijk en vragen herhaaldelijk of ze nog iets voor me kunnen doen of bezorgen etc.

Om 5 uur kan ik dan eindelijk mn kooi in. Het duurt even voordat ik inslaap met alle drukte van net. Al snel word ik weer wakker met het ochtendlicht. Toch nog even omdraaien. Prachtig weer. Na het ontbijt maar eens kijken wanneer ik weer verder ga.

Het is 64 mijl naar Baiona. Met goede wind ruim 10 uur varen. En die goede wind is er, maar wel op een onhandige tijd. Ik moet dan vanmiddag tussen 2 en 4 weg, dat gaat weer ten koste van nachtrust.

Eerst de genua (weer) repareren. Zit een 40 cm lange scheur in ter hoogte van de eerste zaling. Het zeil komt helaas, na 10 jaar, aan het eind van zn levensduur. De vorm is nog goed maar er zijn al verschillende beginnende scheurtjes in het laminaat. Zeildoektape erop,aan de andere kant verstevigd met band en talloze zigzagsteken.Monnikenwerk en duurt weer langer dan gedacht. Klaar, ik kan weer vertrekken, nog even de Policia Maritima melden en vragen of er nog af te handelen formaliteiten zijn. Via de vhf hebben ze een half uur nodig om het verlossende woord te geven.

Op naar Spanje. Begint goed: halve wind 12 knopen, glinsterend water, het lijkt op verkreukeld alu-folie, zich uitbreidende windveren in de lucht met wolken aan de horizon. Zacht schommelend op de golven uit het westen. Ik kom om 3 uur Spaanse tijd aan en doe maar geen moeite om de marina in te gaan want er is een rustige ankerplaats naast en dat scheelt ook weer eventueel gedoe met autoriteiten. Voor de zekerheid laat ik de AIS niet zenden, wat niet weet wat niet deert.

Weer uitgerust en een prachtige dag. helaas geen wind. Dan maar een stukje motoren en voor anker bij het natuurreservaat Isla Ons. Ondanks dat de deining uit het westen komt en ik aan de oostkant lig is het schommelig, maar het is te doen.

Over een paar dagen gaat het fors waaien en tegen. Tijd om een marina op te zoeken. Muros blijkt open en ze hebben ligplaatsen voor het uitzoeken. Ik wil ook graag tanken en dat treft want juist als ik aankom gaat het station open en tank ik 232 liter tegen 1,06 euro per liter. Prettig die lagere olieprijs.

De havenmeester komt om 5 uur en hoeft niet eens mijn papieren te hebben omdat ik hier eind vorig jaar al ben geweest. Sanitair is open en ik mag gewoon aan wal. Wouw, ik had niet verwacht dat het hier zo soepel zou gaan. Op straat zie ik groepen mensen (waarschijnlijk familie) en er zijn wat terrasjes open. Wel veel mensen met mondkapjes en in de winkels heeft bijna iedereen ook handschoenen aan, maar verder is het qua drukte vergelijkbaar met toen ik hier eind oktober was. Spanje was veel strenger dan Portugal, maar nu de maatregelen verlicht worden zijn ze juist soepeler.

De franse overheid heeft op 11 mei maatregelen versoepeld, maar de stranden en pleziervaart zijn nog steeds verboden, tenzij de betreffende mairie of prefet dat toch toestaat..... ook weer lekker duidelijk.

Er ligt een zweeds stel in de haven die zondag wil vertrekken van Muros naar Cherbourg in één ruk. Ze hebben gemaild met de franse maritieme autorieit vd atlantische kust en bevestigd gekregen dat ze, op weg naar huis, in de franse territoriale wateren mogen varen en Brest en Cherbourg binnen mogen.

Inmiddels heb ik een besluit gevonden van de prefecture Finistere waarin pleziervaart wordt toegestaan vanuit meer dan 21 havens, waaronder Brest en Roscoff, voor families en solo vaarders. Er staat niet bij of dit ook voor buitenlanders geldt, maar het is goed nieuws. Ik stuur ook een mailtje aan de prefecture, de marina van Brest en de mairie van Ile d’Ouessant met verzoek om toestemming.

Het lijkt erop dat er de 2e helft van de week betere wind staat dan nu op zondag en ik wil graag een zo kort mogelijke oversteek, want twee nachten doorhalen met weinig slaap lukt wel, maar drie lijkt me helemaal niks. Vandaar dat ik toch eerst naar A Coruna ga en daar besluit wanneer ik oversteek. Helaas geen of weinig wind, dus het is wel het grootste deel motoren van Muros naar A Coruna met een overnachting, voor anker, bij Corme.

Na 12 uur motoren nog even de tank vol in A Coruna. Wat is nu de windvoorspelling? Aan het eind van de week ziet het ernaar uit dat het dan hard waait in de buurt van West Bretagne vanwege een depressie die over Ierland/Engeland trekt. Golfhoogte loopt op tot 4 meter. Hmmm, dat zou samen met stroming nogal oncomfortabel kunnen worden. Donderdag vrijwel geen wind. Als ik morgenochtend, dinsdag, vertrek dan staat er een eind uit de kust wat wind uit het oosten dat houdt dan aan tot woensdagavond. Dat wordt het. Het is niet optimaal helaas, maar dat wordt het zoals het er nu uitziet de komende 1,5 week nooit. Klaarmaken voor de oversteek dus en vroeg naar bed.

1. Michiel:
    18 mei 2020
    Succes met de oversteek! Ik ga je volgen ;-)
  2. Paul:
  4. Joost:
    Goede reis!
  5. Albert nieuwenburg:
    19 mei 2020
    Succes Hans en vertrouwen dat het weer goed blijft. Hoor graag van je als je in een Franse haven ligt :-)
  6. Ad & Ellen:
    19 mei 2020
    Eindelijk begonnen aan de terugreis, wij hopen dat die vlot en soepel zal verlopen! Behouden vaart!
    Ad&Ellen
  7. Yvonne:
    21 mei 2020
    Petje af lieve broer; wat een avontuur en wat doe je het goed! Zie dat je nu al vergevorderd bent richting Brest; succes!
  8. Mama:
    21 mei 2020
    Beetje late reactie, maar zie dat je al ver bent, vaar je via Engeland? Goede vaart, liefs