Bye bye Azoren, maar eerst nog op Santa Maria

18 december 2022 - Vila Do Porto, Portugal

Om 6 uur opgestaan en om 7 uur vertrek. Het is nog donker. Het komt eigenlijk goed uit dat er de eerste drie uur niet zoveel wind staat (dat had overigens maar 1 van de 6 weermodellen voorspeld), want nu kunnen we de motor verder uitproberen. Klinkt nog steeds goed en geen lekkages, dat geeft weer wat vertrouwen. Verder lekker gezeild ondanks dat we best wel wat rollen door de golven. Volgens Predictwind: “moving around the boat and performing tasks becomes difficult”. Dat klopt wel, maar inmiddels zijn we iets gewend (en we hebben een zeeziektepilletje genomen) en de tocht naar Vila do Porto duurt niet meer dan 9 uur.

Er zijn zat boxen vrij en we kiezen er één zonder boot naast ons, dan kunnen we ook lange lijnen uitleggen naar de andere vingersteiger, want ik verwacht dat we dat nodig gaan hebben met de komende harde wind. Het water in de haven zal ook best wel in beweging komen met de wind uit het zuiden. En ja, later zien we de golven, net zoals in Povoacao, over de pier van de (buiten)haven slaan en de meerlijnen met rubber veren doen hun werk. ‘s Nachts er uit om de lijnen bij te stellen, want de boot rukt er teveel aan. Het zijn een paar onrustige nachten, we slapen niet veel als de boot zo beweegt.

Overdag is het overwegend droog en hebben we ook een paar prachtige dagen. Leuk om weer op Santa Maria te zijn. Opvallend dat er nu ‘s avonds meer restaurants open zijn dan eind augustus. Best gezellig in kerstsfeer. In de dorpskroeg kijk ik een paar WK wedstrijden. Jammer dat zowel Nederland als Portugal eruit liggen. In Vila do Porto blijft het rustig, geen opstootjes in de straat na verlies (of winst) van hun ploeg.

Er zijn nog een aantal delen van het eiland die we niet hebben gezien en we huren een autootje. We werden getipt dat Sunbeach goed en goedkoop is, maar die nemen de telefoon niet op. Dan eerst naar een andere dichterbij gelegen verhuur. Die vragen de hoofdprijs, met als reden dat het toeristenseizoen hier maar 3 maanden duurt en dat ze daarom de prijs hoog moeten houden. Ze zakken niet, zo zorgen ze er zelf voor dat ze in het laagseizoen niks verhuren….. We komen, na wat omzwervingen, terecht bij Sunbeach waar we wel goedkoop een autootje huren.

Het zijn weer heerlijke wandelingen en we genieten van de natuur, de rust en de kleine dorpjes met traditionele huisjes tegen de groene hellingen. Lieflijk. De wandeling vanaf Pico Alto, met ca. 600 meter het hoogste punt van Santa Maria, belooft prachtige uitzichten. De wandeling die ik heb gedownload spreekt van “Traumhafter blick vom küste zum küste”. Hier hebben we pech, niks dan mist, snel overvliegende vochtige wolkenflarden, en ‘s nachts heeft het hard geregend wat het pad flink zompig maakt. Natte en bemodderde schoenen. En toch een betoverend mooie wandeling.

Terug in de haven is er een zonnetje en is het goed zitten op het terras van Clube Naval met in de verte uitzicht op de pittige golven. Het waait hard. Vannacht en komende nacht tot 42 knopen. In de haven is het rustiger dan vorig weekend, omdat de wind uit het zuidwesten komt ipv zuid. Goed dat we deze week niet naar Madeira zijn gegaan, dan hadden we dit misschien op zee over ons heen gekregen. Ik heb het, al spelend met departureplanning en weatherrouting van Predictwind, nog wel overwogen (het is mooi speelgoed, zie video). Als we midden deze week zouden zijn vertrokken dan zouden we de hardste wind vóór zijn gebleven. Had wellicht gekund. Nadelen waren de flinke golfhoogte en de golfrichting, wat een behoorlijk onrustige tocht had betekend en als er iets mis zou gaan dan zou het slechte weer ons inhalen. Voor Karin was het direct al duidelijk: dat gaan we niet doen. Eerstvolgende mogelijkheid is a.s. maandag. Zondagnacht neemt de wind af. Maandag lijkt er dan nog wel wat hardere wind over te komen, maar dat moet te doen zijn. Daarna wordt het rustiger. Eigenlijk tè rustig…, d.w.z. niet voldoende wind om te zeilen en op het laatst wind tegen? Niet optimaal. Maarrrr,  als we wachten, dan is er volgend weekend weer tevéél wind. Tsja, we willen verder en naar beter weer. Dat wordt waarschijnlijk 3 dagen motoren… , tegen onze principes in…. het is niet anders. Brandstoftank vol, filters recent vervangen. Het plan is om maandagochtend op weg te gaan naar Funchal, Madeira. Ongeveer 500 mijl, 4 dagen. En hoewel dat nou niet zo lang is, vraag ik Michiel om ons wanneer nodig met tekstberichten via de Inreach te begeleiden. Daar kan hij dan mooi de weatherrouting-functionaliteit bij gebruiken.

Vóór kerst verwachten we op Madeira te zijn, dit is het laatste reisverhaal van de Azoren. Fijne Kerstdagen!

In het kort: Wat vinden we van de Azoren

Prachtige natuur, heel groen, erg afwisselend, relaxte sfeer. Sao Miguel biedt de meeste en meest gevarieerde wandelingen, maar is best toeristisch. Santa Maria is rustiger, lieflijk. Met ook hele mooie wandelingen. In wandelvolgorde volgen wat ons betreft dan Terceira, Pico, Faial en Sao Jorge. De andere eilanden hebben we ivm weer en wind niet bezocht.

Qua vaargebied valt ons op dat er vrijwel geen ankermogelijkheden zijn, tenzij er geen swell en geen wind is. Die omstandigheden tref je misschien in de zomer. Faial, Sao Jorge, Terceira, Sao Miguel en Santa Maria hebben goede havens. De havens zijn niet duur (en een koffie of biertje ook niet….). De afstanden ertussen zijn behoorlijk. Alleen Horta, Velas en Lajes do Pico (slechts 1 bezoekersplaats!) liggen dicht (ca. 20 mijl) bij elkaar.

We hebben hier een heerlijke tijd gehad, in totaal 4 maanden. Het duurde wat langer dan gewenst door het motorprobleem. Het is mooi om de eilanden te bezoeken in het laagseizoen, wanneer het rustiger is, het nadeel daarvan is dat er toch wel veel regendagen zijn en het behoorlijk vochtig is. We hadden gelezen dat september en oktober de regenmaanden zijn, en het orkaanseizoen loopt eind oktober op zijn eind, maar in november en december hebben we minstens zoveel regendagen gehad en meer harde wind. Maar de temperatuur blijft goed en er zijn ook heerlijke dagen. Goodbye Azoren.

1. Paul:
    19 december 2022
    Zompig! Dat herken ik vd Azoren 😉.
    Goede voorspoedige reis naar Madeira, als het goed is zijn jullie nu dus onderweg.
    Gelijk een duurtest vd keerkoppeling..., komt goed!