São Miguel - Povoação

7 december 2022 - Povoação, Portugal

Weer met z’n tweetjes kijken we wanneer we naar Sao Miguel kunnen zeilen om daarna, nog evt. via Santa Maria, naar Madeira te gaan. Vanaf Praia da Vitoria (Terceira) is Ponta Delgada (Sao Miguel) ongeveer 90 mijl. Toch wel een flink stuk varen, deels in het donker (zon op is nu 7:00 en onder 17:30). Daar willen we graag okay weer bij hebben, en dat laat op zich wachten. Eerst passeert weer een depressie met harde wind en regen.

Karin’s verjaardag vieren we aan boord met kaarsjes op een heerlijke zelfgebakken cake en een feestelijke halloween-hoed op. Halloween wordt hier flink gevierd, vanwege de vele Amerikanen op de militaire basis. Ik heb tijd voor wat klusjes. Olie verversen en filters vervangen. Niet m’n favoriete bezigheid, het is zo’n kliederboel, althans mij lukt het nooit zonder morsen, overal troep en veel keukenpapier... De vaste carterpomp op de motor is wel erg handig. Nieuwe toiletscharnieren en de nieuwe kikker op de giek. Voor montage van de laatste heb ik een M5 draadtap nodig, zouden ze die hier hebben in het dorp? En jawel, een volgestouwd ijzerwarenwinkeltje heeft een flink assortiment, je kan het zo gek niet bedenken en ze hebben het. Verder is het nu een beetje saai, we hebben het wel gezien. Gelukkig wordt het morgen rustiger en ziet het ernaar uit dat het bezeild is.

We vertrekken pas na de lunch. Dan zijn de golven wat geluwd en is de wind gunstiger. De kuiptent laat ik staan, die is nog kleddernat van de regen en de eerste uren moeten we toch motoren. Eerst was er teveel wind en nu weer te weinig… we motorzeilen een stuk met alleen de genua erbij. Drie uur later staat er ruim voldoende wind om te zeilen. Het is al bijna donker. Ik ga binnen liggen, Karin houdt de wacht. “Hans… een containerschip achter ons, wat moeten we doen?” Lastig te zien, het is nog best een eind weg. Waar zijn die boordlichten? Hij wijkt wat uit en passeert ons op ruime afstand. We eten het voorafgemaakte boordprutje en spreken het wachtschema af. Maar ik heb kortsluiting of zo iets, want ik draai het om en ga weer liggen, waardoor Karin niet blij een extra lange wacht “loopt”. Om 1 uur ‘s ochtends mag ik weer. Inmiddels een prachtige sterrenhemel en halve maan. De kuiptent staat nog op, best comfortabel. De wind neemt af, het grootzeil erbij. Dat gaat op deze koers nog net met de kuiptent. Karin maar laten liggen tot we vlakbij Ponta Delgada zijn. Inmiddels komt de zon op, we varen met licht de haven in, gaan op hetzelfde plekje liggen als de vorige keer en leggen vast met veel lange lijnen en rubber veren.

Weinig veranderd hier, een onrustige haven, wat minder toeristen, herfstig. We blijven een paar dagen liggen totdat de wind goed staat om naar Povoacao te gaan. Ik heb begrepen dat ze een paar bezoekersplaatsen hebben, maar er is niks duidelijks over te vinden. Denen van de “Silver” gaan er een dag eerder heen. Zij kennen het en geven me het nummer van de havenmeester, er zou een plek kunnen zijn aan de kopsteiger. Die geeft ons via whatsapp aan dat we daar mogen liggen.

Heerlijk zeiltochtje, 20 mijl vlak langs de kust. Povoacao heeft een haven voor kleinere boten en twee bezoekersplaatsen aan de steigers. De plek aan de kopsteiger is vrij, het is wel vlakbij de haveningang, maar voor nu is het okay. De Silver ligt, wat verder van de haveningang, aan de buitenkant van een steiger. De haven is direkt aan het dorp, wat er erg gezellig en zeer goed verzorgd uitziet. Een mooie centrale dorps”tuin” met een paar terrasjes eromheen, een prachtig buitenzwembad  met zicht op de zee, omringd door groene heuvels. De EU subsidies worden hier goed besteed. Van de havenmeester horen we dat de haven in 2019 met Europees geld is aangelegd en dat er de eerstkomende 5  jaar geen havengeld mag worden geheven. Een bijdrage voor de Clube Naval, die de haven beheert, wordt gewaardeerd. Volgens Windy hebben we ruim de tijd om het hier verder te ontdekken….. Voorspelling 50 knopen aanstaand weekend…. Madeira moet nog even wachten….

Eerst laten we ons met de taxi brengen naar een hoger gelegen beginpunt van een wandeling naar Faial da Terra, een kustplaatsje verderop. Prachtige wandeling langs een driftig stromende beek (al dat water uit de lucht moet ergens heen) door een kloof met verschillende watervallen. Vanaf Faial da Terra via het “walvispad” (weer geen walvis gezien) terug naar Povoacao.

De storm (zie video) komt morgen. Uit het zuiden. Dat is recht op de haveningang. Vandaag zwaaien de steigers al heen en weer,en het waait nog niet eens hard. De steigers zijn niet verankerd aan palen maar met kettingen aan de grond… Ik vind het niet wijs om, ook nog aan lagerwal, aan de kopsteiger te blijven liggen. Maar waar moeten we dan heen? Mij lijkt de kademuur waar de vissers liggen okay. Maar dat mag niet van de havenmeester en bovendien lijkt haar dat niet verstandig omdat de golven over die muur heen kunnen slaan (ze heeft gelijk zien we later) en er daardoor al eens een bootje is gezonken. We kunnen vlakbij aan een ander stuk kade liggen, daar liggen we tenminste aan hogerwal. Dat wordt even manoeuvreren in de haven. Vooruit, opzij, achteruit, vooruit…. “Skrggggg”. Raar geluid. Nu weer weg.“Skkrrrrgggggggg”, weer even zo’n vreemd schrapend geluid. Klinkt niet goed. Iets in de schroef? Die doet het nog. Eerst aanleggen nu en daarna kijken wat er aan de hand was. Twee uur bezig om lange lijnen uit te leggen met anti-schaviel bescherming zodat we met het tij op en neer kunnen en toch goed blijven liggen. Daarna de motor aan en luisteren.

Klinkt normaal totdat er na een minuut een afgrijselijk geluid geknerp/geschraap klinkt. Direkt de motor uit. Wat nu? Vastgelopen dynamo, waterpomp, iets in de motor? Ik controleer van alles, maar kan niks raars vinden. Dan maar een video maken (zie video) en die opsturen aan BetaMarine om advies te vragen. Motor aan, afgrijselijk geluid en direkt weer uit…. Het lukt niet om te horen waar het vandaan komt. Balen… ‘s Nachts weinig geslapen en ‘s ochtends telefoontje van Beta. Dramatisch geluid. Het zou ook een kapotte demperplaat kunnen zijn. Ik ga kijken en zie dat er een scheur zit in de plaat waarmee de keerkoppeling tegen de motor zit. De plaat is naar buiten gedrukt. In overleg met Beta demonteer ik de keerkoppeling van schroefas en motor en zie drie losse “vermalen” bouten liggen. Drie andere bouten zitten los in de adapterplaat aan de keerkoppeling…. twee bouten missen een veerring. De bouten zijn dus niet goed vastgezet tijdens de hermontage bij ADS van Stigt, nadat ze wrijvingsschijven in de keerkoppeling hebben vervangen. @#€&@€€@@&grrrr. De bedoeling van de nieuwe motor was juist om geen problemen te krijgen…. Wat voor schade is hier allemaal door ontstaan? De demperplaat is verbogen, de adapterplaat gescheurd. Krassen/deukjes in de rand van het vliegwiel…. Dat laatste kan op zich geen kwaad. BetaMarine stuurt me de benodigde nieuwe onderdelen op. We gaan Povoacao en omgeving goed leren kennen…..

Met de levering gaat van alles mis (je kan dit overslaan)

Mailtje van BetaMarine. “Can you advice the eori-number of Clube Naval de Povoacao” Huh, wa’s da? Een export/importnummer. Nee natuurlijk hebben ze dat niet. Het is een zeilclub! Dan gaat customs moeilijk doen? Nou dan maar regulier van BetaMarine-UK naar BetaMarine-NL en daarna naar de Azoren. Verwachtte aankomst in NL in 4 werkdagen.

Het is woensdag, het zou er moeten zijn maar nog geen bericht. Even geduld. Donderdagochtend mailtje dat er geen contact opgenomen kon worden met ontvanger. Verwachtte levering nu maandag. Ik zie ook dat Beta UK het pakket pas woensdag heeft aangeboden aan DPD en niet vorige week vrijdag. Ik maak me er druk over. Hoe zit dat nu? Heen en weer bellen. Blijkt dat er nog duties/tax moet worden betaald door ontvanger maar die heeft daarover geen sms gehad omdat het verkeerde telefoonnummer was vermeld en hij heeft zn mail niet gecheckt. Grrr. Volgende dag lukt het de ontvanger niet te betalen door een storing. Ik bel DPD weer eens en zij weten van geen storing. Dag later lukt het hem weer niet. Ik probeer het via zijn betaallink en betaal zonder problemen…. Inmiddels is de levering verder vertraagd. Dinsdag einde dag bericht dat geprobeerd is te leveren maar lukte niet want postcode was niet correct. Pakket gaat retour naar Engeland. Bellen met DPD support om te proberen het alsnog geleverd te krijgen. Dat wordt ook vanuit Beta UK geprobeerd, maar DPD heeft aan dat het waarschijnlijk niet mogelijk is de retour terug te draaien….  De volgende dag staat plots in de tracking dat het zowaar is afgeleverd. Alleen de ontvanger heeft het niet en niemand weet waar het is afgeleverd. Weer bellen en een dag later weet de chauffeur te melden dat hij het heeft afgegeven op een vluchtelingenboot in de buurt…. En ja…, dat klopt. Nu er zoveel mis is gegaan vraag ik me af wat er nog meer mis kan gaan. Zouden ze de juiste onderdelen hebben opgestuurd? Ik check de onderdeelnummers. Die van de adapterplaat hoort bij een andere (kleinere) keerkoppeling. Het nummer van de demperplaat komt niet overeen met die op de oude. Het zal toch niet? Gebeld met Beta. Ja, inderdaad de onderdeelnummers zijn niet goed, maar volgens hun hebben ze wel de juiste onderdelen opgestuurd. Dat hoop ik dan maar. Ondertussen uitgezocht wat de snelste manier is om het van NL naar de Azoren te sturen. Blijkt UPS Express te zijn. Beta Marine stelde voor om het via zijn verzendservice te doen “myparcel”, maar daarvan verwacht ik nog meer ellende. Ik maak zelf het verzendlabel aan, dan ben ik gelijk de opdrachtgever, wat het een stuk makkelijker maakt om met UPS te communiceren bij leverproblemen. UPS levert binnen 2 a 3 werkdagen. Het gaat direkt al niet lekker. Een dag vertraging bij de inklaring van het pakket…. Daarna is het plots in Lissabon, maar anderhalve dag later nog geen status-verandering.

Bellen, bellen. Geen resultaat, volgens de ene medewerker zijn ze bezig met levering, volgens de ander staat het nog in Lissabon. Dan een mail dat het nog niet is geleverd omdat het een remote lokatie is waar geen regelmatige leveringen zijn…. en dat nieuwe leverdatum niet bekend is. Onzin, het is hier een uur rijden van het vliegveld. Bellen. Pakje zou nog steeds in Lissabon zijn. Twee uur later whatsappje van de havenmeester: Pakje is bezorgd…. Al met al deed UPS er 3,5 werkdag over, prima maar door de deels ontbrekende tracking was ik er niet gerust op…

Enfin, ik heb de nieuwe onderdelen in 3 weken (en het zijn de goede!). Dat is nog niet zo slecht, maar ik maakte me er behoorlijk druk over, wat deels hielp om het hier te krijgen maar niet bijdroeg aan de sfeer…. Karin kon me soms wel schieten….. Ik heb best geduld….als alles onder controle is….

Ondertussen doen we ook leuke dingen (waar ik dus meer van zou genieten als ik me niet druk maak over motor- en verzendproblemen).

Om ons op te frissen zwemmen we regelmatig in het zoutwater-buitenzwembad. Eerst onder een koude douche, die warm aanvoelt na een paar rondjes zwemmen in het nog koudere bad. Met de bus naar Furnas, wat dichtbij Povoacao ligt, en daar een mooie wandeling boven het meer. Daar nemen we eerst een pad naar de Pico de Ferro en proberen vandaar het pad op te komen dat bovenlangs het meer loopt. We zien het lopen, en proberen helling af door dicht struikgewas te komen, maar we stranden bij een te steil stuk. Een andere dag lopen we langs de kust naar Ribeira Quente en lunchen bij cafe Adelino, frango assada en pao com alho e queijo, warm aanbevolen. Terug lopen we langs een indrukwekkend gebouw wat deels is weggewerkt in de heuvel. Er staat op dat het een (overdekt) zwembad is, maar zo te zien is het niet in gebruik. Het is bijzondere, en prijswinnende, architectuur. Opgeleverd in 2008, en moet een lieve duit gekost hebben. Later vragen we het de havenmeester. Er kwamen dagelijks maar een handjevol bezoekers en het in bedrijf houden was veel te duur….. Megalomaan, het lijkt de Haarlemmermeer wel……. Met een huurauto uit Furnas rijden we naar Achadinha voor een wandeling, bezoeken we Nordeste, dat ons tegenvalt, en naar Aquaretorte met weer een mooie rondwandeling. Bij zonsondergang nog een keer in Furnas over het pad bovenlangs het meer. Dat vinden we nu wèl. Daarna naar de thermische baden van Poça da Dona Beija, vanuit het warme bad kijkend naar een heldere sterrenhemel. Het is zo slecht niet….. Nadat we de huurauto hebben teruggebracht in Furnas lopen we terug naar Povoacao. Het is geen gemarkeerde route en we vinden het pad niet wat er volgens Komoot zou lopen, dus we moeten ons weer eens een stuk door de struiken naar boven werken. Zo komen we onze tijd hier goed door en vervelen ons niet.

De binnengekomen onderdelen monteer ik zorgvuldig met loctite en het juiste moment met hulp van een veerweger. Het moet niet meer lostrillen! Maar bij het vastzetten van de adapterplaat pakt één draad niet. De bout draait door, wat nu? Weer balen, maar dit moet op te lossen zijn. Ik slaap er eerst een nachtje over. Proberen het gat dieper te boren, draad erin tappen en een langere bout. Dat lukt, pfoe, pak van m’n hart. Motor een uur in zijn vooruit laten lopen. Klinkt goed en geen lekkages. Reparatie geslaagd.

Dan kunnen we nu verder. Direkt naar Madeira? Niet veel kans, het weer is inmiddels niet beter geworden, de ene depressie volgt de andere. December lijkt ruiger en wisselvalliger dan November. Over 5 dagen kunnen we wel naar Santa Maria. Ik overweeg toch nog of we naar Madeira kunnen. Maar ja, dan lijkt het er op dat we in slecht weer kunnen komen. Zeker als we er in de praktijk langer over zouden doen dan gepland. Misschien een te groot risico, maar lastig te beoordelen met het onstabiele weer nu. Het lijkt me dat departure planning en weather routing nu toch wel van pas komen en ik maak gebruik van een aanbieding van Predictwind. Kost wat, maar helpt om alles goed in beeld te krijgen. Alleen jammer dat het weer niet beter wordt als je het model gebruikt. Zou zo mooi zijn.

We zijn dus nog even in Povoacao. Lang genoeg om het ontsteken van de kerstverlichting mee te maken met optreden van blaasorkest en zangkoor. Tsjonge, wat maken ze daar een werk van. Het hele dorp met lichtjes versierd en in de straat en het park figuren in historische kleding die boodschappen doen, de was doen of schapen hoeden. Een grote kerststal getimmerd, de drie wijzen lopen er uit het oosten heen. Zelfs midden op het trottoir een waterput gemetseld, met twee figuren erbij. Ongelooflijk waar ze de tijd vandaan halen om dit allemaal voor elkaar te brengen.

Drie weken geleden hebben we de boot met hulp van de havenmeester naar de andere steiger getrokken waar de Denen eerst lagen. Daar liggen we relatief rustig, maar harde westenwind drukt ons tegen de steiger en er zijn wat stootwillen plat. We gaan met de bus naar Ponta Delgada voor nieuwe. En ook voor nieuwe rubbers voor het toilet, want dat loopt steeds vol en nadat we alles hebben schoongemaakt (smerig werkje) lekt het zelfs nog erger. Twee nieuwe fenders lukt, de rubbers niet.

We besluiten om naar Santa Maria te gaan en daar te wachten totdat we naar Madeira kunnen. Zijn we weer een stukje verder en in een andere omgeving. Gebeld naar de havenmeester, morgen een nationale feestdag maar we kunnen een plekje uitzoeken. Volgens Predictwind is de windsterkte en richting okay, wel een roll van groter dan 4, wat oncomfortabel is? Ik weet niet wat ik me erbij moet voorstellen. We gaan het zien, zin om weer te zeilen!

De haven van Povoação

• Rustige goed beschutte haven. Bij harde zuidelijke wind wat beweging.
  • Niet binnenlopen of vertrekken bij hoge golven uit zuidelijke richting.
  • Slechts 2 bezoekersplaatsen aan de steiger, bij harde zuidelijke wind 1 minder (kopsteiger te dicht bij haveningang). Ook een ruime plek aan de kademuur (zonder water/elektra).
  • Vooraf bellen/reserveren bij Clube Naval de Povoacao. Tel. +351963360164
  • Geen havengeld. Wij hebben 5 euro per nacht gegeven.
  • Wifi van Hotel do Mar.
  • Buitendouche bij zwembad of in nabij publiek toilet

To Do

Wandelingen

• PR11SMI Ribeira do Faial da Terra (start bovenaan) en in Faial da Terra de PR18 Vigia de baleia naar Povoacao.
  • PR12 Agriao naar Ribeira Quente.
  • Lagoa das Furnas naar Pico do Ferro en vanaf de parkeerplaats daaronder langs een stalen hek bovenlangs het meer.
  • Lomba del Rei.
  • Aquaretorte.

Overig

• Thermale baden in Furnas bij Poça da Dona Beija (open tot 22:00). Parque Terra Nostra (zie vorige verslag van Sao Miguel).
  • De Caldeiras in Furnas (lekkere zwaveldampen…).
  • Buitenzwembad in Povoacao.

Tips

• Restaurant O Riquim in Povoacao, Cafe Adelino in Ribeira Quente. Wat drinken voor Briso do Mar bij de haven of aan de Jardim Municipal.
  • Autohuur bij Micauto in Furnas.
  • Er zijn regelmatige busverbindingen. Naar Furnas in ongeveer 20 minuten. Naar Ponta Delgada in ongeveer 2 uur.