Terceira

19 oktober 2022 - Praia da Vitória, Portugal

Hoogste tijd om de draad weer op te pakken. Ik heb rust in mijzelf nodig om een reisverhaal te schrijven en ik was “druk” met leuke dingen. En de laatste weken maakte ik me nogal (te) druk over iets vervelends. Niks onherstelbaars gelukkig, maar toch. Daarover later meer, nu eerst verder met het volgende eiland.

We hebben van een stel in Ponta Delgada gehoord dat zij Terceira het leukste eiland vinden, met alles bij elkaar wat je ook op andere eilanden vind. En de hoofdstad Angra do Heroismo heeft al een mooie naam en schijnt een mooie plaats met een leuke haven te hebben. Hooggespannen verwachtingen dus… Te meer omdat Albert en Paul daar opstappen. Gezellig! Op naar Terceira.

Zaterdag-ochtend èrg vroeg (geeuw) vertrek om vóór donker in Praia da Vitoria te kunnen zijn. Nog niet veel wind, die komt na een paar uur motoren en daarna heerlijk zeilen tussen de eilanden Sao Jorge en Pico door met de ochtendzon die de vulkaan beschijnt. Weinig golven hier tussen de eilanden en we hebben wat stroom mee. Uit de luwte van Sao Jorge wordt het water warrig, stromingen rond het eiland en golven uit verschillende richting, maar het blijft betrekkelijk rustig en we zijn rap bij Terceira, langs Angra en de hoek om naar Praia, het laatste stuk voor de wind. Ruim voor donker. Het blijkt een heuse marina met aardig wat ligplaatsen voor zeiljachten. Met overigens ook hier weer een aantal verwaarloosde langliggers. De gastensteiger is aan de binnenzijde bezet en we willen niet aan de buitenkant liggen, want dat zou morgen lagerwal zijn in de harde wind (uitschieters tot bf8). We varen op goed geluk een box in. Hoop dat de havenmeester het okay vindt, die is er maandag pas.

Ziet er uit als een badplaatsje hier. Wel aardig, niks bijzonders, met prima zandstranden, waarvan één net naast de haven. De harde wind blaast het zand over de steiger, wij liggen goed in onze box met de kop op de harde (zuiden) wind. Een dag later is het weer rustiger en gaan we lekker zwemmen, (buiten)douchen en het plaatsje verkennen.

De havenmeester vindt het prima. De administratie duurt weer ff, maar verder geen gedoe met douane en politie. Deze week heeft hij twee vrije dagen. Er blijkt groot feest te zijn in het naburige Lajes. Een optocht met praalwagens, stierengevecht etc. etc. Daar moeten we heen. Goed te doen op de fiets, de vouwfietsjes komen weer goed van pas. Het stierengevecht heet “Tourada a corda”. Stier aan een koord. Dat is een specifieke traditie op dit eiland. Er wordt een stier losgelaten in een straat met een lengte van ca. 500 meter. De stier zit aan een lang touw wat door 5 man wordt vastgehouden. Een “toreador” daagt het beest uit. Vervolgens wordt de stier boos en stormt overal en nergens op af. Vooraf zijn alle ramen en deuren in de straat afgeschermd. Dat blijkt wel nuttig. Het hele dorp en omstreken verzamelt zich rondom de straat in portieken, tuinen, op balkons, terrassen en wat tribunes. Het bier vloeit rijkelijk. Valt overigens op dat de dorpelingen nauwelijks oog hebben voor het spektakel, voor hen is het meer een sociale belevenis, er wordt wat afgekletst…

De marina ligt in een hoek van een veel grotere haven, waar ook cruise- en vrachtschepen afmeren. Groot zat om met Abaloontje te zeilen. We blijven hier ca. 2 weken en het is heerlijk om af en toe een paar uurtjes te spelevaren. Boven bf4 is het wel lastig om het droog te houden. Met wat golven plonst het buiswater in het voorste deel en een klein stuurfoutje en ik schep (veel) water… Jammer dat het laser-zeil niet gereefd kan worden, zou toch handig zijn. Misschien dat ik dat toch ga aanpassen met een rits in de mastsleuf van het zeil en een hijsoog op de mast, zoals de bouwtekeningen van de Spindrift dat aangeven.

De bus rijdt hiervandaan elk uur zowel linksom als rechtsom het eiland. Makkelijk voor een paar rond-wandelingen hier niet te ver vandaan. Eentje voert van Sao Sebastiao (met één van de mooiste dorpspleintjes van de Azoren) naar de kust, onder andere langs een baai waar vroeger zeeslagje is gespeeld. Een andere wandeling bij Quatro Ribeiras. Deze is ook mooi, maar inmiddels zijn we verwend geraakt. Allebei goed begaanbaar. Hoogteverschil van 250 a 300 meter, zoals veel wandelingen hier.

Ik ben nieuwsgierig naar Angra do Heroismo, met de bus is dat maar een uur vanaf Praia da Vitoria. Eerst naar de haven. Nou, het is maar goed dat we daar niet heen zijn gegaan. Geen plek. Diverse steigers  zijn ze aan het omleggen en er ligt een groot baggerschip. Ziet er op het eerste gezicht niet zo knus uit als verwacht. De ligging van de stad is prachtig, aan een baai die gecreëerd wordt door Monte Brasil. De stad zelf is vooral druk, je moet hem leren waarderen waarschijnlijk. De Jardim do Duque da Terceira is dan weer wel een oase van rust met een mooie klim naar het monument.

Met de fiets gaan we naar Agualva. Daar is een rondwandeling door een bos. Hiervandaan zou je ook naar de Gruta Algar de Carvao kunnen lopen, 9 km 600 m hoogteverschil. Karin vindt het niks: misschien later met de mannen?

Het weer is de afgelopen weken redelijk geweest, regelmatig dagen met regen, maar toch ook warmere dagen en i.h.a. niet te harde wind. Helaas gaat dat veranderen, de komende week harde wind, veel regen en kouder. Net op het moment dat Albert en Paul komen. Beetje balen, maar misschien valt het mee en we maken het sowieso gezellig.

We horen ze al aankomen (we liggen net onder de aanvliegroute naar de landingsbaan). Leuk om hun aan boord te hebben en zowaar is het (nog) prachtig weer. Daar komt morgen echt verandering in, het zit er niet in dat we de komende dagen kunnen gaan zeilen, veel te veel wind en golven en behoorlijk wat regen. Dan maar een autootje gehuurd. Goede deal gevonden bij Angrauto vlakbij het vliegveld. Ze komen de auto nog gratis bij de haven brengen ook. Dat is zeer welkom, want het stort al.

Het leek trouwens gisteravond wel pakjesavond. Albert bracht zelfs kruidnootjes mee. Genieten. Verder de omnia-oven (kunnen we cakes en boord bakken), nieuwe scharnieren voor het toilet, nieuwe kikker voor op de giek en nog diverse andere spulletjes. Handig, dat bezoek.

Op naar Serreta voor een wandeling. Regenjacks aan. Gelukkig tijdens het wandelen alleen af en toe een kort buitje. Ik heb een pad gekozen wat deels ongemarkeerd is….verkeerd lopen onvermijdelijk…., we stranden op een schuine helling en lopen weer terug om een goed pad te vinden. Maar al met al weer een leuke wandeling en bij de kust zien we de golven al flink tegen de kust beuken. Code Amarelo (geel). Aan boord is het daarna droog en gezellig met de kachel even aan.

Vandaag gaan we naar Gruta Algar de Carvao. Een 100 meter diepe lavatunnel, verborgen tussen de struiken. Hier heeft de lava zich een weg naar buiten gebaand en zich bij het eind van de eruptie weer teruggetrokken. Ziet er indrukwekkend uit van binnen. Nogal vochtig ook, ook hier komt de regenkleding van pas. We wandelen naar Furnas de Enxofre (zwavel). Maar lopen er straal voorbij, nadat we lang hebben moeten schuilen voor de regen in de bosjes. Die houden ons betrekkelijk droog. Hier weer een bijzonder, desolaat, landschap. De Furnas bezoeken we daarna met de auto, valt mij wat tegen in vergelijking met de zwavelputten in Furnas op Sao Miguel

Van de dame van de autoverhuur heb ik een paar eetadresjes gekregen. Ze vroeg me uit, of ik al Lapas had gegeten, of Alcatra de Peixe of Cavaco (een azoreaanse langoustine)? Ze schudde ongelovig haar hoofd na drie keer nee. Vanavond gaan we Alcatra de Peixe eten in Porto Judeu bij Boca Negra. Prima tip. Gezellig en heerlijk gegeten. Alcatra de Peixe is van oorsprong een armeluis gerecht. Stukken vis in een rijke jus die gegeten wordt met brood. Lekker “soppen”. Groenten doen ze hier weinig aan, wel een zwaar toetje smakend naar honing en amandelmeel. Ruim voldaan weer terug naar de boot.

Aan de zuidkust belooft het iets droger te zijn en we willen graag nog naar Angra en Monte Brasil beklimmen, wat een schiereiland is gevormd door een vulkaankrater. We parkeren helemaal bovenaan, zijn lui vandaag. Mooie rondwandeling rond de krater en onderweg een walvis-spottershutje wat nu waarschijnlijk door de walvistour operators wordt gebruikt. Maar wij hebben nog altijd geen walvis gezien. Nu ook niet.

Jammer genoeg gaat Albert van boord zonder dat we hebben kunnen zeilen. Het weer zat niet mee, volgende keer beter hopelijk. Vooral jammer 😉 dat we nu de verse broodjes moeten missen die hij, vroeg uit de veren, steeds haalde.

Ik wil graag met Paul in Peter Café Sport een pilsje pakken. Mooi doel, maar dat is in Horta en een end weg. Willen we daar komen dan zullen we nu toch weg moeten uit Terceira met een tussenstop in Velas Sao Jorge, ruim 60 mijl varen. De wind gaat morgen wat luwen, nog zo’n windkracht 5 a 6. De golfhoogte zakt wat langzamer. Volgens de havenmeester moet je nu nog niet voor je plezier het water op…. Hij zegt er ook bij dat als je de Noordzee gewend bent het hier vaak mee lijkt te vallen…  (of hij verklaarde ons voor gek…). Al met al voor ons reden om ‘s ochtends niet te vroeg te vertrekken. We gaan het zien.

De haven van Praia da Vitoria

• Makkelijk binnenlopen ook ‘s nachts
  • Mogelijk om in de buitenhaven te ankeren (maar waarom zou je dat doen als de marina maar 8 euro per dag kost)
  • Goed beschut
  • Zo te zien altijd wel plek voor een passant aan de gastensteiger of in een box.
  • Wifi redelijk
  • Douches alleen op werkdagen overdag (1,50 euro per keer, maar vaak bleven ze ook s avonds in in het weekend open)
  • Mogelijkheid tot overwintering in het water of op de kant (prima travellift en goede walvoorziening)

De haven van Angra do Heroismo

• Makkelijk binnenlopen ook ‘s nachts
  • Mogelijk om in de baai bij de haven te ankeren (tenzij met zuidenwind)
  • Goed beschut
  • Er was nu geen plek (op de terugweg hadden we geluk en was er 1 box vrij)

To Do

• Bos bij Agualva
  • Monte Brasil

Overig

• Jardim du Duque de Terceira in Angra do Heroismo
  • Strand in Praia da Vitoria (kan ook gesurfd worden)

Tips

• Tourada a corda (verschillende data /dorpen)
  • Restaurant Boca Negra, Porto Judeu (Alcatra de peixe en alcatra de carne)
  • Restaurant Beira Mar, Sao Mateus (speciaal: Cava

1. Paul:
    Leuk!
    Ik dacht al, waar blijven de verhalen? Zeker nu je véél tijd hebt in Ponta Delgada 😉.
    Al met al hebben we best wel heel veel gezien en gedaan in nog geen 2 weken!
  2. Marjolijn:
    28 november 2022
    Toch op de Azoren gebleven, wij nu op porto santo en donderdag naar Madeira
    Duco en marjolijn. Blauwe Zwaan
  3. Hans:
    28 november 2022
    Ja, top. Heb jullie ook gevolgd. We willen nu zo snel mogelijk naar Madeira of Porto Santos, maar verbinding motor-keerkoppeling is stuk en we wachten al een tijdje op onderdelen. Die komen morgen hopelijk.