Porto Santo naar Portimao

26 maart 2023 - Portimão, Portugal

Een laatste drankje aan de kant, de fietsen en het bijbootje aan boord, Ons avondeten is simpel: gehaktballetjes (nog over van eergister) broccoli en aardappels. Geen wijntje erbij , wèl een pilletje… voor de zekerheid. Eigenlijk zou het qua wind gunstiger zijn als we om middernacht vertrekken, maar ik heb geen zin om te wachten, dus ruimen we rustig op, gooien de lijn los van de meerboei en varen de haven van Porto Santo uit. Eigenlijk zie ik een beetje op tegen al het motoren, maar ik zie voorlopig geen andere mogelijkheid.

Het is een donkere nacht, geen maan, veel sterren te zien. De weinige wind is pal tegen en zal gaan liggen. Ik heb uitgebreid de voorspellingen bestudeerd en uitgevogeld wat in mijn ogen een goede route is. We willen zoveel mogelijk zeilen, maar er ook niet te lang over doen (uiterlijk zondagnacht aankomen) en niet tegenwind tegen golven opboksen.

De automatische weatherrouting van Predictwind blijkt daar niet mee te helpen. Die geeft ofwel een rechtstreekse koers met vrijwel alles op de motor en het laatste stuk tegenwind, ofwel 8 dagen zeilen met de laatste dagen tegenwind kruisen. Ik kies ervoor om in een ruime bocht te varen. Eerst op de motor een vrij noordelijke koers met een snelheid van zo’n 6 knoop door een gebied met weinig wind. Daarmee komen we op tijd bij een gebied met wind, zodat we langzaam afbuigend naar oost een uur of twaalf kunnen zeilen. Daarna weer de motor aan om door het volgende windstille gebied te komen. Dan vanaf zaterdag eind van de middag de rest oostelijk zeilend naar Portimao, waarbij we met daglicht langs Sagres en de kust varen. Dat lijkt me ook beter in verband met eventuele orca’s. Wat dat betreft heb ik nog een extra  veiligheidsmaatregel genomen, namelijk de noodhelmstok alvast gemonteerd met daaraan lijnen naar de achterkikkers zodat de roeruitslag een beetje wordt beperkt. Zo wordt de roeraanslag van het kwadrant niet zomaar overbelast als een orca tegen het roer zou rammen.

Het gaat prima. Nadat we Porto Santo achter ons hebben gelaten en de wind is geluwd varen we, met de motor op 1700 toeren, zo’n 6 a 6,5 knoop. Het is geen koude nacht, maar we kruipen toch lekker in onze slaapzakken op de kajuitbanken en degene die wacht heeft checkt regelmatig of alles nog goed gaat. Met de herrie van de motor komt er van slapen niet veel, maar ik dommel voldoende om me ‘s ochtends na een scheerbeurt weer fris te voelen. Het is een mooie zonsopgang en lekker weer. Precies zoals voorspeld kan ‘s middags de motor uit en zeilen we heerlijk tot in de avond.  Ik trakteer mezelf op één biertje (het moet niet gekker worden), we doen wat borrelhappen, genieten van de zonsondergang en daarna eten we in alle rust een overheerlijk opgewarmd groenteprutje. We houden steeds hetzelfde wachtschema aan: Karin van middernacht tot 3 uur. Dat bevalt goed.

De maan is opgekomen. Een dunne maansikkel, met daarboven de planeet Venus. Een mooie nacht. Inmiddels de motor weer gestart. Een flinke swell komt dwars, tilt de boot langzaam op en laat die weer zakken. Nog wat andere golven zorgen voor geschommel. Dat probeer ik te voorkomen door het grootzeil wat uit te rollen, maar het helpt vrij weinig.

Michiel heeft ons via een tekstberichtje laten weten dat er vanaf zaterdagmiddag 1600 uur wind komt, dat is nog steeds volgens de voorspelling bij vertrek.

Het is nu zaterdagmiddag half twee en er is al een klein beetje wind en we zijn sneller dan gepland. Motor uit, genieten van de rust. Heerlijk. Snelheid slechts 2 knoop, maar we hebben zat speling en we wachten tot het harder gaat waaien. We genieten weer van de zonsondergang en het groenteprutje…, en we wachten op de wind en wachten en wachten…. Tsja, nu is de speling weg en moet de motor aan. Op 1400 toeren dit keer,  want we hebben geen haast en we lopen zo toch nog 5 a 5,5 knoop. Pas zondagochtend 0500 uur kunnen we weer zeilen. Twintig mijl voor de Portugese kust uit voorzorg de pingers het water in. Het gaat steeds harder waaien, zelfs windkracht 6, tot plotseling 1,5 uur voor Portimao de wind wegvalt. Om 1500 zomertijd (uurtje later) meren we af in Portimao, Europees vasteland, Yeaaahh. Het is meegevallen, het was eigenlijk best een prettige tocht. We proosten erop, en ‘s avonds eten we de rest van het groenteprutje….