29 september - 5 oktober

5 oktober 2018 - Bruinisse, Nederland

Het blijft prachtig weer, met af en toe een dipje. Vooral maandag harde wind en kouder. Op zaterdagmiddag met Yvon en HP heerlijk in het zonnetje een gezellig “kennismakingsrondje” op een rustige zee en daarna lekker aan boord gegeten.

Zondag met Albert en Paul aan het eind vd middag met een lekker windje naar Blankenberge. Hoewel Albert altijd het vroegst opstaat en naar de bakker gaat voor vers brood, grijpt hij toch naast de beroemde pistolets (spreek uit pistolé, dit blijken ronde broodjes te zijn), die waren al op. We moeten een dagje blijven liggen, want er staan flinke rollers tussen de havenhoofden. De wind (max. ongeveer bf7) blaast er recht in. Ziet er mooi uit en nu we toch net a/h begin van de middag op het “Oosterstaketsel” zijn hebben we een mooi excuus om de vissoep te proberen die alom wordt aangeprezen bij het restaurantje daar. Best een sjieke plek eigenlijk, zou je niet verwachten, en dat merk je ook in de prijs... , je zit er prachtig en de vis met soep smaakt prima. Paul wil graag naar Zeebrugge, hij heeft nog goede herinneringen aan de kroegjes bij de vismijn waar je een biertje kan drinken terwijl je garnaaltjes pelt en een garnalenkroketje eet. De laatste jaren is het daar “opgeknapt” en die kroegjes zijn niet meer, maar de Old Steamer is gezellig en bij terugkomst in Blankenberge is Les Vedettes ook nog open...

Ook de volgende ochtend nog harde wind, neemt pas later af, dus we gaan nog even met de trein naar Brugge. Stadhuis bezocht en Pain Quotidien voor goede koffie met een taartje...

...Het was toch een zeiltrip....? We hebben het reuze naar onze zin en daar gaat het om.

De wind is inmiddels teruggevallen naar windkracht 4 en in de havenmonding staan nog wel golven, maar geen brekers. We varen soepel de haven uit en zeilen rustig naar Vlissingen. Daar kan je ‘s avonds een prima biertje drinken in café Speijk ah Plein. De volgende dag via het kanaal bij Hansweert naar de Oosterschelde. Nog even gedacht aan het kanaal door Walcheren, maar als we losmaken horen we dat de draaibrug in Middelburg gestremd is. Het gaat goed met de economie, het is druk op de Westerschelde. Zowel zeeschepen als binnenvaartschepen, en met een achterlijke wind is het lastig manoeuvreren. Waar mogelijk net buiten de vaargeul blijven en goed op de tonnen letten, die liggen op verschillende plekken heel anders dan op de plotter aangegeven: schuivende zandbanken. In het kanaal draaien de bruggen gek genoeg niet op de aangegeven tijden en wordt er gedraaid na mijn melding via de marifoon.

Na weer genoten te hebben van een goede douche in Wemeldinge, naar Bruinisse.

De ophaalbrug gaat open en de box in....

De trip zit erop. Precies 5 maanden weggeweest, zo’n 2000 mijl gevaren en vooral genoten van de afwisseling van zeiltochtjes, franse havens, franse landschap, lekker eten en drinken, solo zeilen èn de gezelligheid van de bemanning 🤗.

De volgende dag lig ik gewoon in de box in Bru en lijkt het bijna of ik nooit weg ben geweest...