21 - 28 september

28 september 2018 - Oostende, België

Het is een donkere nacht. Kwartier na middernacht opgestaan, na 3 uurtjes in bed te hebben gelegen. Timing zodanig dat ik tussen Alderney en Cap de la Hague ben op moment dat de stroom daar net meeloopt. Eerst dus nog tegenstroom bij Guernsey. De harde wind is geluwd. Een beetje teveel helaas. Ruime wind, de genua blijft net vol, maar de motor moet af en toe bij om voldoende snelheid te houden. Goed zicht, maar volledig bewolkt, waardoor ik behalve lichten niets kan zien. Bij Cap de la Hague wordt het toch behoorlijk warrig water, veel geklots en geschommel, en zonder de golven te zien is dat toch een vreemde ervaring. Voor de wind zeilend kom ik hier niet snel genoeg doorheen, dus motor weer aan en genua weggerold. Het wordt langzaamaan lichter en kan weer zeilen, totdat het begint te miezeren. De zeilen wil ik graag droog oprollen dus laatste 1,5 uur op de motor. Om half negen ‘s ochtends lig ik in Cherbourg. Hier blijf ik twee dagen, want gaat weer flink waaien (en regenen). De storm pakt wel iets minder uit dan voorspeld, nog steeds wel uitschieters van zo’n 40 knopen.

Maandagochtend om 5 uur op. Bestemming Fécamp. Zo’n 80 mijl. Wind noord noord oost en voldoende om te zeilen. Aan de wind langs Point de Barfleur. De stroom helpt flink mee om een goede snelheid te halen. Heldere lucht en Orion staat te schitteren. De zon komt prachtig op. Wolkjes met allerlei kleuren bieden een mooi schouwspel. De wind wordt minder. Steeds in de buurt van een wolkje neemt hij even toe om daarna even hard weer weg te zakken. De motor dus weer regelmatig bij, tot de laatste uren voor Fécamp de wind weer aantrekt tot 12 knopen en ik heerlijk kan zeilen met halve wind over vlak water. De schitterend ondergaande zon met roze en oranje gloed is een extra toegift. Ondertussen mn eenpansmaaltijd opgewarmd (aanbevolen: zoete aardappel, aardappel, sperciebonen, ui, tomaat, makreel, paar knoflookteentjes, eetl geraspte,gember, 4 tl paprikapoeder, 1 tl cayennepeper, kwart bouillonblokje, paar eetl creme fraiche). Haast jammer om nu de haven in te gaan, maar een nachtje slaap is ook nodig. Ik leg in het donker aan, er is plek zat. Morgenochtend om 7 uur op.

Wakker van de wekker die al 5 minuten rinkelde. Zo snel mogelijk weg. Bijkomend voordeel is dat er nog geen havenmeester is... ik maak los, vaar achteruit en hééé het lijkt wel of er nog een lijn vastzit, ik lig stil. Nee, geen lijn maar vast in de modder... ‘T is laagwater, maar de hoogte van het tij is nu toch 1,8 m. Kennelijk behoorlijk wat verzanding hier, dat het zo erg kan zijn blijkt niet uit kaart of almanak. Als de havenmeester nu komt zal die denken: “verdiende straf”. Na een paar keer achteruit en vooruit met veel gas te varen en zo dicht mogelijk bij de boxen te blijven kom ik er toch doorheen. Ik heb me voorbereid op een stuk motoren, in de loop van de middag wordt er wat meer wind voorspeld. Eénmaal buiten blijkt er tegen de windkracht 4 te staan uit zuid zuid oost. Perfect. Dit is onverwacht lekker zeilen zeg. Zon, bf4, rustige zee, schijnbare wind 70graden, stroom mee. Briljant weer. Dat wordt Dieppe voorbij en doorvaren naar Boulogne. ‘s Middag valt de wind toch weg, maar weer een mooie zonsondergang, en met schemering leg ik aan in Boulogne.

De volgende dag erg weinig wind voorspeld de dag daarna iets meer. Eerst maar naar Calais, dat is niet zo ver en met stroom mee kan ik misschien toch zeilen. Nou dat valt alles mee. Heerlijk weer en voldoende wind. Daarna Nieuwpoort, nu staat de voospelde wind er niet: grotendeels motoren.... En de volgende nacht/dag gaat het weer hard waaien.

Blijf ik een dag in Nieuwpoort en dan zaterdag naar Oostende? Maar dan staat er geen wind. Het is af en aan met die wind. De hele dag hou ik de werkelijke windsnelheid en de voorspellingen in de gaten en het lijkt erop dat ik einde vd middag toch wel naar Oostende kan. Windkracht 5 a 6 en golfhoogte 2 meter. Het is pal tegen wind en stroom mee. Geen ideale omstandigheden. Maar het is maar een paar uurtjes en eigenlijk heb ik er stiekem wel zin in... Het wordt het wildste tochtje van de reis tot nu toe, met reddingsvest en lifeline aan, wat ik niet snel doe. Maar toch heb ik het naar m’n zin en de Abalone doet het goed (geen gekraak gehoord of beweging in de gedelamineerde vloerbalken gevoeld...) en ik zeil zonder problemen de haven van Oostende in.

Bijna thuis eigenlijk, maar dat rek ik nog even. Yvon en HP komen morgen eventjes aan boord en zondag komen Paul en Albert. Met hen nog een paar dagen zeilen en de planning is om 4 oktober weer in Bru te zijn.