10 - 20 september

20 september 2018 - St Peter Port, Guernsey, Kanaaleilanden, Verenigd Koninkrijk

Terugreis, het is puzzelen. Huis lonkt, maar ik wil niet overhaast terug, wil de tijd nemen om nog wat te zien onderweg en zo min mogelijk motoren. Het blijft voorlopig mooi weer, maar met weinig wind de komende dagen. Volgende week is er meer wind en draait hij naar zuidwest. Dus zorgen dat ik dan aan de westkust van Bretagne ben, zodat ik dan met wind in de rug lekker naar Normandië kan zeilen.

Maandagochtend nog geen wind en eerst met Anouk en Ronald de citadel bezocht. Is de moeite waard. Groot complex van Vauban, met twee musea (musée de la Marine, waar ook aandacht wordt besteed aan de historie van reddingen, en het musée de la Compagnie des Indes). Jammer dat ze alweer van boord gaan.

Ik ga verder naar Bénodet, 35 mijl. Snelheid onder zeil varieert tussen 2 en 6 knoop. Dat schiet niet voldoende op, aangezien de aanlegplaatsen in de rivier liggen en het verstandig is daar aan te komen rondom doodtij. De laatste uren dus toch maar de motor aan. Ik kies de bezoekerssteiger bij Porte Sainte Marine (tegenover Bénodet), vlakbij een idyllisch baaitje met restaurantjes. Mooie plek om te liggen en ‘s ochtends een schouwspel van een paar Duitsers met hun nieuwe zeilboot. Die zijn aan het oefenen met manoeuvreren en leggen vóór stroom aan op de steiger en merken dat het zó nìet moet. Vrijwel geen wind voorspeld vandaag, dus eerst even joggen over het kustpad en daarna op de fiets naar Quimper. Dat laatste valt tegen. Quimper is weliswaar een oude stad met alles erop en eraan, maar vind ik niet opwegen tegen de saaie en drukke fietsroute erheen. Inmiddels waait het wel degelijk. Had ik misschien toch beter kunnen gaan zeilen?

Volgende stop Audierne. Grotendeels kunnen zeilen en ik kom er tegen schemering aan. Het is hoogwater dus kan de haven in, maar er zijn ook meerboeien en daar kan ik een nachtje gratis liggen. De volgende ochtend met hoogwater de haven in. Goed lettend op alle geleidelijnen, plotter en dieptemeter. Minste diepte 5,30 m: bij laagwater staat er 30 cm (minder dan in juni, vlak na het baggeren!). De komende dagen geen tot weinig wind en als er wind staat, dan is die tegen... (wat met wind tegen stroom in/na de Raz de Sein niet aanbevolen wordt...). Ik blijf de windberichten goed volgen (want is wat veranderlijk) en afwegen of ik toch verder ga of niet. Het wordt twee dagen in Audierne, een paar klusjes aan boord en fietstocht langs de rivier Goyen (dat rijmt op...) naar Pont Croix. Een wat slaperig “petit cité de caractère” prachtig gelegen tegen de helling van de vallei. Het musée du Marquisat, toont in een huis uit 1550 de inrichting zoals in begin vorige eeuw. Naast het toeristenbureau is een expositie van schilderijen, altijd leuk om even te kijken en ik word direct aangesproken door de artieste zelf die kennelijk de hele dag niks te doen heeft gehad en me uitgebreid uit de doeken doet wat ze waarom waar heeft geschilderd. Een niet te stoppen waterval. De schilderijen spreken me helaas niet aan....

De weersvoorspelling geeft nu op dinsdag harde wind aan. Dan wil ik west Bretagne voorbij zijn. Zaterdag staat de wind goed met bestemming Camaret, dus gaan...Timing luistert nauw in de Raz de Sein, met doodtij daar zijn en daarna stroom mee naar het noorden. Eerst toch weer moeten motoren, maar daarna lekker zeilen. Ik besluit om wat verder door te zeilen en in de baai boven le Conquet voor anker te gaan, die is goed beschut tegen wind uit zuidelijke richtingen. Daar blijkt helaas wel wat deining te staan, maar kan er toch redelijk slapen.

Vroeg op, met zonsopgang, om stroom mee te hebben naar Aber Benoît. Daar aan een meerboei. Geprobeerd iemand te bereiken of ik daar mag liggen, maar zowel via marifoon als telefoon geen gehoor... Weerbericht geeft nog steeds harde wind op voor dinsdag, maar het ziet er nu naar uit dat het daarna ook hard blijft waaien, dat is een tegenvaller. Ik wil vóór dinsdag in Roscoff zijn, dan kan ik daar de storm uitzitten..., maar de volgende dag weer weinig wind en op maandag iets meer. Ik vertrek op maandag naar Roscoff, voor de wind zeilend voor zover de windkracht dat toelaat: bf 3, soms iets minder en soms iets meer. Het rolt een beetje en als het grootzeil volvalt dan hoor ik wat gekraak uit de mast komen. Geen idee waar dat vandaan komt. Lijkt op de rolinrichting of zo, maar die draait nog heel soepel. Goed in Roscoff aangekomen.

Waarschijnlijk moet ik hier de stormen afwachten. Morgen tot windkracht 7, woensdag misschien max. 6, donderdag windkracht 7 a 8... en ik zie nu voor zondag 60 knopen staan... met een golfhoogte van 7 meter..... en daarna.... neemt de wind af en draait naar... noordoost... precies tegen dus. Hmmmm, ik wordt er niet blij van. Zo kom ik voorlopig niet thuis. Als ik hier de storm afwacht moet ik tegenwind naar Guernsey en Cherbourg. Geen goede vooruitzichten. Twijfels, twijfels. Misschien als de wind het toelaat dan eerst verder de bretonse kust naar het oosten volgen, bij de kust zullen er ook minder hoge golven zijn. Ik kan niet nalaten te denken of ik er niet beter aan had gedaan om eerder, desnoods meer motorend, afstanden te maken en gistermiddag door te varen naar Lezardrieux. Heeft geen zin om daar aan te denken, maar... Voorlopig betaal ik in Roscoff toch maar voor 1 nacht. s Nachts waait het flink en de volgende ochtend check ik het weerbericht en wordt er vandaag windkracht 4 tot max. 6 voorspeld met een golfhoogte van ongeveer 2 meter (en juist weer meer wind op woensdag). Voor de wind is dat best te doen en het tij is goed, dus snel naar de bakker om brood te halen en om 9:45 maak ik los met bestemming Guernsey (75 mijl)

Minder wind dan gedacht. Het start met een kleine windkracht 4. Voor de wind. De deining komt van schuin achter/opzij, dus flink heen en weer rollen. Weer gekraak in de mast, ik let op elk geluidje i.v.m. de opgelopen schade en check ook of ik binnen in de boot gekke dingen hoor/voel/zie. Al met al niet comfortabel. Door het gerol staan de zeilen ook niet steeds vol en de wind neemt langzaam af! Ik zou nu liever juist wat meer wind hebben, want dan vaar ik stabieler. Windrichting wijzigt af en toe, dus verschillende keren de boom erop eraf, zeilen naar de andere kant. Tijdje kruisend voor de wind om wat meer snelheid te hebben en regelmatig de motor bij om toch voldoende snelheid te houden, want ik wil met schemering bij de zuidoost punt van Guernsey aankomen. De laatste 4 uur de motor bij, de wind neemt uiteindelijk af naar 8 knopen terwijl er 18 tot 25 was voorspeld.... Enfin in het donker de haven van St Peter Port in, en om 21:30 afgemeerd langs de bezoekerssteiger in de buitenhaven. Blij dat ik in Guernsey ben.

En wanneer kan ik verder? Woensdag en donderdag wordt er tot windkracht 7 (soms 8) voorspeld en lijkt erop dat vrijdag/zaterdag er minder wind is voordat het zaterdagnacht/zondag losbarst. Daarna draait de wind tegen en op maandag zijn bovendien waarschijnlijk de golven nog te hoog om te varen, dus ik wil vóór zondag in Cherbourg zijn (42 mijl).

De volgende ochtend wakker door geklop van de havenmeester: Hoe lang wil ik blijven. Ik tik 31 pond af voor afgelopen nacht, en zie vandaag wel verder. Ik zou misschien rond de middag kunnen vertrekken naar Cherbourg. Golfhoogte is minder dan 2 meter, windrichting okay, maar er is een kans op windkracht 7 in de avond. Hmmm.., wel doen / niet doen, geen risico nemen dus niet doen (achteraf stond die wind er volgens mij niet....). Wel even aan de andere kant van de steiger gaan liggen (hogerwal) met hulp van een engelse dame, die bij een gesprekje over het weer fijntjes opmerkte: “The weather for sunday looks promising, is’nt it”.

Vrijdagochtend weer verder zien en nu dan maar mijn favoriete tearoom aan de Moulin Huet Bay bezoeken voor een pot thee en een lemon curd & blueberry cake with clotted cream.