27 februari - 6 maart

7 maart 2020 - Seixal, Portugal

Over twee dagen staat er goede wind om van Sagres naar Sines te gaan. Sines is de eerste stop aan de westkust, zo’n 60 mijl ten noorden van Cabo Vicente, het zuidwestelijke puntje van Portugal.

Maar ik ben nu nog op de grens Portugal/Spanje, dus dat wordt twee lange dagen maken. De eerste dag staat er niet veel wind, zit niks anders op dan een stukje motoren en ik stop in Olhao, waar ik weer aan die mooie gratis steiger wil liggen. Hij is helemaal leeg. Helaas heeft iemand een geheel nieuw gecreeerde functie gekregen: Zorgen dat er niemand meer aanlegt, met als uitleg dat deze steiger het komende jaar onderdeel gaat uitmaken van de marina en dat er nu geen plaats is.... ???..... Ik wil toch even boodschappen doen, maar een uurtje mag ook niet, dus ik vaar een stukje terug en gooi daar het anker uit. Voor een uurtje kan dat daar wel, maar het is geen plek om ‘s nachts te blijven liggen, dus ik beland bij Culatra. Dit nadat de Policia Maritima me weggejaagd heeft op een ankerplek dichter bij de uitgang van de lagune (ze vinden dat ik te dicht bij het vaarwater lag. Dat vond ik niet, maar zij zijn sterker).... Dit keer een wat mindere ervaring hier...

Een uur voor donker op. Het is tegenwind, maar hij gaat wat draaien volgens Windy, dus daar ga ik handig gebruik van maken door eerst een paar uur naar het zuidwesten te varen en dan moet de wind wat gedraaid zijn en kan ik in 1 slag bij Sagres komen. Maarrrr.... de wind draait later en minder en draait op het laatst ook nog weer eens de verkeerde kant op en uiteindelijk zet ik de laatste twee uur toch de motor aan om met schemering in de vissershaven bij Sagres aan te komen. Daar pik ik een gele meerboei op. Volgens de pilot zijn die van de duikvereniging en rekenen die daar 15 euro per nacht voor. Prima liggen hier. Ik had gedacht dat het wat onrustig zou zijn door deining, maar de meerboeien liggen voldoende beschut.

Ik sta op met ochtendlicht en maak los (na m’n reguliere bakje muesli uiteraard). Ik verwacht eerst een uur te motoren naar Cabo Vicente en daarna met ruime wind naar Sines. Nou die windrichting klopt wel, maar er staat ook behoorlijke deining uit het westen en de wind is te zwak om steeds druk te hebben in de zeilen. Die klappen regelmatig.... De golven zijn daarbij warrig. Dat wordt pas beter als ik de kaap voorbij ben en in dieper water zeil. Ik heb de motor erbij gezet, zeilen wat aantrekken en bulletalie strak. Jammer hoor, ik had me verheugd op lekker zeilen naar Sines. Na 5 uur kan dat alsnog, de wind trekt aan en de motor kan uit. Heerlijk rustig ( nou ja, ondanks het geslinger dan). Het laatste stuk de fok op de boom en plat voor het lapje met een vaartje van 7 knopen. Het is net donker als ik de ruime baai van Sines invaar. Ik overweeg even om in het kleinere baaitje, waar ook de marina ligt, te ankeren, maar ik kan geen goed rustig plekje vinden. Er komt deining binnen. Ik denk dat ik toch rustiger lig in de marina. Er is een steiger waar ik makkelijk kan afmeren, waar ik nog hulp bij krijg ook. De boot ligt hier wel aan z’n lijnen te rukken, maar ik slaap prima.

Het is weer een mooie dag en tijd voor een fietstochtje. . Porto Covo schijnt leuk te zijn, op ongeveer een uur fietsen. Eerst een café en nata bij Bom Remédio en daarna wind mee, langs de kust, naar Porto Covo (en stevig doortrappen terug...). Het plaatsje is aardig maar, afgezien van het plein, niet veel bijzonders.

Weer terug waag ik het er toch maar op om een nachtje voor anker te gaan en anker zo dicht mogelijk bij de vissersboten. Het geschommel valt mee. Misschien nog een craft biertje bij Sacarrabos? Maar nee, het is inmiddels teveel afgekoeld om daar lekker buiten te zitten. Ik kan hier via de marina-wifi nog wel internet ontvangen, dus een avondje nederlandse tv aan boord.

Tegen 8 uur zeil ik de haven van Sines uit. Halve wind naar Sesimbra. Ik zou door kunnen varen naar Cascais (de Taag op kan niet, want het is dan net eb), maar dat betekent dat ik Sesimbra niet zie en het is altijd leuk om een nieuwe plaats te ontdekken.

De havenmeester in Sines heeft gisteren vruchteloos geprobeerd om marina Sesimbra te vragen of ze plek voor me hebben (ze schijnen niet veel plaats te hebben). Ik probeer het dus nu maar op goed geluk. En dat heb ik, want ik krijg via de marifoon gelijk een prima plek toegewezen. Goede faciliteiten hier en Sesimbra zelf is ook een bezoek waard. Een rijk onderwaterleven hier vanwege de ligging, vandaar dat er veel duikscholen en, van oudsher, vissers zijn. In het weekend is het een gewilde bestemming van “Lissabonnezen”.

Hier blijf ik een dagje liggen en loop naar het kasteel op de heuvel en bezoek het strandkasteel (nee, geen zandkasteel) (met vissersmuseum). Plaatselijke specialiteit is een zoete croissant met zoetigheid ertussen. Dat moet ik proberen uiteraard...

Ik had “in m’n hoofd” om naar Seixal te gaan, tegenover Lissabon. Ik lees goede berichten dat je daar in een mooie omgeving aan een meerboei kunt liggen, met mogelijkheid van een ferrytrip naar Lissabon. Alleen de weerberichten geven nu aan dat het morgenochtend hard gaat waaien en bovendien moet ik ‘s ochtends met stroom mee naar binnen. Als ik erheen wil, zal ik om 2 uur op moeten staan..... zucht.....

Ik kan moeilijk in slaap komen en heb de wekker nog niet gehoord. Even op mn horloge kijken hoe laat het is. K@! , half vijf..... mn mobiel zegt “Alarm van 02:00 uur gemist. Beep Beep”, lekker dan. Ga ik nu toch snel weg of niet? Ik heb het nu eenmaal in mn hoofd gezet...., maar de wind gaat ongunstig draaien en het gaat harder waaien, dus is het handig om nu toch te gaan? Ik moet de Taag op voordat het eb wordt. Het is net te halen, dus toch maar weg, en vóór vijf uur ben ik, ongeschoren, de haven uit, bijna twee uur later dan gepland. Eerst een uur tegenwind naar het westen motoren vlak langs de hoge rotskust (vrij vlak water daar). Bij kaap Espichel de zeilen erbij, flink gereefd vanwege de te verwachten harde wind. Ik hou de motor nog bij om hoogte te houden. Even nadat ik de kaap voorbij ben draait de wind naar het noordwesten (zoals voorspeld) en neemt enorm toe (meer dan voorspeld, waarschijnlijk het effect van de kaap). De boot helt tot water in het gangboord en de windmeter loopt op tot 40 knopen..... De boot verlijert sterk,  vooral ook doordat de golven recht op de boeg komen en afstoppen. Snelheid loopt daardoor ook terug..... De fok nog wat verder reven, hmm geleide-oog vergeten te verplaatsen, achterlijk klappert. Weer los, geleide oog verzetten, lukt niet, fok nog losser, weer proberen (en voor de verandering heb ik mn reddingsvest aan en ben ik aangelijnd), worstelen, worstelen. Okay, geregeld, ik zeil weer. Motor uit. De kaap inmiddels ruim achter me, ik kan overstag, hopelijk met een koers in de goede richting. Nou de richting valt tegen, koers is noord noord west, dat wordt een paar slagen maken. Wel een rustiger koers en betere snelheid met de golven van opzij. Windsterkte op de meter gemiddeld zo’n 30 knopen. Ik zet hem op de autopilot. Plotseling de wind aan de verkeerde kant van de fok. Snel de motor aan om te proberen weer terug te komen, want ik heb geen zin om de fok los te gooien en weer strak te trekken. Lukt helaas niet op de motor, fok toch los, ik hoor iets scheuren.... jawel weer een scheur erbij in de UV-strook bij de zaling.....balen... Op koers, fok weer aan. Flinke helling nog steeds, de golven geven er nog een extra duwtje bij, het water kolkt door het gangboord. Ik heb de motor nog bij staan om hoogte en tijd te winnen, want het tij wacht niet. Wat hoor ik voor geknetter?  Ik check waar het vandaan komt. Het instrumentenpaneel, koelwater te heet, motor snel uit... shit. Dat krijg je ervan als je je verslaapt en toch weggaat.... De wind neemt nu wel wat af, weer wat zeil erbij om snelheid te maken, ik moet toch nog een paar slagen maken en haal maar een hoek van 110 a 120 graden. Maar ik haal het wel om op tijd bij de Taagmonding te zijn en daar val ik af en ga met halve wind comfortabel verder naar Seixal. Onderweg de motor even checken: Geen koelwater uit de uitlaat. Misschien te schuin gelegen, zodat er lucht is aangezogen, of de impeller stuk of..... ik hoop dat het niks ernstigs is. Vier uur later dan gepland, vaar ik bij Seixal, onder zeil, op een vrije meerboei af. Het lukt me om precies ernaast stil te liggen, maar helaas zit er geen oog aan de boei en glijdt mn lijn die ik er omheen werp er gewoon weer af.... Bij de volgende poging weet ik met de pikhaak de onderkant van de boei te pakken. Ik lig. Morgen maar naar de koeling kijken.

De havenmeester is bijzonder vriendelijk. Kosten 7 euro per dag, zo zou het overal moeten zijn.  Seixal is een rustig niet toeristisch plaatsje. Goed liggen hier.

Nu eerst de impeller eruit. Die is nog heel, wel wat ingesleten. Er lijkt geen of weinig water door de oliekoeler te komen. Daar blijkt een berg kalk-achtige troep in te zitten, wat ik redelijk schoon kan maken. Monteren, wierfilter, alle slangen en beluchter controleren, nieuwe impeller. Testen: Het werkt weer, en ik ben weer gelukkig. Dit alles duurde wel een kleine dag overigens..... Nu nog het scheurtje in het zeil plakken en daarna een dagje Lissabon.

1. P Kettler:
    8 maart 2020
    Jemig Hans je beleeft wel wat zo alles bij elkaar, ik hoop dat je een behouden vaart hebt terug naar huis!!
  2. Hans:
    8 maart 2020
    Ja, zoveel mogelijk wachten op goede windrichting. Waarschijnlijk komend weekend weer verder. Nu lekker in de zon in Lissabon🤗
  3. Joost:
    8 maart 2020
    Waar kwam de kalkachtige troep vandaan? Interessant voorval. Lijkt mij een heel geknutsel. Goede reis.
  4. Hans:
    8 maart 2020
    Hi Joost, zag eruit als een combinatie van zinkoxide (van de anode in de oliekoeler, die heeft wel koperen kanaaltjes, maar behuizing is ijzer.... ) en kalkafzetting... Ik denk dat het een combinatie van factoren was (zoals vaak...): slechte aanzuig, niet optimaal functionerende impeller en deels verstopte koeler.
  5. Mama:
    8 maart 2020
    Nou nou wat een avontuur, als ik het Lees voel ik de spanning van vroeger weer.
  6. Linnette:
    Leuk geschreven weer, ik kan het me helemaal voorstellen 😆. Safe sailing !! X
  7. Joost:
    Dank, leerzaam.
  8. Paul:
    10 maart 2020
    Hans, wat jammer van 'mijn' Olhao steiger...!
    En ja, dat zeilen blijft toch allemaal wel een gedoe, met alles wat stuk gaat en onderhoud nodig heeft, ook waar je het niet verwacht... Pfff. Succes met de laatste stukken! Je bent er nog niet ;).
  9. Hans:
    10 maart 2020
    Tsja ik kan wachten tot ik een ons weeg geloof ik totdat de wind weer eens uit een andere richting dan noord komt... Misschien toch maar een stuk kruisen... Vandaag ook m'n peddel gerepareerd, had ik met m'n brute kracht doormidden geroeid 😉