Camaret

4 juni 2022 - Camaret-sur-Mer, Frankrijk

Voor anker in Camaret. Voor het eerst met de nieuwe bijboot naar de kant geroeid. Eénmaal in het water is het een geweldige bijboot, maar in het tewaterlaten (en eruit) hebben we nog geen handigheid. Het is prachtig weer. Dat hebben we bijna de hele reis hiernaartoe gehad. Dat zat mee, de wind niet. Het aloude verhaal van dan weer teveel dan weer te weinig of uit de verkeerde richting. Gelukkig doet de nieuwe motor het goed en halen we bij te weinig wind een snelheid van 6 a 6,5 knoop bij 1500 toeren. Ben erg blij met de gekozen combinatie van motor, keerkoppeling en schroef. Maar om al motorend de Golf van Biskaje over te steken, richting Bilbao, trekt ons toch niet zo, dus het is hier wachten op gunstige wind. En volgens de voorspelling zou dit nog wel ff kunnen duren helaas. Hoewel…. Het is hier prachtig en ik zit dit nu te schrijven op een gezellig en zeer Frans terrasje. Misschien gaan we de komende dagen eerst nog naar Douarnenez en Audierne, we zien nog wel.

Nu inmiddels bijna 3 weken geleden dat we de deur van ons huis achter ons dichttrokken. Eénmaal aan boord kwam er gelukkig snel een eind aan de erg drukke periode van het huis gereed maken voor de mensen die in ons huis wonen terwijl we weg zijn, en van het afbouwen van de bijboot (wat zoals gewoonlijk veel meer tijd in beslag nam dan ik vooraf had gehoopt). Maar goed, de go-live is gehaald. Ik haal me wat in m’n hoofd en…. Eigenlijk heeft Karin het meeste aan het huis gedaan terwijl ik aan het hobby’en was…..

Het eerste stuk gaat Linnette mee, die over is vanuit Nieuw Zeeland. Heerlijk om haar zo weer van dichtbij mee te maken. Erg gezellig. In de haven van WSV Bru worden we enthousiast uitgezwaaid.

Eerst maar rustig aan en niet direct de Roompot uit worstelen tegen een windkracht 5 in. Het moreel moet hoog blijven! We overnachten rustig aan een steiger in de Omloop op het Veerse Meer. Wel ondiep daar, we komen maar net bij de steiger. Via Vlissingen de zee op. Ahh, dat voelt goed om eindelijk na zo’n 2 jaar weer op zee te zijn. Het was leuk om vorig jaar op de Grevelingen en Oosterschelde met gasten dagtochtjes te maken tegen een vergoeding, maar ik miste toch de zee.

Een stop in de oerlelijke badplaats Blankenberge en daarna een tijstop in Nieuwpoort en door naar Calais, wat best een aardige plaats is. Wel wat rondzwervende donkere mensen gezien daar, maar bij vertrek geen verstekelingen. In Duinkerken blijf ik me positief verbazen over hoe die stad er nu uitziet in vergelijk met mijn herinnering van vroeger aan een grauwe industriele stad. Mooie musea, beeldentuin, mooi havengebied en het strand van St Malo Les Bains via een loopbrug vlakbij. Op de plattegrond zie ik een theater staan. Even zien of er wat leuks is. Ja hoor, vanavond “Moby Dick”, zal wel niet te volgen zijn met ons Frans, maar is vast leuk. En jawel, het blijkt een geweldige voorstelling. Deels uitgebeeld met levensgrootte poppen, en zelfs deels in het Engels. Kapitein Ahab gaat ten onder in zijn obsessieve jacht naar de walvis. Ishmael zegt in de voorstelling dat er 3 soorten mensen zijn: de levenden, de doden en degene die naar zee gaan. Die laatste zijn wij dan, maar we voelen ons op en top levend.

Wel erg toevallig, deze voorstelling over een walvis. In de kerk in Middelburg stonden meerdere boekenkasten met lange rijen 2e hands boeken. Mijn oog viel direct op een boek over het spotten van walvissen en dolfijnen, en daarmee de kerk gesponsord. Onze bestemming de Azoren, staat bekend als plek om walvissen te spotten…… Lijkt me geweldig om dat mee te maken. Maar wel graag van enige afstand. We hopen dat het niet zo ver komt dat een Orka een hap neemt uit ons roer…. (er zijn sinds 2 jaar veel gevallen bekend van aanvallen door Orka’s in het gebied NW Spanje tot Gibraltar).

Verder naar Le Tréport en Dieppe, waar we een paar mooie wandelingen maken. O.a. langs de afbrokkelende kliffen en langs indrukwekkende villa’s uit de Belle Epoque. Op het gras onder het imposante kasteel van Dieppe doen we yoga-oefeningen onder de bezielende leiding van Linnette, die hier in Dieppe afstapt en die we weer een tijd niet zullen zien.

Tsja we willen verder, morgen lijkt de wind iets gunstiger dan vandaag, minder hard maar nog wel windkracht 4 tot 6 en tegen. Toch maar gaan. Het blijkt inderdaad niet comfortabel en de wind staat echt pal tegen, maar in het begin van de avond meren we af in één van de, kleine, boxen (en schommelen we verder in deze onrustige haven). Het is met 41 euro tot nu de duurste jachthaven en is het niet waard.

Cherbourg is 80 mijl verder, 13 a 16 uren varen. De komende dagen is er juist weinig wind behalve komende nacht en ochtend. Willen we voortgang maken dan moeten we vanavond weg en de nacht door. Dat dan maar gedaan. Weinig nachtrust. Bijna het hele stuk kunnen zeilen, over een warrige zee. Begin van de middag komen we aan in Cherbourg. Volgens Karin kan je zo’n tocht vergelijken met een bevalling… Gelukkig zijn die steeds goed gegaan.

Even bijkomen in Cherbourg en daarna profiteren van de goede windrichting richting Bretagne. Vertrek 9:30, precies op tijd om stroom mee te hebben en de Alderney Races goed te passeren. We zouden kunnen stoppen in Guernsey, maar we richten ons op Roscoff. Net voorbij Guernsey valt de wind weg. Toch omkeren naar Guernsey of op de motor door naar Roscoff? Het wordt het laatste. Daar komen we aan om 4:30 uur ‘s ochtends. Dus, na een glaasje whisky, nog tijd om even te slapen. Wat niet lukt want ik heb veel te koude voeten…..

Prachtig om in Bretagne te zijn met zijn mooie grillige rotsformaties, inhammen en grote tijverschillen. Aberwrac’h is de volgende stop. Dit keer een heerlijke zeiltocht en na 40 mijl een shortcut genomen, tussen de rotsen door navigerend op het hoog opgemetselde kardinale baken “Petit Pot de Beurre” en de witte obelix daarachter. Pfoeoe, geen rotsen geraakt… Vanaf de semafoor een prachtig uitzicht over de baai.

Abel Ildut is ook een bezoekje waard. En dan nu in Camaret. Wordt vervolgd.

1. Paul:
    4 juni 2022
    Ah, daar is ie dan! Het 1e deel vh reisverhaal :).
    Leuk! Goede en veilige voortzetting.
  2. René van Manen:
    4 juni 2022
    Nice hoor. Goeie overtocht naar Spanje gewenst!
  3. Albert nieuwenburg:
    4 juni 2022
    Mooie foto's, leuk verhaal. Zag ik goed dat je de windmolen werkend hebt?
  4. Hans:
    7 juni 2022
    Dank je 🤗. Nou die windmolen deed het thuis wel en ziet er wel leuk uit zo, maar nu draait ie te langzaam en ik begrijp niet waarom…. Nou ja, verder doet alles het, dus daar ben ik al blij mee.
  5. Linnette:
    Jeejj wat ontzettend leuk. Weer leuk geschreven 😊
  6. Joost dikken:
    5 juni 2022
    Mocht je nog op een traject bemanning nodig hebben ...
    Goede reis!
  7. Hans:
    Dank je.
  8. Willem:
    7 juni 2022
    Mooi verslag Hans, en mooi avontuur ook zo samen!
  9. Tom:
    8 juni 2022
    Een mooi verslag, Hans. Wat leuk dat jullie dit met zijn drieën kunnen beleven. En ik lees dat je zelfs een bijboot hebt. Ik heb niet eens een boot. Mooi je enthousiasme over de combinatie van motor, keerkoppeling en schroef. Je blijft toch een werktuigbouwer. Nog een fijne verdere reis toegewenst.
  10. Laurens Brand:
    9 juni 2022
    Wat een stoere bemanning zie twee stuurvrouwen die koers houden. Mooie reis gewenst