Gran Canaria

14 februari 2023 - Las Palmas de Gran Canaria, Spanje

We zijn overduidelijk aangekomen in het winterzon-vakantiegebied. Niet omdat het hier warmer is, maar vanwege veel hotel en appartement-complexen op en tegen de verder kale rotsen. Na een lekkere zeiltocht vanaf Tenerife gooien we het anker uit bij Anfi del Mar. Tip van Doerian, wiens boot hier aan een mooring ligt. Het ziet er hier relatief aardig uit, heeft een mooi strand en we mogen van de vriendelijke havenmeester de bijboot afmeren aan een steiger van het haventje. We genieten van de zonsondergang en slapen heerlijk rustig. Dat is de 2e nacht anders, ondanks de wind uit noord rolt er deining binnen uit zuidoost… ‘t heeft, ook letterlijk, z’n ups en downs dat ankeren.

Karin gaat d’r haar laten knippen en we lopen langs strand/kust naar het plaatsje Arguineguin op zoek naar een kapper. De Nørske Frisør springt in het oog, het is hier nogal een Noorse enclave met Seemanskirke en al, maar die rekent Noorse prijzen. Ook Spaanse kappers genoeg. Met een vooraf geoefend “Cortar en capas, por favor” gaat er rap een hoop haar af. Mìjn haar knipt Karin in het plantsoentje. We zien er allebei weer fris uit, voor zover mogelijk dan…

Anouk en Sven komen morgen, ze hebben een eigen appartement geboekt in de buurt van Puerto Mogan, waar we heen zeilen. De haven is druk bezet, gelukkig hebben we vooraf gereserveerd. Maar doorvaren naar de ligplaats mogen we nog niet. Eerst moet er iemand zijn die ons de plek aanwijst en helpt met aanleggen. Spaanse gastvrijheid, die wel tot gevolg heeft dat we een tijdje dobberen bij de haveningang, wat de toeristen-onderzeeër en kust-veerboot “onhandig” vinden. Enfin, we liggen in een mooi authentiek vissersplaatsje, … als je het toerisme wegdenkt. Lijkt een beetje op een klein St. Tropez. Leuke straatjes overgroeid met bloemen, Bougainvillea. Geliefd voor een uitstapje vanuit de vakantiecomplexen. Er wordt heel wat heen en weer afgeslenterd langs de talloze terrasjes die de haven omringen.

Ze zijn net op tijd om m’n verjaardag te vieren. Gezellig. De volgende dag gaan we bij hun een drankje doen. Eerst met de bus naar een naburig strand en daarvandaan de heuvel over naar hun appartement. De komoot-app wijst de weg. Maar ik zie een kortere route…. we kunnen makkelijk de weg onderdoor… Via een soort grote rioolbuis, waarna we zien dat aan de andere kant een rooster het gat afdicht. We kunnen ons er net langs omhoog wringen. Dan nog een stuk pittig klimmen en via de balustrade van appartementen via de nooduitgang de straat op…. Kortere route inderdaad…

Sven wil wel een middagje zeilen, dat was er nog nooit van gekomen, dus dat wordt een zeildoop. We varen met een rustig windje de haven uit, wat scherper dan halve wind dan kunnen we relaxed terug. Althans dat dacht ik, maar halverwege wordt het al snel tegen de windkracht 7. Goed schuin en met water over dek zeilen we terug. Er is nog een landvast op het voordek blijven liggen. Sven haalt die wel even. Bij een “doop“ moet je nat worden, toch? Sven is geslaagd.

Met de auto een uitstapje naar Agaete, waar het park met bijzondere bomen het aardigst is, en Puerto de las Nieves wat ik niet veel bijzonders vind, maar we lunchen er lekker bij een klein cubaans restaurantje. Op de terugweg stoppen we bij de duinen van Maspalomas. Ik hoor later dat die “berucht” zijn (vooral naast Playa Inglès waarschijnlijk), maar wij zien alleen uitgestrekte mooie hoge duinen van heel fijn zand en mensen die er onschuldig op zitten en vanaf buitelen. Daarna langs de luxe boulevard van Meloneras en gezellig gegeten daar. Leuke dag. De volgende dag gaan ze alweer weg, maar ze kunnen eerst nog van de heerlijke zon genieten. Dat doen wij ook, terwijl we bij hun langs zeilen. Op grote afstand, maar grappig om elkaar te fotograferen daar.

We zeilen naar Las Palmas met perfect zeilweer. Bij het aanlopen van de haven is het net donker en ik roep de haven op. “Svp aanleggen bij de receptie-steiger”.  Waar is die?, het is in het donker lastig te zien, aaah bij de “Autoridad Portuaria” is een stuk steiger vrij waar we gastvrij worden ontvangen. Helaas blijkt de haven vol (plek voor slechts 1200 boten….) en er is een wachtlijst van 15 boten, maar we mogen vannacht aan de steiger blijven liggen en morgen in de, achter de havenpier redelijk beschutte, baai naast de haven voor anker. Niet duur hier overigens. Eenmaal voor anker gaan we met het bijbootje naar de jachthaven die een aparte steiger heeft voor dinghy’s, een eind weg en ben blij dat de buitenboordmotor het doet.

Las Palmas doet me een beetje denken aan A Coruna, de haven ligt aan de oostkant van de stad en het strand (waar flink gesurfd wordt) aan de westkant. A Coruna wint het wat mij betreft ruimschoots op sfeer. Met een prima busverbinding gaan we naar Teror. Klinkt onheilspellend, maar dat valt alles mee. De noordkant van Gran Canaria blijkt behoorlijk groen, dat had ik niet gedacht in het kale zuiden. Ik heb een wandeling gevonden vanuit Teror, die eerst door/langs een (droge) beekbedding naar boven gaat en daarna door de heuvels terug. Langs het pad staan planten waar ik eerder iemand van heb zien proeven : Oostindische kers (geweldig, die identificatie met de mobiel in “wereldflora”), smaakt als tuinkers, ik pluk wat voor in de sla. Prachtige wandeling en het historische stadje Teror is ook prachtig.

We gaan verder, Michiel komt in Fuerteventura aan boord in het plaatsje Gran Tarajal. Schijnt een aardig niet toeristisch badplaatje te zijn met een goede jachthaven. Stukje varen wel: 77 mijl. Het weerbericht is okay, wind uit westelijke richting, ik verheug me erop.

Info

Havens en ankerplaatsen waar we hebben gelegen

• Anfi del Mar. Ankeren in zand. Niet beschut bij wind of deining van west tot oost over het zuiden. Bij oostenwind en deining wellicht wat meer beschutting bij Arguineguin.
  • Puerto Mogan. Gezellige haven. Goed beschut. Vooraf reserveren.
  • Las Palmas. Grote haven. Goed beschut. Kan niet reserveren en is vaak vol. Ankeren naast de jachthaven in een redelijk beschutte baai.

Wandelingen

• Bij Teror met bus vanuit Las Palmas

Tips

• Eten bij K1 Lounge in Meloneras na een bezoek aan de duinen van Maspalomas.

1. Paul:
    3 maart 2023
    Lijkt wel vakantie!
    Heerlijke eilanden.
    Voorspoedige reis alvast richting de Med.
  2. Yvonne:
    4 maart 2023
    Klinkt en ziet er prachtig uit