Tenerife

31 januari 2023 - Amarilla Golf, Spanje

Om half tien weg. Volgens Windy windkracht 3 en golven van 2 meter. Koers noord, kruisend naar de “overkant”, naar Playa Masca op Tenerife. We zien het al bijna liggen, het is hemelsbreed maar 17 mijl. Verderop naar het westen zou het wat harder waaien. Nou nee, dat is hier al, het loopt snel op naar een volle 6 beaufort met golven van 3 meter. Rondom de eilanden, en zeker met een vulkaan van 3700 meter, is het lastig voorspellen…. Zwaar gereefd en alsnog bakken water over dek. Spectaculair zeilen. Ik stuur dit keer eens zelf. Het stuurt licht maar de automaat kan niet omgaan met de windshifts en ik wil geen hoogte verliezen. Na de koffie reikt Karin maar ff een jerrycan aan om in te plassen, want naar binnen gaan wordt het zo niet. Dan valt de wind plotseling helemaal weg, terwijl ik verderop nog wel koppen zie op het water. Overstag en even de motor aan om uit de windstilte te komen, en hup daar is het weer 6 bft. Bizar. Pas vlakbij Playa Masca wordt het rustiger. 4,5 uur heerlijk gezeild, hoewel het van Karin wel een tandje minder had gemogen…

Het plan is om hier te ankeren, maar het is een strand zonder zand, ik zie alleen keien en een korte betonnen aanlegsteiger. Het ziet er niet naar uit dat we het bijbootje makkelijk aan land kunnen achterlaten om een wandeling te maken. Bovendien is er best wat vervelende deining. We zouden graag een stuk de kloof in willen lopen richting het bergdorpje Masca, maar dit wordt het niet. Verder naar een volgend baaitje. Daar ligt een zeilboot flink te schommelen, lijkt ons ook niks. Dan maar verder naar marina San Miguel. Ik bel om te reserveren voor vannacht. Krijg te horen dat er nu waarschijnlijk een plek vrij is. Kan ook binnen een uur vergeven zijn. Huh… ik bel nu toch?…. Eerst een mail sturen en dan beoordelen ze het pas. Onhandig. Ik stuur hem direkt en krijg een mail terug dat ze niet kunnen bevestigen omdat ik eerst alle documenten moet sturen. Okay. Vervolgens geen bevestiging. Bellen of ze alles hebben binnen gekregen. Ja, geduld, ik hoor het nog… Maar niet…, ik bel voordat het kantoor dichtgaat nog een keer, geen antwoord…. Grrrr. Inmiddels varen we vlakbij Los Cristianos en zien we verschillende zeilboten voor anker liggen bij Playa las Vistas. Dat doen we ook. Het schommelt wel wat, maar is te doen en we zien een prachtige zonsondergang. Ben eigenlijk blij dat we vannacht hier liggen en niet in de marina.

De volgende dag is het prachtig weer en het ziet er gezellig uit. Bootje te water en we lopen over de boulevard langs de onafgebroken rij café’s en restaurants en een massa mensen. Toch is de sfeer okay. Lekker op het strand een boekje lezen en een cocktail drinken. Kan slechter. Weer contact gelegd met Marina San Miguel. Dit keer via Navily en daar krijgen we via de mail snel positief bericht met instructies en ligplaatsnr., hoewel het wat onduidelijk is dat ze daarna de aanvraag op Navily afwijzen. Fijn dat we er kunnen liggen, want het eerstvolgende goede alternatief is Santa Cruz de Tenerife en dat is een heel stuk verder.

De marina ligt bij een golfbaan en uitgestrekte appartement- en hotelcomplexen. Het lijkt allemaal op een nogal uitgestrekte versie van Center Parcs. Er is een plek met veel Engelse bars (met Guinness) en restaurants (waarbij de Indiase niet ontbreken). Overigens is er ook een Engelse radiozender. Duidelijk wie hier het meeste komen. Hiervandaan met de bus ergens heen lijkt niet zo’n goed plan, dus autootje gehuurd in een kustplaatsje 5 km verder. Was wel weer ff zoeken naar een goede deal. We lopen via een kustpad naar “Gigi rent a car” in het “wonderschone” Galletas. Niet wonderschoon dus, veel oerlelijke en vervallen gebouwen. Aan begonnen en nooit afgebouwd, of neergezet en nooit meer onderhouden….. , er wordt wat afgerommeld. De auto is ook de nieuwste niet meer, maar blij dat we hem hebben, want ze ontdekte pas na 10 minuten m’n naam op de reserveringslijst. De aanhouder wint.

Tenerife is flink groter dan de andere eilanden en vlakker aan de kust. Goed voor een snelweg, maar met veel meer inwoners …: voor het eerst sinds lange tijd staan we in de file… Bij Arona “bedwingen” we Roque del Conde (met uitzicht over de zuidkust) en komen erachter dat we de route verkeerd omlopen en terechtkomen op een steile afdaling. Vlak langs de bergwand naar beneden schuifelend en klauterend, waar volgens de beschrijving alleen berggeiten naar beneden gaan…

Masca laat ons niet los. We willen de kloof ook vanaf de bovenkant zien, en rijden naar het mooi gelegen bergdorpje. We zijn niet de enigen, mensen en parkeerplaatsen zijn schaars, dus we rijden door naar El Palmar en maken een prachtige rondwandeling via Los Bailaderos, waar we heerlijke “escaldon de gofio” en tortilla eten bij Terraza la Piñata. Terug naar de boot pikken we lifters op. Blijken Nederlanders te zijn van een yoga retreat. Samen met hen bezoeken we aan het eind vd middag alsnog Masca. Ik zie het startpunt van de wandeling door de kloof: een groot schuifhek waar degenen die gereserveerd (en betaald) hebben, worden toegelaten. Beetje “over the top” “down the barranco”.

We profiteren zoveel mogelijk van de auto, en trekken er elke dag op uit. Dit keer naar Icod los Vinos, wat een mooi historisch centrum heeft. Daar met de bus naar het hooggelegen Montaneta, in de frisse berglucht te voet afdalen door een pijnboombos op de lavahelling naar Garachico, wat een mooi plaatsje is aan zee. Met de bus terug naar Icod. Ook alweer een heerlijke dag.

Het werd al voorspeld, m’n wandelschoenen zijn versleten… Gelukkig heb ik nieuwe. Toch willen we de volgende wandeling wat korter maken en rijden daarom enkele kilometers over een kuilige en stoffige zandweg (de huurauto ziet er niet zo wit meer uit), vanuit het hoogstgelegen plaatsje Vilaflor. We willen het “maanlandschap” zien, maar dat valt al met al wat tegen. Waarschijnlijk omdat we er onderweg straal voorbij lopen….

Ik vind ook een wandeling van La Laguna naar Tegueste, gelegen in een mooie vallei. Zo komen we in La Laguna, wat een aangename verrassing blijkt. Laguna is een stijlvol historisch stadje. Een bezoek waard.

De badplaats Candelaria wordt ook als historisch beschreven, maar vinden we tegenvallen. Wel mooi zijn daar de stoere beelden van oorspronkelijke bewoners van de Canarische Eilanden, de 9 Guanchenkoningen, waaronder Pelicar.

Een bezoek aan de Teide slaan we over. Het is er geen goed weer voor, teveel laaghangende bewolking. En om naar het topje te lopen moet je ruim vooraf reserveren. Er valt nog zat te ontdekken op Tenerife. Iets voor een volgende keer.

Ik mag de auto inleveren na sluitingstijd, handig, en fiets in het donker terug naar de boot over een onverhard en “maanverlicht” pad (en ben maar 1 keer onderuit gegaan…).

Morgenochtend gaan we naar Gran Canaria. Één dag eerder dan gepland, zonder refund helaas. Anouk en Sven komen op 5 februari in Gran Canaria en morgen staat de wind goed (daarna draait ie pal tegen). Ik heb er weer zin in.

Info

Mooie wandelingen die we hebben gelopen

• Rondje Roque del Conde. Vanuit Vento. Beste is om tegen de klok in te lopen
  • Rondje Los Bailaderos, vanuit parkeerplaats bij Zona de Acampada Los Pedregales naar Los Bailaderos (eten/drinken in Terraza Pinata). Daar  richting la Mesita, Las Siete en daar oostwaarts tot Cumbre del Carrizal, dan verder linksom naar parkeerplaats.
  • Vanuit Icod Los Vinos met de bus naar Montaneta, te voet 1000 m afdalen naar Garachico en met bus terug naar Icod.

Mooie plaatsjes die we hebben bezocht

• Masca
  • Icod los Vinos
  • Garrachico,
  • La Laguna

Voor anker

• Voor Playa las Vistas, naast Los Cristianos. Makkelijk met bijbootje naar het strand.

Havens

• Marina San Miguel (Amarillo Golf). Goed beschut. Reserveren via Navily en direct alle documenten per mail sturen. Vooraf betalen, geen enkele garantie op verlenging en geen refund. Sanitair is verre van schoon.
  • Marina Garrachico. Niet geweest, wel gezien. Ziet ernaar uit dat je er goed beschut ligt, maar er kunnen brekers ontstaan bij de haveningang dus in- of uitvaren kan een uitdaging zijn bij teveel deining/wind.

1. Paul:
    8 februari 2023
    Prachtig!
    Wel jammer dat de commerie in de Marina's op Tenerife is doorgeslagen ...