Menorca

9 juni 2023 - Mahón, Spanje

Relaxt motorzeilend naar Menorca, rustige zee, weinig last van golven. We varen de natuurlijke haveningang binnen van Ciudadela. Er staan wat huizen langs de kust en haveningang, niet verkeerd wonen. We hebben 3 nachtjes gereserveerd. Niemand te zien, geen reactie op de marifoon en telefoon, we meren dan maar af aan een kopsteiger (voor het eerst op de Middellandse zee zien we, voor ons, normale vingersteigers) Het is verkiezingsdag, de havenmeester heeft wellicht vrij om te kunnen stemmen? Heerlijk rustig gelegen haven, lekker sfeertje, normale boten, niet van die patserige. En zicht op de oude stad. Maar ‘ns een drankje doen daar.

Tsjonge, wat een prachtige oude gebouwen, het houdt niet op, wat een grandeur. En grotendeels autovrij. Goed dat we de tijd hebben om het te ontdekken. Op de fietsjes op zoek naar motorolie met de juiste kwalificatie. Diverse zaken af, het moet minerale olie zijn en ik kan de juiste niet vinden. Volgens een verkoper heeft hij mineraal, maar hij kan me niet laten zien waar dat dan staat in de specificatie (en later vind ik op internet dat het half synthetische is). Gedoe, thuis is dat veel makkelijker dan bestel ik het juiste spul gewoon online. Dan naar de Lidl en zwaar bepakt slingerend weer terug. Michiel komt immers aan boord, dus we slaan ruim in. Z’n vlucht is niet gecancelled (gekkigheid bij Transavia…, ze doen op hun manier mee met de cancel-cultuur of zo…?) en hij heeft direct aansluiting met de bus vanuit Mahon naar Ciudadela. Heerlijk om hem weer te zien. Gezellig. Pilsje bij de oude markt, eten aan boord en bijkletsen. Ook fijn dat ie een nieuw mobieltje voor me mee kon nemen (een pixel4a, erg tevreden mee) en stof om een (zonne)scherm voor de kuipramen te maken.

Onze buurman in de haven (met een prachtige houten Sparkman & Stephens) is net hiernaartoe verhuisd vanuit Barcelona en geeft ons wat tips om naar toe te gaan. De noordkust is het ruigste en daar zijn de mooiste en beste ankerplekken vindt hij. De zuidkust heeft mooiere stranden. We willen eindigen bij Mahon, da’s ook makkelijk voor Michiel. Kijkend naar de weersvoorspelling en golfrichting, besluiten we om het advies van de buurman te volgen. Dat blijkt later ook een goede keus, want het wordt onweersachtig en de onweersbuien blijven aan de zuidkant.

‘s Ochtends eerst een koffietje bij de vismarkt. Een paar winkels langs, er is een verrassende verscheidenheid aan luxe winkels verstopt in de straten, waar ik een nieuwe luxe (extra dikke) handdoek heb gekocht ter vervanging van degene die nu op de zeebodem ligt bij Ibiza… We zeilen naar Cala Morell, hoogaanbevolen, daar kan je prachtig snorkelen zeggen ze. Er ligt al een dikke catamaran, verder weinig ruimte door de boeienlijn die het strandje afschermt en de vakantiebebouwing ziet er toch minder pittoresk uit dan verwacht. We gaan verder kijken. Naar Cala Algaiarens, waar we voor Playa des Bot een mooie ankerplek vinden in helder turquoise water. Daarvandaan wandelen we naar Cala Morell met onze snorkels mee. Prachtige wandeling, Menorca heeft een groen glooiend binnenland. Onderweg passeren we een paar schildpadjes. Bij Cala Morell snorkels op en vissies kijken. Inderdaad, je kan hier goed snorkelen….. Dat is het dan, want de visjes zijn hier net zo als overal, zilverwit met een zwarte bandje om de staartvin. Nou ja, we frissen er lekker van op.

We zeilen naar Cala Pregonda, waar al aardig wat boten voor anker liggen, daar passen we niet meer bij. Iets verderop liggen we heerlijk rustig bij Plaja Roja.

Bij Puerto Fornells vinden we een ankerplek tussen de boeienvelden. Niet helemaal duidelijk of dit mag, gelukkig stuurt niemand ons weg.

Verder naar Cala d’Addaya. Een groene verrassing, een beboste kreek met een kom waar we een plekje vinden om te ankeren. Ook alweer zo goed beschut en lekker rustig liggen. Menorca heeft naar onze ervaring wat meer goed beschutte ankerplekken dan Mallorca of Ibiza.

Bij Illa d’en Colom laten we het anker weer zakken in het helder turquoise water. Nodigt uit tot zwemmen en ik zeil met Abaloontje wat heen en weer naar het vissersdorpje Es Grau. Heel relaxt allemaal.

En dan zit Michiel z’n vakantie er bijna op en gaan we een nachtje in een marina in Mahon liggen. Iets te duur naar mijn idee, maar Michiel betaalt… en we kunnen lekker douchen, de watertanks vullen, en makkelijk het stadje in. Wat heel anders is dan Ciudadela, het heeft zijn eigen charme, ook een prima plek om meer dagen door te brengen. Gaan we uit eten ter afscheid? Maar ons ben zuunig en aan boord is het goed toeven, dus we gaan eerst een lekker vermutje doen bij de oude vishal, daar wat lekkere pinxtos eten en dan maak ik wat eten aan boord. Wil graag eens Caldereta de Llangoste eten. Een beroemd Menorcaans recept. Daar gaat langoest/kreeft in. Dat heeft de viswinkel (voor de mooie prijs van 102 euro voor 1100 gram kreeft…). Op Youtube staat  een handig filmpje hoe de kreeft te slachten en de caldereta te maken. Het bijzondere van het recept is onder andere dat er gestampte amandel inzit om de saus te binden en een glas brandy. Klaarmaken duurt zoals gewoonlijk langer dan gedacht en we eten vrij laat op ons eigen terras in de openlucht. Een heerlijke avond en heerlijk eten, echt genieten (en jammer dat eten een stuk sneller gaat dan koken….).

Koffietje aan de wal voordat Michiel vertrekt. Bezoekje aan Museo de Menorca, met een leuke tentoonstelling over het culinaire verleden van Menorca en lunch aan boord. Michiel stapt af, wij gaan vannacht voor anker bij een eilandje in de havenmonding en, de wind staat goed, morgen naar Alghero Sardinië.

1. Paul:
    25 juni 2023
    Ja, ja, zowaar vakantie!
    Goede reis naar Sardinië.
  2. Marleen wiersma:
    11 juli 2023
    hoihoi, het is gelukt! Wat een mooi verslag en foto's. Alles lijkt even mooi. Die straatjes zijn om zo in weg te lopen.
    Marleen