Mallorca

27 mei 2023 - Cala Ratjada, Spanje

Het is eind van de middag, we verlaten onze helder turquoise ankerplek voor het strand van Cala Bassa, Ibiza. Er staat al een beetje wind richting Mallorca. Niet veel, we dobberen met een snelheid van 1,5 a 2 knoop, maar we hebben de tijd. We slepen het bootje achter ons aan, da’s een stuk makkelijker dan op dek / van dek. De golven zijn niet zo hoog, gaat prima. Later op de avond begint het lekker door te waaien en ‘s ochtends zoeken we een ankerplekje uit in de baai van Palma, Mallorca bij Ses Illetes. Ondertussen al een paar superjachten gepasseerd. Waar we op Ibiza, vaak patserige, motorjachten zagen, zien we hier mooie super-zeiljachten voor anker.

Het is even zoeken naar een goede ruimte tussen de boten, het is al best druk. Fietsjes tevoorschijn, met het bootje naar de kade en 9 km fietsen naar het centrum van Palma. Je zou niet zeggen dat we vannacht weinig slaap hebben gehad. Des te lekkerder is de drie-gangen lunch op een druk en gezellig terras. Palma is een erg stijlvolle stad. Doet ons deels denken aan Parijs, met grand-café’s, bistrot’s, winkelstraten met mooie panden. Vanaf de indrukwekkende kathedraal kijk je uit over de baai. ‘s Nachts schommelen we een beetje op onze ankerplek. Komt wat swell binnen uit het zuiden, de wind en golven draaien alle kanten op in de baai.

Ik zou nog wel meer van La Palma willen zien. Dat gaan we niet doen, want er wordt meer wind en golven vanuit zuid voorspeld en we willen lekker slapen. Santa Ponça is vlakbij, heeft goeie reviews op Navily, dus we zeilen daarheen. Volgens Windy hebben we wind mee. Volgens Arome hebben we wind tegen. En in het echt ……, elke keer weer verbazend hoe de wind en golven om het land krullen. Maar goed dat het niet ver is. De eerste aanblik van Santa Ponça is vooral hoge  appartementengebouwen, helaas. Niet zo pittoresk. We vinden een ankerplekje vlak achter de Posidonia, dichtbij een kade waar we met ons bootje aan land kunnen. Typisch Engelse kolonie, full english breakfast wordt alom geserveerd, de cafe con leche komt in een flinke mok. Heeft toch wel een leuk sfeertje. Op de fietsjes naar Capdella en Calvia krijgen we onze eerste goede indruk van het binnenland van Mallorca. Heel anders dan Ibiza, veel afwisselender en mooier landschap en begroeiing, leuke dorpjes. Nodigt uit om te wandelen en fietsen. Terug op de boot krijgen we bezoek van de Dreamreacher, jong stel dat vanaf Honfleur via de Franse kanalen naar de Middellandse Zee is gekomen en willen waarschijnlijk volgend jaar oversteken. Mooi dat ze dat “gewoon” doen.

Minder gewenst bezoek is er ook. Een maand niet gezien, maar nu toch weer een paar keer een kakkerlakje gezien…. Weet niet waar ze vandaan komen. Misschien onder de vloer? Ik maak, zo goed en  zo kwaad als het kan, alles schoon, tussen en onder alle kabels en slangen die daar lopen. Onmogelijk om overal bij te komen. Ook de bovenste keukenkastjes krijgen een schoonmaakbeurt. Gif spuiten en nieuwe gifgel plaatsen. Ook een bakje met baking soda en suiker. In combinatie met water “ontploffen” ze daardoor. Vind ik best, ik hoop dat het voldoende is maar ben bang dat het hardnekkig is.

Een ander “leuk” werkje is het waterdicht maken van het deksel in de vloer van de kuip. Die lekt een beetje boven de motorruimte. Loshalen, schoonmaken, knoeien met kit… , schoonmaken…., monteren, schroefbit in de kuipafvoer laten vallen… Grrrr… Slang van afvoer afhalen om de schroefbit eruit te vissen, sh.t!@ slangkoppeling op buitenboordafsluiter draait mee, loshalen opnieuw monteren met allerlaatste beetje schroefdraad-dichtingstape….. Duurt altijd veel langer dan gedacht. Gelukkig alles weer okay en heb ik een pilsje verdiend.

In Port d’ Andratx zijn geen ankermogelijkheden, wel is er een haven van IBports. Die heeft meerdere havens in de Balearen en is in het laagseizoen okay geprijsd (en in het hoogseizoen ook goedkoper dan de andere havens). Regel is dat je minimaal 1  dag vooraf online reserveert en betaalt. Duurt helaas 3 dagen om een account te krijgen, maar gelukkig heeft de havenmeester toch een plekje voor ons. Prachtig gelegen haven, grote havenkom met groene heuvels op de achtergrond. Onafgebroken rij terrasjes langs de haven. Die slaan we over, en lopen naar Sant Elm. Een authentiek vissersplaatsje lazen we. Hmmm, laat dat authentiek maar weg en vissers zie ik ook niet. Daarentegen is de wandeling erheen prachtig. De plaatsjes ‘s Arraco en Andratx zijn nog wel authentiek.

DANA is in de buurt en we maken kennis met haar. Ze is een bijzondere verschijning, ze gaat gekleed in 3 lagen: een koude laag tussen twee warme. Dat geeft wat stennis in de atmosfeer….. Bewolking, buien, onweer, lagere temperatuur dan normaal (met 18 a 19 graden voor ons nog steeds okay). En de wind waait steeds uit noordelijke richting vanaf de Pyreneen en Franse kust. Ons plan was om via de noord-westkust van Mallorca naar Menorca te gaan, omdat daar een bergachtig gebied ligt met interessante plaatsen en de beste wandelingen. Dat lijkt ons nu niet zo’n goed idee meer, we hebben geen zin om tegen steile golven in te kruisen. Dan maar via de zuid- en oostkust. Zou ook fijn zijn als we op Menorca zijn als Michiel daar landt. Ik reserveer een plekje in Cala Figuera, en we gaan eerst een nacht voor anker bij Platges Es Trenc. De telefoon gaat net voordat we daar vertrekken. Hé, een Spaans nummer? Blijkt de havenmeester te zijn die (in het Spaans) duidelijk weet te maken dat het beter is om niet naar de haven te komen, vanwege teveel swell bij de ligplaatsen. Lekker dan, zo’n haven. Wel goed dat ie belt. Jammer, nou ja, dan blijven we nog een nacht hier en kijken we op de boot een filmpje en zo, het is “slecht” weer, maar verder liggen we hier goed.

De golven houden nog een paar dagen aan, maar we willen toch weer verder. Misschien dat we voldoende beschutting kunnen vinden in Cala Mondrago? We varen erheen. Het ziet er idyllisch uit, maar ankeren wordt nu niks, veel te onrustig water. Ik bel Porto Preto of ze een plek hebben aan een boei en of het daar nu rustig liggen is. Ja hoor, geen probleem. Wij daarnaartoe en krijgen een boei toegewezen. Gelijk afrekenen, “Dat is dan 35 euro” Ik: “Volgens het kantoor is het 30 euro” “Ja, maar dit is een boei voor een grotere boot” “Daar heb ik toch niet om gevraagd?” Hij zwicht en rekent 30 euro….., wat ik nog teveel geld vind, want van slapen komt weinig omdat de deining wel degelijk binnenkomt. Aan de wal merk je daar niks van, en we vertrekken op de fietsjes naar het plaatsje Santanyi, waar ik aankom (en het niet zo bijzonder vind), en Karin een verkeerde afslag heeft genomen…..

Iets verderop ligt Porto Colom, ik hoop dat we daar wel een rustige nacht kunnen hebben. Ik heb er wisselende reviews van gelezen, maar ja dat zegt ook niet alles. Iemand heeft de haven een zeer slechte beoordeling gegeven, omdat hij bij een restaurant teveel betaald heeft voor zijn eten en drinken. Tsja dan moet je sowieso niet naar Ibiza of Mallorca komen. Wij vinden Porto Colom erg leuk en authentiek en hebben er heerlijk rustig geslapen.

Ondertussen volgen we de weersvoorspelling voor de komende dagen, want we willen naar Ciutedella op Menorca, daar kan Michiel makkelijk heen met de bus van Mahon. Ziet ernaar uit dat we geluk hebben, Zaterdag staat de wind de goede kant op. Dan gaan we nu eerst naar Cala Ratjada en overmorgen naar Menorca.

Op het eerste gezicht is Cala Ratjada een leuk plaatsje. Dat was het vast ook, nu is het helaas bijna alleen maar toeristenterras. En we treffen het: er is een of andere voetbalwedstrijd, er zijn groepen supporters, tv-schermen en er is bier. Wat wil je nog meer/minder? Na middernacht keert de rust weer. Op zaterdagochtend kijk ik voor vertrek nog even naar de weersvoorspelling. Compleet anders dan die van gistermiddag! Minder wind en verkeerde richting. Dat wordt hem niet. Morgen is het beter. Ik boek nog een nachtje bij.

Een prachtige dag, daar gaan we van profiteren. Eerst fietsen naar Artra. Had me er niet veel van voorgesteld, maar we zien het al op een heuvel liggen en het heeft veel interessante gebouwen, huizen en straten. Een aanrader! Daarna naar een klein baaitje met zandstrand en lekker zwemmen. Kan slechter.

Morgen naar Menorca, we verheugen ons erop om Michiel te zien. En Mallorca moeten we nog eens naar terug als we iets meer tijd hebben en wat beter weer, nog zat te zien.

1. Paul:
    16 juni 2023
    Prachtige verhalen en foto's weer!
    Wel jammer v relatief kort bezoek aan Ja Palma ;)