8 - 16 augustus

16 augustus 2018 - Pornic, Frankrijk

Tsja, terug van de Gironde en dan nog een week voordat Karin aan boord komt Ik kan niet wachten...en wachten vind ik maar niks... Waar ga ik in de tussentijd heen? Een paar dagen in La Rochelle gaan liggen en kijken of ik via Airbnb gasten aan boord kan krijgen voor een zeiltochtje? Dat is kort dag en met Karin wil ik de Côte d’Amour ( ja die is er, echt waar) en de rivier Vilaine verkennen, waarna ze twee september weer van boord stapt. Ik moet dan in La Trinité zijn want heb mezelf en de boot een paar dagen beschikbaar gesteld voor een organisatie (Cap Vrai) die hulpbehoevenden een fijne ervaring wil geven. Enfin, de bestemming wordt Pornic, waar ik een autootje ga huren om Karin op te halen in La Trinité. Genoeg tijd om daar te komen, ik wil alles zeilen dus ga naar een volgende haven als er wind staat.

Ik had graag Ile d’Aix bezocht, maar met de westelijke windrichting kan ik daar niet rustig voor anker liggen. Vanuit Boyardville maar weer naar St Martin, laatste stukje toch moeten motoren omdat de sluisdeuren sluiten. Alweer leuk daar, ‘s avonds een jazzy optreden a la Astrud Gilberto, bij het eettentje bij de speelplaats en natuurlijk weer een lekker ijsje bij de mega ijstent.

Op naar Sint Gilles Croix de Vie, heb daar goede verhalen over gehoord, maar valt mij een beetje tegen vooral omdat er heel veel toeristen zijn. Wel leuke muziek in een achterafstraatje en een spetterend straat-optreden van een paar saxofonisten en een schuiftrombone, wat een energie spat daar vanaf!

Lekker gezeild, weer oppassen met aanleggen en wegvaren van de steiger daar, in verband met stroming.

Bij Ile d’Yeu voor anker gegaan vlak naast de haven. Met de golf- en windrichting zou ik daar in de luwte moeten liggen. Helaas slecht geslapen omdat de deining toch het eiland rondkomt. De volgende ochtend dus maar vroeg de haven in. Ook dat valt me wat tegen, de jachthaven ligt even buiten het centrum en wordt helemaal volgestouwd met boten... Ook in het centrum is het superdruk, snel ontvluchten met de fiets naar de zuidkust van het eiland. Daar zijn wel wat leuke baaitjes. Bij wegvaren uit de box met dwarswind alles heel goed voorbereid. De buurman vraagt of hij moet helpen, maar ik wil het alleen proberen, moet kunnen. Enfin ik de boeg langzaam tegen de steiger aanvaren en de zijkant tegen de vingersteiger, alle lijnen rustig losgemaakt en in zn achteruit. Ssshhhittt.... de voorlijn vergeten.... heb ik toch hulp van de buurman nodig en vervolgens gaat het allemaal maar net goed.....

Volgende bestemming Ile de Noirmoutier. Ik heb daar al eerder voor anker gelegen, dus wil dat weer proberen. Het is echter springtij en de beste plekken worden ingenomen door meerboeien, die grotendeels niet bezet zijn.... Dus toch maar een meerboei gepakt a 13 euro per nacht, zonder verder een enkele voorziening. Twee nachten aan de boei gelegen en met een beetje smokkelen maar 1 nacht betaald en de laatste nacht kon ik een goed ankerplekje vinden. Ook hier staat overigens makkelijk wat deining, dus alleen bij weinig wind is het hier rustig liggen. Is wel een leuke plek zo bij het strand en het plaatsje Noirmoutier is ook leuk. Tijdens de schemering met het rubberbootje 2 km verderop naar Vieil, want daar is een acrobatiek theater optreden in de open lucht. Genoten van de alle capriolen en in het donker weer terug. Oeps, wel een zaklamp meegenomen maar vergeten een licht aan te doen op de boot, dus hoe vind ik die weer....? Gelukkig, de goed reflecterende strepen op de joon helpen.....

‘s Ochtends naar Pornic gezeild, is maar 1,5 uur zeilen. Om 13:00 wordt de huurauto (particulier via Ouicar) afgeleverd bij de steiger en ga ik Karin ophalen in la Trinité 😀