2e week, 14 - 20 mei; Solo

20 mei 2018 - Dieppe, Frankrijk

Solo verder.

Na een week rustig aan kriebelt het: nu mijlen maken. Op naar Duinkerken of verder. Vol goede moed de haven van Oostende uit. Nou dat viel niet mee. In de havenmonding  ruim 2 meter hoge golven. Tergend langzaam naar buiten op de motor, tegenwind. Eenmaal op volle zee zeilen gehesen en met ruime wind verder. Al rollend en stampend en grijs en koud. Had mn thermokleding aan moeten doen... Windkracht 6 met regelmatig vlagen van 30 knopen. Matig zicht. Hele verandering met het weer de afgelopen week. Prima snelheid van zo’n 7,5 knoop door het water, dus geen probleem dat ik tegenstroom vertrokken was. Had door kunnen varen naar Calais of Boulogne, maar had er gewoon geen zin in, vochtig en koud en zelfs een beetje zeeziek nadat ik de lijntjes van de windvaan had geinstalleerd. Dus Duinkerken binnengelopen.

De volgende dag zou het nog wat harder gaan waaien. Dus maar blijven liggen.

Naar Boulogne was het wat beter qua windkracht. Kon alleen niks zien wegens zeemist . Goeie uitvinding dat AIS  vooral ivm de ferries bij Calais... In Boulogne ook maar een dagje gebleven, mijlen maken is leuk maar waar doe ik het eigenlijk voor? Wilde toch genieten en het waaide weer stevig die dag. In de middag windstoten tot 35 knoop. Terrasje in Boulogne is dan toch relaxter.

Nog steeds noordenwind en minder wind. Heerlijk naar le Tréport gezeild. Twee uur na hoogwater naar binnen. Het verval is hier al enorm, bij laagwater is de ingang droog +2m). Leuke plek Le Tréport, nog veel vissers. Weinig plek voor grotere zeilboten. Was lastig aanleggen op een (te) kleine steiger, terwijl er ook nog wat stroom stond. Mooi landschap. Hoge krijtrotsen, glooiend achterland, oude villa’s en gehuchtjes. Le Treport / Mers les Bains was begin 20e eeuw een mondaine badplaats Die sfeer heeft het niet meer, maar je ziet het nog wel aan de bebouwing en de funiculair de krijtrotsen op. De stad Eu ligt iets landinwaarts, hier nog veel historische gebouwen. Jeanne d’Arc heeft er een tijdje gevangen gezeten (of dat nu zo’n aanbeveling is ?.....). Veel te zien dus, lekkere fietstocht gemaakt. Er passeerde me nog langzaam een wielrennerspeloton, die vonden het wel hilarisch dat ik ze bijna bijhield op dat kleine vouwfietsje. Helaas ging daarna de weg omhoog en toen waren ze snel uit beeld. Prima om hier de tijd genomen te hebben.

Terwijl ik dit schrijf ben ik voor de wind rollend onderweg van le Treport naar Dieppe. Is maar 13 mijl. Maar goed ook dat het niet zo ver is, want kon qua stroming pas om 1700 uur weg en er is weinig wind... Snelheid zo’n 4 knoop (incl 1 knoop stroom), het is nu 1945 uur en het is nog 3,7 mijl. Wel prachtig weer, beetje “deemstig”, maar voldoende zon. Dacht nog uit eten te gaan in Auberge des Veux Puits (paar jaar geleden ook gegeten met Rene en Stan), maar daar wordt het te laat voor.

Hoe het komende week wordt ben ik benieuwd naar. Windvoorspelling: weinig wind, aanhoudend uit het noorden (verbluffend: alle vorige keren moest ik hier opboksen tegen zuidwesten wind) Dus waarschijnlijk kleine trips maken.