3e week, 21 - 27 mei

27 mei 2018 - Cherbourg-Octeville, Frankrijk

Om 14:00 uur op naar St Valery en Caux, Dieppe was erg onrustig liggen met de inkomende deining. Voor de haven van Dieppe de Zilt gezien en begroet, zij wilden net naar binnen. Weinig wind en tegen stroom in, wel geprobeerd te zeilen, maar dat was kansloos, is ca. 15 mijl en moet immers voor HW+2 (1900) in St Valery zijn. Dagje blijven liggen. Lekkere fietstocht gemaakt oa naar Veules. Oud plaatsje aan de kust met authentieke bebouwing, in begin 20e eeuw geliefde badplaats van schrijvers en artiesten. Victor Hugo had er een villa direct ah strand. Staat op alle folders vermeld als bijzonderheid. Helaas blijkt die villa gesloopt door de Duitsers in WO2 ivm bouw van verdediging daar....(dat staat in de kleine lettertjes in de folder).

Er staat vandaag weer wind😀. Was eigenlijk van plan nog een dagje te blíjven liggen hier. Museum bezoeken, de was doen.... en 3e nacht is gratis hier... Maar morgen weer geen wind, dus ga er nu van profiteren. Om 6:15 opstaan (geeuw) en om 7 uur de haven uit. NO wind  4 a 5. Prima dus. Dacht om naar Port en Bessin te gaan, volgens de hollanders die in le Treport de foto’s hebben gemaakt van de uitvarende Abalone en nu ook in st valery liggen is dat een knusse haven. Zou ook direct naar Cherbourg kunnen gaan, zie echter dat de wínd eind vd middag flink afneemt dus dat is geen wijs plan. Dus toch naar Port en Bessin. Kan ik rond hoogwater tussen 1600 en 2000 in, moet lukken. Betekent wel voor de wind en boom opzetten.

Net de boom en bulletalie opgezet. Is nu 8:15, nog 58 mijl. Stroom gaat nu meelopen. ETA 1800, precies hoogwater dan. Dat wordt dan zaterdag naar Cherbourg, dan staat er weer wind. Ca. 1715 aangekomen, zat mee. Verder geen zeilboten in de haven, dus ik heb plekje aan de steiger alleen.In hoogseizoen zal het wel moeilijk zijn een plekje te krijgen wqnr er is maar 1steiger van 25 m lang. Verder dikke vissersboten. Authentieke haven. Blijkt ook goedkoop te zijn: 9,73 per nacht en gebruik sanitair 3 pppn. De andere havens waren gemiddeld zo’n 30 euro.

D_day gebied. Langs de kust over de kliffen via een verboden maar veelgebruikt wandelpad (wel fietsend op mn « cross » vouwfiets) naar Arromanches. Van de kunstmatige haven kan je nog hier en daar caissons zien liggen. Knap staaltje durf, denkwerk, techniek en organisatie om zo’n haven direkt na D_day in een paar weken neer te zetten. Via deze haven zijn de troepen bevoorraad in de 100 daagse slag om Normandie. Daarna naar de 360 graden fiilm over deze slag. Door (oorspronkelijk) beeld en goed op de beelden afgestemde muziek/geluid, een overweldigende ervaring die me verdrietig en opgewekt tegelijk maakte. Was een groep amerikanen die voor het begin van de film luidruchtig waren. Ze kwamen er stil uit.

Nog een dag hier. Voor het eerst in mn leven de was gedaan in een wasserette! Zin in een flinke fietstocht door het Normandisch landschap. Naar Bayeux en kasteel Balleroy (kon ik niet missen uiteraard) waar een museumpje over ballonvaart is. Leuk om te zien. Goed fietsen hier, niet te steil. Veel mooie landhuizen en groen.

Zaterdag 26 mei. Het is weer een grijze wereld. Weerberichten voorspelden eerst prima weer voor vandaag, maar daarna steeg de onweerskans en gistern werd er zelfs gewaarschuwd voor windkracht 8a9 (althans volgens mijn weerapp, de andere sites gaven dat niet aan).

Daar wil ik niet inzitten, dus vanochtend voor vertrek verschillende sites geraadpleegd. Onweerskans neemt toe in de loop vd middag. Bij Barfleur om ca. 1400 uur gedurende ca 1 uur windstoten tot 35 knoop voorspeld Iha wordt als windkracht 3-5 en soms 6 opgegeven. Toch maar weg, met hoogwater 0815, zodat ik het laatste stuk stroom mee heb (want stroomt daar harder dan bij vertrek èn ik wil daar geen wind tegen stroom hebben). Hoop dat ik vóór het onweer voorbij Barfleur ben. Gelukkig wordt er geen zwaar onweer voorspeld. Vertrok met windkracht 3 a 4. Is nu 5. Halve wind en gaat nog wat ruimen. Grootzeil weggerold, dan heeft de automaat en ik het wat makkelijke en is een geruster gevoel in geval het harder gaat waaien. en loop nog steeds 7 knoop door het water, nog wat stroom tegen. Het is niet harder gaan waaien, stabiele wind, geen spoortje van onweer en de zon komt door de nu lichtgrijze deken. Weersvoorspelling klopte dus niet en ik ben blij dat ik me niet van de wijs heb laten brengen door kansen op onweer en windstoten van mn weerapp.

Tegen drie uur in de buitenhaven. Wat is dit toch een fijne haven on binnen te lopen, eerst een gigantische buitenhaven (met forten die de ingangen bewaakten) waar je al beschermd bent tegen golven, daarna nog een buitenhaven en dan de grote jachthaven. Dieseltank afgevuld en ligplaatsje gezocht. Erg druk hier, wordt overspoeld door Engelsen. 35 euro voor een nachtje, slik. Franse overheid heeft btw van toepassing verklaard en de meeste havens hebben nu hun tarief ook met 20% verhoogd. Het begrip « toegevoegde waarde » wordt hier anders geinterpreteerd?

Enfin, inmiddels schijnt hier de zon volop, dus genieten.

Vandaag lekker weer, maar geen wind. Ik wil wel verder dus dit keer maar motoren naar Alderney. Ongeveer 25 mijl, dus met stroom mee is dat max. 4 uur. Wel zorgen dat ik er ongeveer doodtij ben want het kan spoken in de « races ». Beste moment om te vertrekken is vanochtend vroeg, zodat ik daar met doodtij na hoogwater aankom. Vind ik te vroeg, heb ik geen zin in.  Mijn plan is te zorgen dat ik einde van de middag met doodtij na laagwater aankom. Luistert dan wel nauwkeuriger: te laat dan krijg ik 6 stroom knoop tegen, te vroeg dan heb ik sterke dwarsstroom en in beide gevallen kan het rommelig water zijn, weinig wind is in dit geval wel een voordeel.

Hoe dit afloopt staat in het volgende reislog 😀. Met ook verslag van de volgende bestemmingen:  waarschijnlijk Guernsey en dan Bretagne....

1. Ben Pereboom:
    1 juni 2018
    Mooi verhaal weer, ik begin een heel klein beetje te begrijpen waarom mensen zo gepassioneerd raken van zeezeilen. Ik heb die ervaring niet maar met jouw verhalen staat het inmiddels op mijn bucketlistje ;-)

Ik kijk uit naar het volgende verslag.
    Behouden vaart en pas goed op jezelf.

Ben