4e week, 27 mei - 2 juni

2 juni 2018 - Port Blanc, Frankrijk

Cherbourg > Alderney. Kan zowaar zeilen😀😀😀, halve wind van 10 knoopjes. Snelheid door het water 5,5 knoop en daar komt de stroom nog bij 🤗. Ook prachtig weer, kan weer cumulus zien ipv een grijze vochtige deken.

Helaas een half uur later: weg wind, dus motoren.

Ben ondertussen ook weer bezig met de franse taal en een paar toepasselijke bonus items van de app gekregen:

• La véritable découverte du voyage ne consiste pas à trouver de nouveaux territoires, mais d'avoir un nouveau regard. (Marcel Proust)
  • À Paris, ils me regardaient d'un air déconcerté lorsque je leur parlais en Français; Je n'ai jamais réussi à faire comprendre à ces idiots leur propre langue. (Mark Twain).

Briljante koers al zeg ik het zelf (en er is niemand om me tegen te spreken): Eerst meer NW zodat ik ruim boven Cap de la Hague uitkom en de stroming me niet naar zuid zet. Dan ruim voorbij de Cap, koers rechtstreeks naar Alderney. Weinig stroomwervelingen gezien en optimaal geprofiteerd van de stroming.

Het is hier een uurtje vroeger, tsja het is Engels grondgebied. Lekker weer. Voor anker (scheelt weer wat ponden) en rubberboot opgeblazen om een pint op de wal te kunnen nemen.

Wist nog niet of ik hier twee nachten zou blijven, maar blijkt dat er allerlei festiviteiten zijn de volgende dag. Is bank holiday en de Alderney run wordt gelopen. 5 of 10 mijl. Voor het goede doel ook nog. Leuk om mee te doen. Ben nogal ongeoefend dus 5 mijl lijkt me zat. Wel geluk, twee prijzen gewonnen: Tweede (er bleken drie mannen de 5 mijls race te hebben gelopen...), en de Oudste deelnemer...😃. Dus ben nu in het bezit van de felbegeerde medaille « Alderney Coast Race ». Resultaten en foto’s op internet:

Hoe je een kreeft vangt

Vlak voor vertrek een vissersboot dichtbij. Bleven een beetje bij me in de buurt. Waren bezig met korven. Terwijl ik het anker aan het ophalen was (60 m ketting) riepen ze me dat het anker weleens verstrikt zou kunnen zitten en ze boden me alvast twee kreeften aan. Enfin, in mn pan past er maar een, dus zij een levende kreeft naar me gegooid die ik  aarzelend opving.... Kreeft gevangen! 😜. Gelukkig waren de scharen in elastiek. Had mn pan al klaar, dus hop erin en daarna maar in de koelkist gezet. Toen weer verder met anker ophalen. En jawel, er zat een dikke lijn wel 5 keer omheengewonden.  Vanaf de boeg vooroverhangend een paar windingen eraf kunnen krijgen, daarna anker weer wat laten zakken en met pikhaak verder. Uiteindelijk gelukt. Inmiddels was er een visser bij me aan boord gestapt om te helpen, maar dat hoefde dus niet meer. Moest ie weer van boord.... Was ook nog heel wat gemanoeuvreer. Voor de buren ook een mooi schouwspel (die bleven vandaag nog liggen vanwege het mistige weer, maar ik waag het er maar op). Allee, alles opgelost en op weg naar Guernsey met een kreeft in de koelkist. Hoe lang moet je zo’n beest koken ? 5 minuten? Ga ik maar even opzoeken...

Lekker gezeild, voor de wind met alleen de fok naar Guernsey. Zicht viel mee.

Daar aangekomen naar Candies gardens gegaan en theetje met carrot cake.... In de fraaie naburige bibliotheek een tentoonstelling over de Duitse bezetting. Ook veel aandacht voor de film « Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society »,  inclusief recept.... Krantenknipsel over de evacuatie van kinderen tijdens de Duitse bezetting maakt wel indruk.

Morgen staat er waaschijnlijk weer wat wind uit de goede richting, althans volgens de gribfile, want de weerapp laat een wisselend beeld zien. De dagen erna voorlopig weinig wind en niet uut de goede richting. Dus hoewel het op de kanaaleilanden wat zonniger zal zijn, toch door naar Bretagne (Lezardrieux), want voor het goede weer had ik ook in NL kunnen blijven. Start mistig, zonder wind. Aantal uren gemotort daarna kwam er een beetje wind en op het laatst een lekkere windkracht 4 ruim aan de wind. Kalme zee en goede snelheid. Lekker frans geoefend en gelezen. Bij Ile de Brehat viel de wind nagenoeg weg en verder motorend de rivier le Trieux op.

Voor anker in Lezardrieux voorbij de jachthaven. Diepte ca. 17 meter en 2 knoop stroom, dus de volle 60 meter ketting uit. Hopen dat het anker houdt, wordt de eerste echte test met dit anker. Goed uitmikken, zodat ik niet in de buurt kom van andere boten die daar aan meerboeien liggen. Eerste poging mislukt; na het vallen van het anker drijf ik oo de strom toch te dicht naar een andere boot. Volgende poging okay. Tracker op ipad aan om te checken of het anker blijft houden. Helaas.... s avonds nadat de stroomrichting is gedraaid slechts 5 meter van een andere boot. Ik heb een grotere draaicirkel dan de boot aan de meerboei en misschien krabt het anker toch wat? Anker op en weer laten vallen. Ook niet de goede plek, weer opnieuw. Zekering klapt eruit, terwijl anker nog niet helemaal is opgehaald, naar binnen zekering omzetten, snel weer terug. Ondertussen drijft de stroom me bijna tegen weer een andere boot. Snel gas geven en weg. Is nu donker. Weer opnieuw... weer zekering eruit.... Enfin, om 12 uur s nachts lig ik goed en volgens de tracker blijven we ook goed liggen. Ben er toch niet helemaal gerust op, dus wekker gezet op moment dat de stroom weer draait: 4 uur. Gelukkig blijkt de boot na draaien van de stroom ook okay te liggen, dus kan m´n kooi weer opzoeken.

Blijk ook de wifi van de haven op te kunnen pikken met mn « bullet », en de havenmeester is niet te beroerd de code te geven, ook al verdient hij niks aan me (scheelt toch weer 35 euro per nacht). Een paar dagen blijven liggen en fietstochten gemaakt. Mooi gebied daar.

Op zaterdag naar Port Blanc gezeild. Voor de wind. Die blijft tegen de gewoonte in voorlopig nog steeds uit Noord tot Oost komen. Goede en makkelijke ankerplek daar, naar de kant geroeid, maar in het plaatsje zelf is niks te beleven en ik moet 3,5 km lopen naar Penvenan, om wat brood te halen voor de volgende dag.

De volgende dag verder naar het westen, misschien naar l’ abewrac’h als de snelheid goed is. Einde vd dag komt er echter onweer...., wordt vervolgd in het volgende verslag.

1. Ben Pereboom:
    4 juni 2018
    Gaaf verslag weer. En naar ik nu begrijp doe jij ook aan schietsport, in ieder geval aan goed mikken met een anker. Ik kan me er als zeil-nono niet zo veel bij voorstellen hoe dat met zo'n anker gaat. Wel dat je een bepaalde "draaicirkel" hebt met zo'n lange ankerketting. Ik moet me maar eens wat meer gaan verdiepen in de wondere wereld die zeezeilen heet :-)

Behouden vaart en pas goed op jezelf.
  2. Yvonne:
    5 juni 2018
    En.... was de kreeft lekker?
  3. Paul:
    7 juni 2018
    Rustgevend hè, dat liggen achter een ankertje 😕.