5e week, 2 juni - 10 juni

10 juni 2018 - Ouessant, Frankrijk

Van Port-Blanc naar Moguiriec. In het begin weinig wind, daarna mooi weer 😎.  Rustig voor de wind. Wilde zover mogelijk komen met stroom mee, maar verder dan vlak voorbij Ile de Batz, zat er niet in. Om Ile de Batz heen, want het is laagwater en dan is onderlangs te gevaarlijk vanwege het ondiepe water en de rotsen daar.... đŸ€”. Vaar nu recht af op Moguirec. Is eigenlijk een flinke baai en beschut tegen de Oostelijke wind. Had er alleen geen rekening mee gehouden dat er flinke deining uit het Noorden de baai binnenrolt. Dat wordt niet fijn voor anker liggen daar. Het weer is ook flink betrokken. Er komen onweersbuien aan 😧. Uit het Zuiden.....  (Hebben we bijna alle kompasrichtingen gehad 😉). Voordat ik bij de baai ben komt het onweer rap dichterbij en begint het te hozen. Heb mn Ipad en telefoon in de oven gelegd, dat beschermt tegen een eventuele blikseminslag đŸ˜„. Motor om die reden ook maar vast aan. Heb overigens verder geen goede bliksemgeleiding naar het water, want dat is lastig op een boot met een polyester kiel. Lijkt me geen wijs plan om door te zetten en hier te gaan ankeren. Stroom draait inmiddels en meer dan 20 mijl verder zeilen tegenstroom en s avonds laat aankomen zie ik niet zitten. Dus..., tegen mn normale gewoonte in...., terug naar Roscoff.... 😏. Eerst weg van de kust waar het onweer zit en weer om Ile de Batz heen. Nu scherp aan de wind, en in het begin met de deining pal op de kop, waardoor de boot steeds stilvalt 😒.  Al met al zo’n twee uur terugvaren. Er komen alweer nieuwe onweersbuien aan. Gelukkig veilig de haven in, voordat het opnieuw gaat hozen 😇.

De volgende ochtend naar l’Aberwrac’h. Rustige wind (en grijs) en hoog water, dus nu wel de route binnendoor bij Ile Batz. Toch handig zo’n ipad/kaartplotter, luistert nogal nauw in het smalle slingerende vaarwater tussen de rotsen door. Voldoende bakens, dat wel, maar zonder plotter zou het toch een heel stuk lastiger zijn om te identificeren wat wat is...

Weer grootste deel voor de wind. In l’ Aberwrach ankerplekje gekozen vlak na alle meerboeien bij de haven (die heten hier Corps Mort, vanwege het betonblok waar ze aan vastzitten maar klinkt toch wat sinister). Lag prima daar, maar helaas werd ik door de havenmeester weggestuurd met het verhaal dat ik daar niet mocht liggen vanwege oesterbedden en dat ze wel een meerboei voor me hebben. Onzin, ze willen gewoon aan me verdienen, meerboei kost hier 23 euro per nacht... Na enig aandringen werd me toch een ankerplek aangewezen bij Fort CĂ©zon. Wat uiteraard ver van de haven was en meer golfslag, maar lag er verder okay. Je ligt daar wel midden in het vaarwater...

Hoewel het een leuke plek is had ik nu niet zo’n zin hier een dag te blijven. Was weer flink mistig, dus me goed voorbereid en alle waypoints en koersen zowel in kaartplotter, ipad als op de papieren kaart gezet. Gelukkig klaarde het op richting l’Aber Ildut. Daar langs een "halter" (lijn met ballen) afgemeerd. In de haven geen ankermogelijkheden, kan wel buiten de haven afhankelijk van de windrichting. Er zijn in de havan ook wat nieuwe steigers, maar daar waren ze nog aan bezig.

Gezellige haven zonder poespas, geen toeristische uitstraling en Ă©Ă©n en al bedrijvigheid door overdag bijna continue aanvoer van algen die de vissersvloot daar binnenbrengt. Blijkt Ă©Ă©n van de grootste algenhavens ter wereld te zijn. In het kleine museumpje wordt uitgelegd dat algen niet weg te denken zijn uit ons bestaan. Ze zijn een bron van verdikkingsmiddelen in ons voedsel (o.a. Agar ; e-nummers 400 - 407), sodium, jodium. Ze bevatten vitamine D en B12. De Iroise Maritime (het kustgebied daar met ile d’ouessant en ile molene) is zeer algenrijk o.a. vanwege de stroming daar.

Volgende stop is Ile d’Ouessant. Vuurtoreneiland....en meest westelijke stukje Frankrijk. Kan nogal stromen en spoken daar, zeker met stroom tegen wind. Had zelf een rustig ruim aan de wind tochtje. Kan prima liggen in de baai bij Lampaul. Gratis meerboeien of voor anker. Komt wel wat (oceaan) deining uit het zuidwesten, maar windrichting blijft noordelijk; lig hier prima. Ankerplank geprobeerd, die moet helpen tegen het rollen. Blijkt helaas niet te werken, want ik heb kennelijk het gewicht aan lood niet goed uitgerekend: de plank blijft nagenoeg drijven: er is meer lood nodig om hem zijn werk te laten doen.

Het eiland heeft een gemoedelijk sfeertje, qua landschap is het vrij plat. Belangrijkste attractie zijn alle vuurtorens hier. Die staan er niet voor niks...... er zijn hier veel schipbreuken geweest.  Had me verheugd op een avondwandeling met bezoek aan de vuurtoren le Stiff (ontwerp van Vauban!), met zicht op alle andere lichten in de omgeving. Helaas.... ging niet door vanwege mist.... Lijkt wel of het het grootste deel van het jaar mistig is hier. Gelukkig ben ik wel naar het vuurtorenmuseum geweest. Erg interessant. Fresnel bracht een flinke verbetering in de lichtsterkte. En wat een bijzonder leven hadden die vuurtorenwachters op de vuurtorens die midden in zee staan!

Tsja, waar ga ik nu heen? Wil hier niet blijven liggen, heb alles wel gezien en het is vochtig en grijs. Naar le Conquet of naar Camaret. Le Conquet heeft geen visiteurs-boeien, maar misschien is er toch een plekje vrij. Lastig qua stroom. Camaret is wat verder, makkelijker qua stroom en ze hebben een douche en wifi. Toch daar maar heen. Door de mist en grotendeels met de motor bij, want weinig wind. Ben weer blij met mn AIS en ook de radar nog even aangehad (moet daar toch eens wat meer mee oefenen). Het is hier ĂČf buiten de haven aan een boei liggen, ĂČf daarnaast ankeren, ĂČf in Ă©Ă©n van de twee jachthavens . De plekken buiten de haven staan volgens mij wel bloot aan de noordelijke wind. Beland uiteindelijk aan de ponton van jachthaven Nordic. Zonnetje komt nu voorzichtig door de wolken en het warmt een beetje op 😎.