30 juni - 6 juli

6 juli 2018 - Les Sables-d'Olonne, Frankrijk

Met weinig wind in Hoedic aangekomen, af en toe gemotord. Bij vertrek uit Trinité was het oppassen om niet in een wedstrijdveld terecht te komen: waarderen ze niet zo als je er dwars doorheen vaart.....  Niet zo duidelijk waar de wind de komende nacht vandaan gaat komen, maar waarschijnlijk lig ik in de baai aan de westkant okay. Blijkt behoorlijk bezet te zijn, zo’n 30 boten. Met het bootje naar het strand geroeid.

Het is een klein vredig eiland. In minder dan een uur lopen ben je aan de andere kant. Klein dorp, zonder verharde wegen. Er wonen zo’n 100 mensen en er is een basisschool voor 5 kinderen. Ze leven met name van het toerisme. Echt zo’n dorpje waar de inwoners tussen de middag allemaal even een drankje gaan halen in het dorpscafé. Fort. Het eiland is overigens al vanaf 6000 BC bewoond. Ik weet niet of ze er destijds naar toe gezwommen zijn of.....?

Twee dagen in Hoedic gebleven omdat er weinig wind stond en het de tweede dag ook regen en onweersachtig is. Dit seizoen veel meer onweersbuien in Frankrijk dan gebruikelijk. De derde dag weer geen wind, maar ik had geen zin om nog een dag te blijven liggen: Naar La Turballe gemotord. Er komt alweer onweer aan. La Turballe is nog een bedrijvige vissershaven met een okay marina. In het plaatsje zijn alle voorzieningen en het is prima gelegen voor een uitstapje naar de zoutmoerassen (Les Salais Marains).

Er wordt hier Sel de Guerande gewonnen. Guerande zelf blijkt ook een leuke oude plaats.

Naar Ile de Noirmoutier. De weersvoorspellingen wijkenallemaal van elkaar af dus er is er altijd wel één die het bij het rechte eind heeft. Maar welke?

Vertrokken met wind maar die valt toch weg en is tegen, Uitgeweken naar La Baule/ Pornichet. Vind ik geen gezellige haven en de plaats zegt me ook niet veel. ..., veel flats langs het strand, niks authentieks. Ik had overigens in de haven veel grote boten en luxe verwacht, maar dat blijkt niet het geval. Steigers hebben rotte planken, wifi functioneert nauwelijks, sanitair is bedompt... Dit alles in tegenstelling tot de beoordeling in de Reeds Almanac.

De volgende middag komt er weer wat wind, dus alsnog naar Ile de Noirmoutier gegaan en voorbij de meerboeien (waarvan er slechts een paar bezet zijn ), voor anker gegaan. Wat hobbelig liggen daar; hoewel de windrichting landafwaarts is komen er golven dwars. Gelukkig wordt dat in de loop van de nacht minder en toch lekker geslapen

Besloten om door te varen naar Les Sables d Olonne. Albert en Paul komen vrijdagavond aan boord en dit is voor hun een makkelijke opstap+afstapplaats. het is mooi stuk zeilen zo’n 50 mijl (er staat wind 😀) en het wk J80 wordt daar aanstaande week gehouden waar een team van wsv Bru aan meedoet. Leuk om hen te zien daar. Windvoorspelling is west 4, maar blijkt in het begin zuidwest (dat is het eerste stuk helaas pal tegen) en zakt regelmatig in naar 9 knopen. Toch maar weer even de motor bijgezet. Gelukkig kan ik later de koers verleggen en dan draait de wind ook: ruim aan de, naar meer dan windkracht 5 toenemende, wind verder. De windvaan gebruikt om de autopilot te ontzien, want het viel me bij het smeren van de roeras op dat de autopilot een metalig geluid maakt bij omkeren van ‘draai’richting. Ik hoop wel dat die heel blijft en ben blij met mn windvaanstuurinrichting. De windvaan houdt de boot redelijk op koers, maar door de toegenomen wind giert de boot wel, dus heb het grootzeil weggerold om een wat stabielere koers te krijgen. Dat scheelt behoorlijk, maar heeft als effect ook dat de boot wat meer, oncomfortabel, gaat rollen .... Al met al een prima zeiltocht gehad.

In les Sables d Olonne afgemeerd in de haven Quay Garnier, want die ligt gezelliger.

De volgende ochtend de was gedaan in de laverie automatique. Een francaise was daar ook de was aan het doen en die vind het wel interessant dat ik daar was. Hield gelijk een heel verhaal dat het in Scandinavie en Nederland veel beter is dan in Frankrijk, minder immigranten en veel lagere belastingen dan in Frankrijk. Ze bleek er zelf nog nooit geweest maar had dat op tv gezien... Wist ook te vertellen dat in Frankrijk de huizen te druk zijn ingericht en dat dat veel rustiger en evenwichtiger moet en dat kinderen geen speen moeten krijgen..... Enfin, ik verstond de helft (al een hele prestatie, ahum..), probeerde er af en toe wat tegenin te brengen of instemmend te reageren. Dus om de franse taal te oefenen kan je naar de wasserette gaan😀.

Terug naar de boot zag ik uitpuilende café’s. Frankrijk Uruguay net begonnen. Tweede helft gezien tussen alle franse supporters. Nou die gingen helemaal uit hun dak toen Frankrijk met 2-0 wonnen. Wie weet komen ze ook nog de halve finales door en wordt het hier komende week helemaal spektakel.

Albert en Paul arriveerden na de wedstrijd en konden met de auto maar net door de feestdrukte komen. De komende week gezellig met z’n drieën op stap.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl