7juli - 14 juli

14 juli 2018 - Les Sables-d'Olonne, Frankrijk

Na een lange avond, ‘s ochtends weer vroeg op. Er ontstond direkt al een goeie taakverdeling: Albert haalt vers brood en Paul zet prima filterkoffie. Wordt een week van evenementen✨, prima weer😎, rustige zeiltochtjes , lange avonden 🍺en veel gezelligheid🤗.

Op zaterdag vielen we met onze neus in de Tour de France die door Les Sables kwam. Al ruim vooraf was het exacte tijdstip bekend dat ze zouden passeren. En inderdaad dat scheelde niet veel.  Eigenlijk wel een beetje vreemd: lijkt meer op een toer dan een wedstrijd. Na een tijdje wachten en erg veel auto’s waren ze in een flits voorbij. Nou ja, kunnen we dat ook weer afvinken.

Daarna Umberto en Monique tegengekomen die al in Les Sables waren voor het wk j80 waar team baby J uit Bru aan meedoet. Bij vertrek kwamen ook Dick en Ria met de See You binnen. Haast meer leden uit WSV Bru in Les Sables dan in Bru zelf....

Klein stukje zeilen naar Bourgenay, prima haven maar verder niks bijzonders.

De volgende dag naar St. Martin de Ré. Lijkt wel een mediterraan stadje. Erg leuk. Fietsen gehuurd en prachtige fietstocht langs de kust en door het marais salant, waar de fleur de sel wordt geschept (waar de Camarque momenteel de naam van wil claimen, wat Ile de Ré en Guèrande aanvechten). Ars en Ré blijkt een authentiek dorpje te zijn, met een kleine jachthaven waar je met hoogwater in kan. Na in Loix gegeten o.a. moules te hebben gegeten, verwelkomt St Martin ons met een mooi concert en vuurwerk!

La Rochelle is ook een gezellige stad. Midden in de stad gelegen in de Vieux Port. Je vaart er prachtig binnen tussen oude torens door.

Vertrekkend door de geul naar buiten loopt de snelheid terug tot 0. Oeps, niet goed opgelet, zat op de rode tonnenlijn.., gelukkig wordt het hoog.

Via Ile d’aix (even een afgekoelende duik genomen daar) via het, van tv beroemde, Fort Boyard (weer een verdedigings-bouwsel van Vauban en later gevangenis en ‘escape-room’, wat overigens niet midden in zee ligt maar voor de kust van Ile d’Oleron) naar St Denis d’Oleron. Plaatsje valt me wat tegen. Halve finales gekeken bij de creperie daar, waar ze ons weg wilde kijken omdat we niet gereserveerd hadden... En ja, op naar de finale. Iedereen weer uit z’n dak....

Ik wil vrijdag weer terug zijn in Les Sables om de laatste wedstrijddag mee te maken van de J80’s. Gezien de wind, via La Rochelle. Konden we daar gelijk de Francofolies meemaken. Met als hoogtepunt een live optreden van een zeer enthousiasmerende dansleraar met zijn cursisten, uiteraard onder genot van een biertje op het terras.

In Les Sables stappen Monique en Therèse op. Monique met gigantische telelens om het Baby J team in actie te fotograferen. We kregen geen toestemming om vlak bij het wedstrijdveld te varen, dus moeten buiten de markeringen blijven. Proberen een beetje te smokkelen zonder dat de securité ons wegjaagt. Dat lukt aardig bij de bovenboei (op andere plekken worden we resoluut weggehouden; dat we de officiele fotograaf zijn van de Nederlandse Equipe 😉 mag niet baten). Spectaculair gezicht om het wedstrijdveld van 72 boten op je af te zien komen, die na ronden van de boei de gennaker hijsen. Gaat niet altijd even soepel. Team Baby J eindigt de laatste wedstrijd als 29e. Prima prestatie in dit wedstrijdveld. Als lunch bereidde Paul een pasta, tot verbazing van de vrouwen...Ach ja, we hebben de hele week heerlijk gegeten. Goed voor onszelf gezorgd 😋.

De volgende dag rustig in Les Sables blijven liggen, wel even verhuist naar Quay Garnier want daar lig je veel gezelliger. Quatorze Juillet, dus Albert en Paul krijgen ook nog een geweldig afscheidsvuurwerk.

De volgende ochtend helaas afscheid, na een heerlijke week. Is plotseling heel erg stil aan boord.... Ga me voorbereiden om ergens de wk finale Frankrijk-Kroatie te zien.

o