Onderhoud en zo

1 mei 2018

Voor degenen die dit interessant vinden een lijstje met gereedschappen die ik aan boord heb.

Naast sleutels, doppen, bahcos, tangen en schroevedraaiers een wirecutter, ijzerzaag, vijl, bankschroefje,  kabelschoentang, multimeter, draadzoeker ( vaak een wirwar van draden...), accu boormachine. Schuurmachine (ik wil het dek gaan schuren, zodat groeven eruit gaan en vuil/schimmels minder kans hebben zich te hechten. nog uitvod en of ik dat met de hand of de excentrische machine doe).Contactspray, kruipolie, diverse soorten vet. Verder allerlei boutjes , moeren, schroefjes, slangklemmen, sluitingen en dyneema lijntjes, tapes, schaar, mes,, splitsnaalden, naald en draad, lijmen, siliconen-afdichttape en "stop lek". Voor de motor de belangrijkste normale vervangings en slijtagedelen zoals olie, koelvloeistof, olie en brandstof-filters, v-snaren, impeller.

Ik hoop altijd dat er niks stukgaat, maar dat blijkt ook altijd een utopie... Hoewel goed onderhouden is het geen nieuwe boot en de motor is ook van 1987. Geen idee hoe lang de motor nog economisch mee kan....  (technische levensduur is met reperatie/onderhoud waarschijnlijk nog lang, maar reparaties zijn vaak duur....)

Wat is er tot nu toe stuk gegaan:

• Geleiderol fokreeflijn afgebroken. Werkt ook zonder. Moet nog gerepareerd/vervangen.
  • Spanningsverlies in elektrisch systeem. De rvs ringen onder de hoofdmassakabel bleken de boosdoeners te zijn. Deze weggehaald en gezorgd dat het kabeloog direct op de messing shunt zit. Ben nog op zoek naar koper ringen.
  • Fornuisophanging los. Gerepareerd
  • Toerenteller valt soms uit. Kan ook zonder. Meestal doet ie het, dus lastig storing zoeken.