Porto - Azoren

21 augustus 2022 - Vila Do Porto, Portugal

De afgelopen maand hebben we regelmatig gekeken hoe het weer zou zijn als we zouden oversteken naar de Azoren. Niet dat we dat al wilden doen, maar het is wel fijn om een beeld te krijgen van de mogelijkheden en hoe vaak er goede wind staat. Dat blijkt niet zo vaak…  Meestal zijn er flinke windstiltes (Azoren Hoog) en we hebben nu eenmaal een zeilboot. Het goede nieuws is dat er weinig stormen zijn, maar de komende week(en?) gaat het langs de Portugese kust wel hard waaien, waardoor mogelijk havens gesloten worden wegens swell. We liggen nu (zondag) in Porto en de weermodellen geven voor dinsdag en woensdag wind uit het noordwesten aan, windkracht 5 a 6, op woensdag uitschieters tot 32 knopen draaiend naar noordoostelijk en dan afnemend naar 4 à 5 en 3… Met mazzel kunnen we het hele stuk zeilen. Golfhoogte neemt op woensdag toe tot 3 a 3,5 meter, maar ruim aan de wind is het te doen lijkt me. Optimaal is het niet, dat zou windkracht 4 met halve wind en een vlakke zee zijn……, en dat gaat nooit gebeuren. Als we maandagmiddag al weggaan kunnen we de hardere wind wat vóór blijven. Het is ca. 800 mijl, met gemiddeld 5,5 knoop zijn we zondag op Sao Miguel. Karin ziet het gelijk zitten, ziet er niet tegenop, wachten kun je tot je een ons weegt…. Ik heb er zin in. Hoop wel dat ik wat kan slapen op de oversteek, dat is het enige waar ik een beetje tegenop zie. Wat dat  betreft zou een opstapper handig zijn, maar we willen het toch samen beleven.

Morgen dus begin van de middag weg. Nu boodschappen doen voor ruim een week. De tanks zijn vol (desnoods kunnen we 600 mijl op de motor varen en  we hebben 600 liter water, beiden ruim voldoende).

Voor de eerste dagen koken we een grote pan met groenten. Een soort ratatouille (aubergine, courgette, paprika, ui,tomaat etc.) waar we onderweg pasta bij koken. Verder hebben we instant noedels en kant en klaar maaltijden aan boord, gerookte zalm, feta, diverse groenten en fruit (bananen ontbreken niet, heerlijk voor snelle energie). Brood is wat lastiger, we kopen klef voorverpakt brood in de supermarkt (wel volkoren), ik weet niet wat voor troep daar in zit, want het blijft wel een maand goed…. En ‘s ochtends  bij de plaatselijke bakker twee mooie ronde broden. Ik vraag om “integral”  of “centeno”. Dat heeft ie niet, maar volgens hem is dit brood ook heerlijk om te eten met…???…  Geen idee wat ie bedoelt, ons portugees stelt nog niks voor…  Het brood voelt zwaar, dus zal wel goed zijn.

Wat controles aan boord, bootje en mastje goed vastsjorren. En maand-abonnement afsluiten voor de inReach, zodat we onderweg te volgen zijn en we kunnen sms-en met Michiel die voor ons het weerbericht blijft volgen en ons onderweg zo nodig routing-aanwijzingen zal geven.

Afgelopen nacht niet vast geslapen, toch wat spanning misschien, hoewel ik dat niet voel. Om 12 uur trossen los. We kunnen een stukje aan de wind zeilen, snelheid 4 a 4,5 knoop, maar na een uurtje is er geen wind meer en we gaan op de motor verder. Om 16 uur motor uit, met 10 knopen wind aan de wind naar het zuidwesten. Vlakke zee, gaat lekker zo. Na het eten neemt de wind toe en draait naar noordwest. Ik reef het grootzeil en de genua voordat het donker wordt. Wind en golven nemen toe. We draaien overdag wachten van 4 uur en ‘s nachts 3 uur (zo gepland dat de wachten verschuiven, zodat Karin niet altijd de hondewacht heeft 😉). In de nacht passeren we een vrij drukke shipping lane (iets van 4 boten de ene en 4 de andere kant op). Karin vind het spannend, en lastig in te schatten of we onze koers moeten verleggen om aanvaring te voorkomen. Gelukkig helpt de AIS. Het is een onrustige nacht en het lukt me niet om wat slaap te pakken.

‘s Ochtends heb ik een warm hoofd. Wind trekt nog verder aan, dus ik draai het grootzeil weg. Dat gaat relatief makkelijk maar is toch weer een klusje: laarzen en zeilpak aan, lifeline, naar voren. Me staande zien te houden etc… Gaat allemaal prima, maar terug in de kuip breekt het zweet me uit. Teken van beginnende zeeziekte. Daar heb ik geen trek in, dus eerst even rust en daarna twee suprimal er in… Na een uurtje voel ik me weer wat beter. We varen met schijnbare windhoek van ca. 60 graden. Wind tot 30 knopen. Grijze lucht. De temperatuur is wel okay, maar het is toch niet prettig om buiten te zitten, want golven klotsen tegen de zijkant van de boot en spetteren af en toe de kuip in. Er komt regelmatig een plons water aan dek nadat de boeg in een golfdal is gedoken. Wilde bewegingen. Binnen is het een uitdaging om, hangend aan de handgrepen, naar de wc te gaan en daar even te blijven zitten. Het scharnier van de zitting kan er niet tegen…. Maar de snelheid is goed. Boven de 7 knoop, dus eigenlijk gaat het lekker…. en de bank in de kajuit ligt prima. Michiel stuurt het weerbericht voor morgen: Hardere wind dan vandaag, windkracht 5 a 7 met hogere golven. Nou wist ik dat eigenlijk al wel, maar ik vind het nu al pittig genoeg (overigens opvallend hoe snel ik de ongemakken achteraf vergeet en het een volgende keer weer opnieuw besef).

Karin gaat het eten opwarmen, maar houdt er al snel mee op, om over de gootsteen te hangen. Nou komt er niet veel uit, want ze had de hele dag al niet zo’n honger… Vervelend voor haar. Die gaat weer in bed liggen. Voor mij ook, daar gaat m’n kans op nachtrust….

Het gaat nog steeds flink tekeer, maar de wind is stabiel, de boot vaart op de elektrische automaat en er is geen schip te zien. Ik besluit om gewoon binnen op de kajuitbank te gaan liggen en zet de wekker 1 uur verder. 1 uur later is alles nog okay: koers goed, zeil goed, geen schepen. Weer tijd om een uur te liggen. Echt slapen wordt het niet, maar ik ben ‘s ochtends toch redelijk uitgerust. Na een scheerbeurt voel ik me weer prima.

De golven nemen vandaag wel toe, maar worden niet wilder. We worden gewoon wat hoger opgetild. Eigenlijk weinig verschil met gisteren. De wind neemt ook niet verder toe. Al met al begin ik er bijna aan te wennen. Ook een zonnetje, maar in de kuip zitten is nog steeds niet handig omdat er af en toe een plons water overheen komt. Vervelend is dat we op diverse plekken lekkage hebben. Het voorluik lekt (weer), maar er komt ook wat water uit het stuurboordplafond , geen idee waar dat vandaan komt.

‘s Avonds weer groente met pasta. Overigens, tijdens het middagmaal blijkt het brood van de bakker behoorlijk voedzaam, waar ik normaal 3 sneetjes eet, heb ik nu ruim voldoende aan 2 en daar moet ik nog flink mn best op doen.

Karin voelt zich gelukkig niet misselijk meer, maar helemaal van harte gaat het ook nog niet. ‘s Nachts neemt de wind af naar windkracht 4 a 5 en ik rol de genua helemaal uit.  De wind draait naar noord, nadeel is dat de boot nu gaat rollen, dus je rolt zo je kooi uit…. , niet lekker slapen….

Donderdag, wind verder gedraaid. Nu NNO windkracht 4, we gaan voor de wind met de genua op de boom, met het grootzeil erbij. Het hangt er net om of we zonder boom met ruime wind varen of voor de wind met de boom er op. Wat zou nu de beste koers zijn? Michiel geeft de laatste weersvoorspelling door. Rechtstreeks naar San Miguel is dat donderdagnacht en vrijdag bf 3 a 4 en zaterdag 7 -10 knoop uit noordoost. Dat laatste is voor ons te weinig om voor de wind te zeilen. Zondag misschien helemaal geen wind bij San Miguel. Als we nu meer zuid gaan varen en daarna west naar Santa Maria, houden we meer wind. De keus is snel gemaakt: we gaan naar Santa Maria. Is iets verder varen, maar kunnen we waarschijnlijk wel zeilen. Bovendien is Santa Maria een kleiner eiland en het lijkt ons leuker om daar eerst aan te komen. Het is verder een, weliswaar grijze, rustige dag vandaag. Temperatuur ca. 21 graden. Geen last van zeeziekte, lekker een boekje lezen en wennen aan het rollen.

In de nacht neemt de wind af naar windkracht 3, maar de golven blijven en het rollen wordt sterker. Helaas….verre van comfortabel…. Soms trekt de wind aan en dan valt hij weer weg. Regelmatig klappende zeilen. Snelheid varieert van 4 tot 7 knopen en de automaat moet steeds bijgesteld worden om de wind goed in de zeilen te houden.

‘s Ochtends een fijne …. miezerregen. Nou ja, het is weer licht, en na het scheren en een bakje muesli met fruit, neemt de wind toe en zeilen we lekker (met af en toe een zwieper door een hogere golf). We zetten de voordewindse koers nog even door naar het zuidwesten om goede wind te houden, daarna sturen we westelijk. De wind draait een beetje mee, wat betekent dat ik dan weer de boom eraf haal en dan weer erop. Houd je van de straat….. Inmiddels een lekkere lunch gemaakt met eitjes, sjalot en tomaat en het brood uit Afurada is nog eetbaar.

De accu’s raken langzaam leeg. Weinig zon gehad en de windgenerator levert onder 16 knopen wind ook niks. Dus de motor aan. Op 1200 toeren laadt ie de accu’s op met 70 A. Niet slecht, na 2 uur zijn ze weer voldoende geladen.

In de nacht neemt de wind wat af, maar de snelheid is okay met ca. 5 knoop.

Zaterdagochtend breekt eindelijk een prachtige dag aan. Lekker zonnetje en een heerlijke temperatuur. Zo is het genieten en mag het langer duren. ‘s Nachts neemt de wind dit keer iets toe, zodat we onder een mooie sterrenhemel met een vaartje van 6 a 7 knoop op Santa Maria afvaren. Gaat lekker zo, zondagochtend hebben we Santa Maria al in zicht. Geeft een goed gevoel om land te zien. We leggen om 10 uur (Azoren-tijd) aan in de haven.

In totaal 851 mijl gevaren, met een gemiddelde snelheid van 6 knoop. Al met al was het een prima oversteek, de vermoeidheid valt reuze mee en we gaan, na ons ingeschreven te hebben bij de marina, een lekkere kop koffie drinken bij de Clube Naval.

1. Mama:
    2 september 2022
    Spannend!!!!
  2. Paul:
    3 september 2022
    Goed gedaan! En zoals je zelf ook zegt, de mooie momenten blijven je gelukkig het langste bij 😀.
    Wat is de wereld toch mooi hè.
  3. Falk:
    10 september 2022
    Schitterend gedaan! Mooie foto's en een boeiend reisverhaal...ik blijf jullie volgen...:) Groetjes
  4. Hans:
    11 september 2022